۱۳۹۸ آذر ۱۴, پنجشنبه

اطلاعیه ۱۱۹۶ کمیته دفاع از حقوق هنر و هنرمندان در خصوص واقعیت های موجود در قبال هنر و هنرمندان ایران


شالودۀ بیانات و سخنرانیهای مسئولین در ایران امروز:
دروغ، تزویر، ریا، مکر، حیله، نیرنگ و مردم فریبی.
از تراووش های ذهنی آقای خامنه ای در دیدار با هنرمندان کشور: هر هنرمندی می تواند کشوری و بلکه دنیائی را با هنر خود پوشش دهد و ذهنیت هایی را در مردم بسازد و هدایت هایی را برای افراد بیافریند و لذت های روحی و معنوی را به کسانی که اهل التذاذ از هنر هستند، ببخشد.
 چیزی که کسی نمی تواند با آن مخالفت کند اصل هنر و مایه ی هنری شماست. شما اگر بتوانید یک کار خوب هنری که برخوردار و سرشار از مایۀ هنری باشد عرضه کنید کسی نمی تواند با آن مخالفت کند.
دشمنی با هنر، همانند دشمنی با خورشید است و اگر کسی در چنین وضعی به هنر تهاجم کرد در حقیقت به خود تهاجم کرده است. مگر می شود که کسی اثر هنری برجسته و برخوردار از مایه ی کافی هنر را انکار کند؟.  شما به عنوان شخص هنرمند باید به افزایش مایه ی هنری بپردازید.
ما باید هنرمندانی چون شما را که از مایه اصیل و ناب هنر بهره مندید قدر بدانیم، این حرکت را تقویت کنیم و از ابزار هنر حداکثر استفاده را بکنیم.
واقعیت های موجود در قبال هنر و هنرمندان ایران:
تهدید، محرومیت، بازداشت، زندان و تنگناهای هر چه بیشتر.
مژگان کشاورز معروف بە مایا هنرمند، فعال حقوق زنان، فعال مدنی و از معترضان به حجاب اجباری ۸ مارس در مترو دستگیر و به ۲۳ سال زندان محکوم شد و اینک محمد مقیمی وکیل او، نسبت به دادگاه تجدید نظرش ابراز نگرانی می کند زیرا دادگاه انقلاب به بهانه های مختلف و به دفعات، از پذیرش وکالت وی خود داری می ورزد.
۱۹ سپتامبر ۲۰۱۹ نیروهای امنیتی در فرودگاه بین‌المللی تهران، مادر۷۰ ساله آقای بهمن قبادی کارگردان کردستانی را بازداشت و پس از ساعتی آزاد ساخته، از وی خواسته اند روز بعد دردادگاه انقلاب حضور یابد اما دلیلی برای ممنوع‌الخروجی ایران حمزه‌ای مادر آقای قبادی عنوان نکردند.
۲۲ سپتامبر ۲۰۱۹ عادل گرجی دانشجوی دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد تهران با تودیع قرار وثیقه۲۰۰ میلیون تومانی تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد
اول اکتبر ۲۰۱۹ دادگاه تجدید نظر، حسین جنتی شاعر غزل سرا را به حبس محکوم کرد
۶ اکتبر ۲۰۱۹ نوشین جعفری عکاس سینما و تئاتر با اتهام «اهانت به سیدالشهدا و عزاداری» و «تبلیغ علیه نظام» توسط سازمان اطلاعات سپاه بازداشت، اما مستندی در این باره ارائه نمی شود، شهرزاد جعفری، خواهر نوشین در مورد بی گناهی وی توضیح میدهد و او نیز به جرم این افشاگری مدتی کوتاه بازداشت می شود .
۱۴ اکتبر ۲۰۱۹ حکم یک سال حبس برای ۶ زن خواننده و۸ مرد که در ساخت ویدیو کلیپ موسیقی “با من برقص” مشارکت داشتند، در دادگاه تجدیدنظر تهران نیز تایید شده است
۱۵ اکتبر ۲۰۱۹ محسن حق شناس، دانشجوی طراحی صحنه دانشگاه تهران  با اتهامات اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور و اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق شرکت در تجمعات، راهی زندان اوین شد.
۱۶ اکتبر ۲۰۱۹ متین ستوده، بازیگرسینما به دلیل نوع پوشش او در اکران خصوصی یک فیلم سینمایی به دادسرای ارشاد احضار و با قرار کفالت آزاد شد. وزیر ارشاد  هم در ارتباط با این موضوع به مجلس “احضار” گردید.
۱۷ اکتبر ۲۰۱۹ امین ماسوری، نویسنده و پژوهشگرخرم‌ آبادی برای تحمل دوران محکومیت خود راهی زندان شد.
۲۴ اکتبر ۲۰۱۹ حسن حیدری شاعر اهوازی سال پیش به دلیل سرودن شعرهای اعتراضی، بازداشت شد وامروز در بیمارستان جان باخت گفته میشود علت مرگ، ماده «زهر» آگینی است کە توسط عوامل اطلاعات سپاە به وی داده شده است.
۱۰ نوامبر ۲۰۱۹  با هجوم نیروهای اداره اطلاعات شهرستان کلاردشت به منزل خانم مژگان کاوسی از نویسندگان و محققان کُرد، به جرم انتشار تصاویری از جانباختگان مریوان و جوانرود در اعتراضات اخیر با هشتگ «سکوت خیانت است» بازداشت می شود که  با گذشت ١٠ روز هیچ اطلاعاتی از سرنوشت این نویسنده کرد در دست نیست و پیگیری‌های خانواده‌ نیز نتیجه ای در بر نداشته است.
با امید به یافتن راهی به رهائی از طریق آگاهی، بار دیگر اعلام میکنیم که براساس موازین و قوانین بین المللی که ایران نیز خود را نسبت بدان متعهد میداند، بازداشت، زندان، تهدید و اعترافات اجباری محکوم و امنیت اجتماعی، شغلی، دسترسی به وکیل، دسترسی به امکانات قانونی، دادرسی منصفانه و پاسخگوئی به مطالبات جامعه در زمرۀ حقوق شهروندان شمرده میشود و لذا مسئولان جمهوری اسلامی ایران باید نسبت به موارد فوق پاسخگو باشند.
کانون دفاع از حقوق بشر در ایران
کمیته دفاع از هنر و هنرمندان
امید یافتن راهی به رهائی از طریق آگاهی: از زنده یاد سعیدی سیرجانی