۱۳۹۸ آذر ۲۹, جمعه

محرومیت از درمان و ضرب و شتم رحمت الله پاکزاد, زندانی عقیدتی محبوس در زندان رجائی شهر

حقوق بشر در ایران – طی روزهای گذشته, در ادامه اعمال فشار و شکنجه و تداوم محرومیت زندانیان محبوس در زندان رجائی شهر کرج از اعزام به مرکز درمانی خارج از زندان “رحمت الله پاکزاد”, زندانی عقیدتی سنی مذهب محبوس در اندرزگاه ۷ سالن ۲۱ در پی درد شیدی در ناحیه شکم و اعزام به بهداری این زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفت.
به گزارش حقوق بشر در ایران, روز یکشنبه ۲۴ آذر ماه ۱۳۹۸, “رحمت الله پاکزاد”, زندانی عقیدتی سنی مذهب محبوس در اندرزگاه ۷ سالن ۲۱, زندان رجائی شهر کرج در پی احساس درد در ناحیه شکم و اعزام به بهداری توسط پاسدار بند اندرزگاه ۳ فردی بنام “ناصری” به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و کماکان وضعیت جسمانی وی وخیم گزارش شده است.
بنقل از یک منبع مطلع در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران ضمن اعلام این خبر گفت: رحمت الله پاکزاد, در روز یکشنبه ۲۴آذرماه سالجاری برای چندمین بار به علت شکم درد شدید به بهداری زندان منتقل شد که در بهداری زندان از جانب پاسدار بند اندرزگاه ۳ فردی بنام “ناصری” مورد ضرب و شتم قرار گرفت و تا به امروز هیچ یک از مسئولان زندان رجائی شهر کرج به وضعیت وخیم بیماری این زندانی عقیدتی رسیدگی نکردند و همچنان از اعزام وی به بیمارستان خارج از زندان سر باز می زنند.
این منبع مطلع پیرامون بیماری “رحمت الله پاکزاد همچنین گفت؛ این زندانی عقیدتی, اهل سنت و محبوس در زندان رجایی شهر کرج ۲ماه است که از ناحیه شکم درد شدیدی دارد که تشخیص و درمان این بیماری با امکانات کم پزشکی در زندان رجائی شهر امکان پذیر نیست چرا که به دفعات به بهداری اعزام شده و هر باز با چند قرص سعی در درمان وی شده که هیچ نتیجه ای را در پی نداشت.
لازم به ذکر است؛ در تاریخ ۲۸ خرداد ماه ۱۳۹۸, رحمت الله پاکزاد, زندانی عقیدتی سنی مذهب و در زمانی که وی در سالن ۲۱ اندرزگاه ۸ زندان رجائی شهر کرج بود به دلیل مشکلات گوارشی و روده به بهداری زندان رجائی شهر جهت درمان مراجعه کرده بود و پس از گذشت ۳۲ روز و ۶۴ بار مراجعه به بهداری زندان, در پی وخامت حال به صورت اورژانسی به مرکز درمانی خارج از این زندان اعزام شده بود.

رحمت الله پاکزاد, زندانی عقیدتی سنی مذهب, اصلیتی بلوچ و ساکن گنبدکاووس میباشد. وی از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران, به ریاست “محمد مقیسه” از بابت اتهام “اقدام علیه امنیت ملی”, ” تبلیغ علیه نظام” و “هواداری و همکاری با گروههای معاند نظام” به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. پرونده این زندانی عقیدتی پس از ارجاع به دادگاه تجدیدنظر از سوی شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی “سید احمد زرگر” مورد بررسی قرار گرفت و رای صادره توسط دادگاه بدوی عینا تائید شد.
حقوق بشر در ایران در گزارشاتی محرومیت زندانیان عقیدتی محبوس در سالن ۲۱ اندرزگاه ۷ زندان رجائی شهر را اطلاع رسانی کرده است.
زندان رجائی شهر در کرج از جمله زندانهای ایران است که در آن زندانیان سیاسی و عقیدتی بسیاری در حال تحمل کیفر و سپری کردن دوران محکومیت حبس خود هستند. این زندان با توجه به قدمت و قدیمی بودن آن نیاز به تعمیرات اساسی در بندهای آن و بازبینی دارد اما از آنجائی که این مسائل در سایه سوء مدیریت به حاشیه رانده است دیگر مسائل که ارزشی نیستند در اولویتهای حکومت ایران قرار گرفته اند که این موارد می‌تواند نقض اسناد بین المللی حقوق بشر علی‌الخصوص ماده ۲۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر که بر حق افراد در برخورداری از نیازهای اولیه از قبیل: محل اقامت مناسب, مراقبت پزشکی و امکان دارا بودن خوراک و پوشاک مناسب تاکید شده است. اما در زندان رجائی شهر کرج زندانیان در بندهای این زندان با دنیایی از محرومیتها دست و پنجه نرم میکنند.
زندانیان سیاسی در زندانهای ایران با کلکسیونی از موارد گسترده نقض حقوق بشر دست و پنجه نرم میکنند. از یک سو محرومیت آنها از حق دادرسی عادلانه که در ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر بر آن تاکید شده است و از سوی دیگر بیماریها و آسیب های جسمی گوناگون و محرومیت از حق درمان و عدم اجازه دسترسی به آنها برای اعزام به مراکز درمانی تخصصی که میتوان گفت اکثر این افراد این بیماریها را از زمانی که در زندان محبوس شدند با آن درگیر هستند اما مسئولان قضائی و امنیتی در زندانهای ایران از این مسئله بعنوان یک اهرم فشار در جهت تفهیم نظریات و یا اتهامات وارده بر افراد استفاده میکنند که این مورد ناقض ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر میباشد.