۱۳۹۹ فروردین ۱۲, سه‌شنبه

مرگ مشکوک یک سرباز در دهگلان

 

برپایە گزارش رسیدە بە سازمان حقوق بشری هەنگاو، روز جمعە ٨ فروردین ٩٨ (٢٧ مارس ٢٠٢٠)، یک جوان اهل شهرستان دهگلان در استان کردستان با هویت “یاسر ناصری” ٢٤ سالە و فرزند حسن در حین سربازی و در پادگان روستای “بلە دستی” بە طرز مشوکی کشتە شدە است.

۱۳۹۹ فروردین ۱۱, دوشنبه

حافظ اصغر کوهی به زندان زاهدان منتقل شد/ ممانعت از آزادی دو روحانی اهل سنت

حافظ اصغر کوهی، روحانی اهل سنت که همزمان با مولوی فضل الرحمن کوهی بازداشت شده بود، از بازداشتگاه اطلاعات سپاه زاهدان به زندان مرکزی زاهدان منتقل شده است. همچنین گزارش می‌شود علی‌رغم وعده مسئولان زندان نسبت به آزادی مولوی کوهی و حافظ اسد این دو روحانی اهل سنت همچنان در بازداشت به‌‌سر می‌برند. نهاد بازدارنده از آزادی این دو روحانی سپاه پاسداران عنوان شده است.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، «حافظ اصغر کوهی»، روحانی سنی مذهب بلوچ که در آذرماه امسال همزمان با مولوی فضل الرحمن کوهی بازداشت شده بود، امروز سه‌شنبه ۲۷ اسفندماه ۱۳۹۸ از بازداشتگاه اطلاعات سپاه زاهدان به زندان مرکزی زاهدان منتقل شد.
از سوی دیگر گزارش شده، علیرغم پیگیری «مولوی عبدالحمید» روحانی برجسته اهل سنت بلوچ و کسب وعده آزادی «مولوی فضل الرحمن کوهی» و «حافظ اصغر کوهی» از سوی مسئولین، از آزادی این دو روحانی توسط اطلاعات سپاه پاسداران جلوگیری شده است.

سعید سلطان پور و احسان ملک محمدی از زندان قزلحصار کرج آزاد شدند

سعید سلطان پور و احسان ملک محمدی، دو درویش گنابادی امروز یکشنبه ۱۰ فروردین‌ماه از زندان قزلحصار کرج آزاد شدند. این آزادی‌های زودهنگام به مناسبت عید نوروز و تحت عنوان عفو به مناسبت فرا رسیدن عید نوروز و با توجه به بحران شیوع ویروس کرونا در کشور صورت گرفته است. زندانیان سیاسی که بیش از ۵ سال محکومیت دارند شامل این عفو نمی‌شوند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سعید سلطان پور و احسان ملک محمدی، دو درویش گنابادی امروز یکشنبه ۱۰ فروردین‌ماه ۱۳۹۹ از زندان قزلحصار کرج آزاد شدند.
سعید سلطان پور پیشتر توسط دادگاه انقلاب تهران به تحمل ۶ سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق، ۲ سال تبعید، ۲ سال محرومیت اجتماعی و رسانه‌ای و ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده بود. از این میزان با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس برای وی قابل اجرا بود.
احسان ملک محمدی پیشتر توسط دادگاه انقلاب تهران به تحمل ۷ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق و ۲ سال تبعید به شهرستان زابل در استان سیستان و بلوچستان محکوم شده بود. از این میزان با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس برای وی قابل اجرا بود.
این دو درویش گنابادی پیشتر در جریان واقعه “گلستان هفتم” بازداشت شده بودند. گلستان هفتم به مجموعه وقایعی گفته می‌شود که از نیمه‌شب ۱۴ بهمن‌ماه سال ۹۶ با حضور پرتعداد نیروهای امنیتی و انتظامی در اطراف منزل دکتر نورعلی تابنده، قطب دراویش گنابادی آغاز شد و در جریان آن صدها درویش بازداشت و سپس به احکام شلاق، حبس و اعدام محکوم شدند.

