۱۳۹۸ آذر ۲۲, جمعه

احضار تعدادی از فعالان مذهبی اهل سنت به اداره اطلاعات زاهدان و راسک

حقوق بشر در ایران – طی روزهای گذشته, اداره اطلاعات زاهدان و شهرستان راسک, تعدادی از فعالان و مدرسان مدرسه منبع العلوم کوه ون واقع در شهرستان سرباز را در پی حمایت از “مولانا فضل الرحمن کوهی” پس از احضار تحت بازجوئی قرار داد.
به گزارش حقوق بشر در ایران بنقل از کمپین فعالین بلوچ; روز دوشنبه ۱۸ آذر ماه ۱۳۹۸, “حافظ عطاءالله سیریازهی”، “مولوی کریم بخش کوهی” از مدرسین مدرسه دینی منبع العلوم کوه ون و “شکیل احمد دشتیاری” فعال مذهبی اهل سنت و طلبه در حال تحصیل در سال اول از مدرسه مذکور پس از احضار تلفنی به ستاد خبری اداره اطلاعات زاهدان و شهرستان راسک تحت بازجوئی قرار گرفتند.
“حافظ عطاءالله سیریازهی”, پیش از این و در تاریخ ۱۱ شهریور ماه ۱۳۹۸, توسط ماموران اطلاعات سپاه بازداشت و به زاهدان منتقل شده بود و پس از اتمام مراحل بازجوئی و تکمیل پرونده جهت ارجاع به دادگاه بطور موقت آزاد شده بود.
همچنین در تاریخ ۱۴ آذر ماه ۱۳۹۸, “عبیدالله شیروزهی”, شهروند ساکن شهرستان سرباز و “داماد و برادرزاده “مولوی فضل الرحمن کوهی”, فعال مذهبی اهل سنت که در بازداشت بسر می برد”, پس از احضار به اداره اطلاعات شهرستان راسک از بابت تحریک شهروندان این شهرستان برای برگزاری تجمع اعتراضی باهدف اعتراض به بازداشت “مولوی فضل الرحمن کوهی” مورد بازجوئی و تهدید قرار گرفت.
“مولوی فضل الرحمن کوهی”, فعال مذهبی و روحانی اهل سنت و امام جماعت پیشامگ شهرستان سرباز از توابع استان سیستان و بلوچستان در پی اعتراض به گرانی بنزین و سرکوب معترضان در تجمعات اعتراضی آبان ماه ۱۳۹۸ پس از احضار به دادگاه ویژه روحانیت مشهد جهت بازجوئی و تحقیقات بازداشت شد.

پس از بازداشت “مولوی فضل الرحمن کوهی”, روحانی اهل سنت و امام جماعت پیشامگ شهرستان سرباز از توابع استان سیستان و بلوچستان, شهروندان شهرستان سرباز در نقاط مختلف این شهرستان تجمع اعتراضی برگزار کردند و راه ها را بستند.
سرکوب شهروندان اهل سنت در ایران و بیان اتهامات امنیتی بر علیه این دسته از شهروندان از جمله موارد ناقض حقوق بشر و در راستای سرکوب آزادی بیان و عقیده در ایران است و در اسناد بین المللی حقوق بشر در ماده ۱۹ اعلامیه جهانی و همچنین ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ نیز بر آن تاکید شده است.
اعمال محرومیت بر شهروندان اهل سنت در انجام و یا حضور در مناسک مذهبی از جمله مواردی است که در اسناد بین المللی و همچنین ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ نیز مورد تاکید قرار گرفته است.
همچنین برخورداری افراد از حق روند دادرسی عادلانه از جمله حقوق سلب نشدنی میباشد که در ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر نیز بر آن تاکید شده است.
اعتراف گیری اجباری به ضرب و شتم و تهدید بر افراد از جمله مصادیق بارز نقض اسناد بین المللی حقوق بشر و همچنین میثاق های بین المللی حقوق مدنی و سیاسی میباشد. در ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین در ماده ۷ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی به صراحت کلام بر ممنوعیت شکنجه افراد تاکید شده است.