۱۳۹۹ فروردین ۱۰, یکشنبه

هشدار عفو بین‌ الملل در خصوص آزادی بی قید و شرط زندانیان عقیدتی از جمله سهیل عربی

هشدار عفو بین‌ الملل مبنی بر آزادی زندانیان امنیتی – سازمان عفو بین‌الملل با اشاره به اعطای عفو به محکومان جرائم امنیتی با محکومیت حبس ۵ سال یا کمتر گفت بسیاری از کسانی که مقامات آن‌ها را «زندانیان امنیتی» می‌نامند در واقع زندانیانی هستند که به دلایل سیاسی محکوم شده‌اند.

عفو بین الملل ضمن حمایت از آزادی تمام زندانیان عقیدتی تاکید کرده است که این زندانیان از ابتدا هم نباید زندانی می‌شدند. با این حال، مقامات ایرانی هنوز فاصله زیادی تا آزادی همه زندانیان عقیدتی دارند و بسیاری از جمله مدافعان حقوق بشر و معترضان صلح‌جویی که در رابطه با اعتراضات آبان و دی ۱۳۹۸ بازداشت شده‌اند، مشمول قرار آزادی نشده‌اند.

توضیح رامبد جوان درباره توقف «خندوانه»/ اتهامی که برخی مدیران تلویزیون درباره پول گرفتن به من زدند

رامبد جوان درباره دلایل توقف برنامه «خندوانه» توضیح داد و گفت: متاسفانه برخی از مدیران تلویزیون این موضوع را مطرح کرده‌اند که بنده بابت ساخت برنامه «خندوانه» پول دریافت کرده‌ام ولی به بهانه کرونا این کار را شروع نکرده‌ام! خواستم بگویم این یک اتهام است.
رامبد جوان که ظهر امروز در برنامه رادیویی «بدون انقضا» صحبت می‌کرد، درباره حواشی پیش آمده پیرامون ساخت «خندوانه» و کرونا توضیح داد.
او درباره ابهام‌هایی که درباره توقف ناگهانی برنامه ایجاد شد، گفت: متاسفانه برخی از مدیران تلویزیون این موضوع را مطرح کرده‌اند که بنده بابت ساخت برنامه «خندوانه» پول دریافت کرده‌ام ولی به بهانه کرونا این کار را شروع نکرده‌ام! خواستم بگویم این یک اتهام است.
جوان با اشاره به اینکه «واقعیت این است که قصد ساختن برنامه «خندوانه» را نداشتم و به تلویزیون نیز اعلام کرده بودم که فعلا نمی‌سازم.» گفت: این ماجراها به شیوع کرونا در کشور خورد. در این زمان بنده علنی اعلام کردم که این برنامه تا بعد از رفع کرونا ساخته نمی‌شود تا حال‌مان بهتر باشد و سر حال باشیم.

۱۳۹۹ فروردین ۹, شنبه

سه کودک کردستانی به ویروس کرونا مبتلا شدند

سنندج – ایرنا – رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا امروز آزمایش ابتلای ۳ کودک ۵، ۶ و ۸ ساله در این استان به ویروس کرونا مثبت بوده است.

دکتر فرزین رضاعی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به اینکه تاکنون ۷۵۰ نمونه آزمایش از افراد مشکوک به کرونا در کردستان گرفته شده است، اظهار داشت: از این تعداد جواب ۲۹۷ مورد آزمایش مثبت و ۳۹۱ مورد هم منفی بوده است.

وی با بیان اینکه جواب آزمایش ۶۲ نفر نیز هنوز مشخص نشده است،  اضافه کرد : موارد مثبت ابتلای به کرونا در استان به تفکیک شهرستان ها شامل سقز ۱۰۶ نفر، بانه ۶۰، سنندج ۶۲، کامیاران ۱۱، قروه ۱۹، مریوان ۸، دیواندره ۱۰، بیجار ۱۶، دهگلان ۳ و سروآباد ۲ نفر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان تعداد قربانیان ابتلا به کرونا در استان را ۳۴ نفر اعلام کرد و افزود : از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون ۱۵ نفر در سقز، هفت نفر در بانه، سنندج و قروه هر کدام سه نفر، مریوان، بیجار و کامیاران نیز هر کدام ۲ نفر جانشان را از دست داده‌اند.

رضاعی یادآور شد: در بین مبتلایان به ویروس کرونا در استان ۳ کودک ۵، ۶ و ۸ ساله هم قرار دارند که آزمایش آنها مثبت بوده ضمن اینکه تاکنون ۹۰ نفر از افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شده بودند نیز بهبود پیدا کرده و از بیمارستان مرخص شده‌اند.

خشونت علیه زنان به اختلال در تعاملات سالم اجتماعی ‌منجر می‌شود

یک روانشناس گفت:‌ خشونت علیه زنان به اختلال در تعاملات سالم اجتماعی ‌منجر می‌شود.‌خشونت علیه زنان به اختلال در تعاملات سالم اجتماعی ‌منجر می‌شود
دکتر فیروزه غضنفری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تاریخچه جهانی پژوهش درباره خشونت علیه زنان در خانواده چندان طولانی نیست، در اوایل دهه ۱۹۷۰ اوج‌گیری جنبش زنان باعث شد که پژوهشگران بسیاری به موضوع خشونت علیه زنان بپردازند و آن را در زمره مسائل حاد اجتماعی به شمار آورند.
وی ادامه داد: تفاوت سنی زوجین، دخالت خویشاوندان و نزدیکان، تجربه و مشاهده خشونت والدین توسط زوجین در خانواده، خاستگاه و میزان تحصیلات شوهر که دارای ارتباط مثبت و معنی‌داری با انواع خشونت شوهران علیه زنان (روانی، فیزیکی، اجتماعی، اقتصادی) است، متغیر درآمد زن که دارای رابطه مثبت و معنی‌داری با خشونت روانی، فیزیکی و اجتماعی شوهران علیه زنان در خانواده و رابطه معکوس و معنی‌داری با خشونت اقتصادی شوهران علیه زنان در خانواده هستند.

۱۳۹۹ فروردین ۸, جمعه

خودکشی پنج شهروند در ایلام، کرمانشاه، جوانرود، کامیاران و نقدە

چهارشنبە ٦ فروردین ٩٩ (٢٥ مارس) ٢٠٢٠، یک شهروند اهل کرمانشاه با هویت ”موسی شفیعی“ ٢٨ سالە بە دلیل مشکلات اقتصادی خود را حلق آویز و بە زندگی خود پایان دادە است.
از سوی دیگر، روز سەشنبە ٥ فروردین ماه، یک زن اهل ایلام با هویت “خدیجە ابراهیمی” بە دلیل مشکلات خانوادگی اقدام بە خودسوزی و بە زندگی خود پایان دادە است.
روز دوشنبە ٤ فروردین نیز، یک شهروند ٥٦ سالە اهل نقدە با هویت “فتاح دشتی” بە دلیل مشکلات اقتصادی خود را حلق آویز و بە زندگی خود پایان دادە است.

زینب اسماعیلی با وثیقە آزاد شد

طی روزهای گذشتە، دایە زینب اسماعیلی اهل شهرستان دهگلان در استان کردستان، کە از اعضای مادران صلح نیز می باشد، پس از یک ماه بازداشت در بازداشتگاها دارە اطلاعات سنندج، با وثیقە آزاد شد.
دایە زینب روز پنج شنبە ٨ اسفند ٩٨ (٢٧ فوریە ٢٠٢٠) توسط نیروهای ادارە اطلاعات شهرستان دهگلان بازداشت شدە بود.
بە گفتە یک منبع مطلع، نیروهای ادارە اطلاعات ضمن بازداشت خانم ”زینب اسماعیلی“ اقدام بە تفتیش منزل آنها کردەاند و پس از بازداشت وی را بە سنندج منتقل کردەاند.

۱۳۹۹ فروردین ۷, پنجشنبه

گمانه‌ها از احتمال اجرای حکم اعدام فرزاد صمدی

خانواده فرزاد صمدی، زندانی سنی مذهب محکوم به اعدام در زندان رجایی شهر کرج به منظور آخرین ملاقات با وی به زندان فراخوانده شدند. آقای صمدی در سال ۹۶ در سقز بازداشت و مدتی بعد توسط دادگاه انقلاب سنندج به اعدام محکوم شد. این زندانی سنی مذهب از حدود یک سال قبل به یکی از سلول‌های انفرادی زندان رجایی شهر منتقل شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، خانواده فرزاد صمدی، زندانی سنی مذهب محکوم به اعدام در زندان رجایی شهر کرج جهت آخرین ملاقات با وی به زندان فراخوانده شدند.
یک منبع نزدیک به خانواده در این خصوص به هرانا گفت: “چند روز قبل فرزاد با خانواده‌اش تماس گرفت و از آنها خواست برای آخرین ملاقات به زندان بیایند اما پایانه‌های مسافربری به دلیل شیوع ویروس کرونا بسته است و والدینش نمی‌توانند اتوبوسی به مقصد تهران پیدا کنند. پدر و مادر فرزاد مسن هستند و سفر کردن در این شرایط برای آنها خطرناک است اما آنها کماکان در تلاش هستند خود را به آنجا برسانند. مشخص نیست چرا در اوج بحران کرونا در کشور قصد اجرای حکم اعدام را دارند”.

۱۳۹۹ فروردین ۶, چهارشنبه

عرفان حلقه؛ امیرحسین میرخلیلی به ۱۳ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد

امیرحسین میرخلیلی، یکی از هواداران عرفان حلقه محبوس در زندان اوین توسط دادگاه انقلاب تهران به تحمل ۱۳ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. در صورت قطعی شدن این حکم در دادگاه تجدیدنظر، از این میزان با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۱۰ سال حبس تعزیری در خصوص وی قابل اجرا خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امیرحسین میرخلیلی، یکی از هواداران عرفان حلقه محبوس در زندان اوین توسط دادگاه انقلاب تهران به تحمل ۱۳ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.
براساس این حکم که در تاریخ ۵ اسفندماه ۱۳۹۸ توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه صادر شده است، سیدامیرحسین میرخلیلی از بابت اتهام “اقدام علیه امنیت از طریق اداره گروه و جمعیت با هدف بر هم زدن امنیت کشور با سازماندهی و فراخوانی تجمعات غیرقانونی در حمایت از محمدعلی طاهری” به ۱۰ سال حبس، از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به ۱ سال حبس و از بابت اتهام “تشویش اذهان عمومی از طریق نشر اکاذیب در فضای مجازی” به ۲ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق و در مجموع به تحمل ۱۳ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق با احتساب ایام بازداشت محکوم شده است.
در صورت قطعی شدن این حکم در دادگاه تجدیدنظر، از این میزان با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۱۰ سال حبس تعزیری در خصوص وی قابل اجرا خواهد بود.

۱۳۹۹ فروردین ۵, سه‌شنبه

مالچ پاشی؛ احیاء یامرگ طبیعت نقدمخالفان به طرحی که جایگزین ندارد

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها، قاسم منصور آل کثیر: امسال همه چیز از ابتدای بهمن در مالچ پاشی فکه (بیت راشد) و اعتراض فعالان محیط زیست شروع شد. دفاع تمام قدِ مدیر کل محیط زیست استان خوزستان از فعالان محیط زیست و مخالفت با مالچ پاشی و پس از آن چرخش ۱۸۰ درجه و دفاع از آن، توقف موقت مالچ پاشی در بیت کوصر، تهدید محیط بان از سوی مالچ پاشان، امتناع استاندار از مصاحبه درباره این مسئله و دیگر موارد همگی نشان از نوعی «ابهام» در این ماجرا دارد. پازلی که چیدنش خبر از اتفاقات ناخوشایند می‌دهد.مالچ پاشی؛ احیاء یامرگ طبیعت  نقدمخالفان به طرحی که جایگزین ندارد
طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، مالچ‌پاشی مشروط به تائید سازمان حفاظت محیط زیست است. توافقنامه استفاده از مالچ نفتی میان رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و سرپرست وزارت جهاد کشاورزی منعقد شده، مبنی بر اینکه به دلیل نبود جایگزین برای مالچ نفتی و با توجه به ضرورت مهار شدن شن‌های روان، مالچ‌پاشی در ۱۰ استان انجام شود.
چرخش ۱۸۰ درجه مدیر کل
محمدجواد اشرف، مدیر کل حفاظت محیط زیست سوم اسفند امسال گفته بود که منطقه «بیت کوصر» علاوه بر اینکه در نزدیکی منطقه حفاظت شده میشداغ (مشداخ) قرار دارد، طبق بازدید کارشناسان این اداره کل جزو کانون‌های گرد و غبار نیز نبوده است؛ بنابراین نیازی به استفاده از مالچ نفتی برای مهار ماسه‌زارها، وجود ندارد. این سرزمین به طور کلی زیستگاه حیات وحش و پرندگان مختلفی است.

٥فروردين١٣٩٩


شش شهروند در سنندج و کرمانشاه مجموعا به ۱۹ ماه حبس محکوم شدند.
   طی روزهای گذشته، عبید عزیزنژاد، شهروند ساکن کرمانشاه، از بابت اتهام «همکاری با یکی از احزاب مخالف نظام» به شش ماه حبس تعزیری محکوم و سپس با تودیع قرار وثیقه‌ به صورت موقت آزاد شده است. همچنین چهار شهروند دیگر به نام های فردین کریمی، آرمان وفایی، آرمین اسپرلوس و ایرج رحیم زاده، توسط شعبه‌ اول دادگاه انقلاب سنندج از بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» هرکدام به سه ماه و یک روز حبس محکوم شدند. همزمان افشین شیخ الاسلامی، از اعضای سابق انجمن های محیط زیست سنندج نیز به یک ماه حبس محکوم شد.
👈این خبر مغایرت دارد با:

۱۳۹۹ فروردین ۴, دوشنبه

آزادی زودهنگام سه تن از دراویش گنابادی از زندان تهران بزرگ

سخاوت سلیمی، جواد خمیس آبادی و هادی کریمی سه تن از دراویش گنابادی امروز یکشنبه ۳ فروردین‌ماه از زندان تهران بزرگ آزاد شدند. این آزادی‌های زودهنگام به مناسبت عید نوروز و تحت عنوان عفو به مناسبت فرا رسیدن عید نوروز و با توجه به بحران شیوع ویروس کرونا در کشور صورت گرفته است. زندانیان سیاسی که بیش از ۵ سال محکومیت دارند شامل این عفو نمی‌شوند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز یکشنبه ۳ فروردین ماه ۱۳۹۹، سخاوت سلیمی، جواد خمیس آبادی و هادی کریمی دراویش گنابادی از زندان تهران بزرگ آزاد شدند.
جواد خمیس‌آبادی، سخاوت سلیمی و هادی کریمی پیشتر توسط دادگاه انقلاب تهران هر یک به تحمل ۷ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق، ۲ سال تبعید، ۲ سال محرومیت اجتماعی و رسانه‌ای و ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده بودند. از این میزان با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس برای هر یک از آنها قابل اجرا بود.
این افراد پیشتر در جریان واقعه “گلستان هفتم” بازداشت شده بودند.

شکارچی متخلف پیش از شکار در مهاباد به دام افتاد

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: ماموران این اداره موفق شدند یک شکارچی متخلف را قبل از شکار شناسایی و دستگیر کنند.شکارچی متخلف پیش از شکار در مهاباد به دام افتاد
فاروق سخنور روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این شکارچی متخلف در مناطق حاشیه سد مهاباد در مسیر مهاباد به سمت سردشت توسط نیروهای یگان حفاظت محیط زیست شناسایی و به دام افتاد.وی ادامه داد: از این فرد یک قبضه اسلحه شکاری که غیرمجاز بود، به همراه ۲ عدد فشنگدان کشف و ضبط شد.

۱۳۹۹ فروردین ۳, یکشنبه

اعدام برای آزار دختر 3/5 ساله

مردی که دختربچه‌ای 3.5 ساله‌ را در بیمارستانی در شیراز ربوده و آزار و اذیت کرده بود، به اعدام محکوم شد.

به گزارش شرق، این دختربچه مدتی قبل همراه مادرش به بیمارستانی در شیراز رفته بود تا با یکی از اقوام که به‌دلیل بیماری بستری بود، ملاقات کند. مادر دختر او را در محوطه بیمارستان تنها گذاشت و به ملاقات بیمار رفت اما این زن وقتی برگشت اثری از دخترش ندید. او که به‌شدت نگران شده بود به جست‌وجو در بیمارستان پرداخت اما خبری از فرزندش نبود به‌همین‌دلیل مأموران حراست بیمارستان را مطلع کرد. درحالی‌که جست‌وجوها برای یافتن دخترک ادامه داشت فردی خبر داد دختربچه‌ای نیمه‌هوش را در سرویس بهداشتی پیدا کرده است. وقتی معلوم شد این دختر همان کودک ناپدید‌شده است، او بستری شد و پزشکان سعی کردند وی را مداوا کنند. در این مرحله بود که مشخص شد دختربچه 3.5ساله آزار و اذیت شده است.

به‌این‌ترتیب پلیس از واقعه مطلع و تحقیقات دراین‌باره آغاز شد. نتیجه بررسی‌ها حکایت از آن داشت که فرد متعرض یکی از مراجعه‌کنندگان به بیمارستان بوده است. بررسی فیلم دوربین‌های مداربسته و سایر شواهد موجود به شناسایی هویت متهم منجر شد.

این مرد بعد از دستگیری به پلیس آگاهی انتقال یافت اما وقتی تحت بازجویی قرار گرفت گفت بی‌گناه است و اصلا دختربچه را ندیده است. این انکارها با مدارک به‌دست‌آمده مغایرت داشت به‌همین دلیل بازجویی‌ها از متهم ادامه یافت تا اینکه بالاخره او به جرمش اعتراف کرد و گفت: آن روز وقتی دختربچه را در محوطه بیمارستان تنها دیدم وسوسه شدم و با کشاندنش به دستشویی او را آزار و اذیت کردم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر: دانش‌آموزانی که در ایام کرونایی مظلوم واقع شده‌اند

ایسنا/بوشهر مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: در بعضی مناطق دانش آموزان نه به اینترنت دسترسی دارند و نه به برنامه های تلویزیون و این دسته در ایام تعطیلات کرونایی مظلوم واقع شده اند. راهبران آموزشی دانش آموزان این روستاها را تحت پوشش قرار دهند و بعد از تعطیلات دانش آموزان دسته سوم باید مورد توجه بیشتری واقع شوند.

علیمراد کرمی روز سه شنبه در نشست ویدئو کنفرانس با شورای معاونین و روسا و مدیران ادارات آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق عنوان کرد: سال ۹۸ با همه فراز و نشیب ها به پایان رسید، سالی سرشار از اتفاقات خوب و بد، شهادت سردار سلیمانی در رسا همه این اتفاقات بوده که دگرگونی خاصی در حال مردم ایران به وجود آورد.

وی ادامه داد: در این سال با همراهی دولت تدبیر و امید شاهد اجرای طرح رتبه بندی و ۵۰ درصد فصل دهم بودیم که کمک خوبی به کارمندان آموزش و پرورش شده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: امیدواریم تهدید کرونا فرصت تلقی شود تا زمینه شکوفایی خلاقیت ها و توانمندی ها باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر اظهار کرد: تعطیلی مدارس فرصتی شد تا به سمت و سوی آموزش مجازی برویم اگر چه تلویزیون و فضای مجازی نمی توانند جای کلاس واقعی را بگیرند.

کرمی یادآور شد: یکی از این خلاقیت ها، راه اندازی شبکه تلویزیون اینترنتی آموزش و پرورش بوشهر (شبکه شناب) بود که در مدت کوتاهی توانست جایگاه خوبی در بین دانش آموزان استان پیدا کند و این شبکه مورد توجه وزیر آموزش و پرورش قرار گرفت.

۱۳۹۹ فروردین ۲, شنبه

تخلیه بند زنان زندان زاهدان و انتقال آنها به مکانی نامعلوم

طی روزهای گذشته بند زنان زندان زاهدان تخلیه شده و این بند به بیماران مبتلا به کرونا اختصاص داده شده است.Image result for تخلیه زندان بند زنان زاهدان
فعالین حقوق بشر گزارش داده اند که از روز چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ بند زنان زندان مرکزی زاهدان تخلیه و زنان زندانی به مکان نامشخصی منتقل شده اند. در حال حاضر این بند به بیماران مبتلا به ویروس کرونا اختصاص داده شده و مبتلایان بدون امداد پزشکی در این بند رها می‌شوند.
علاوه بر این، زندانیان جدیدالورود نیز به این بند منتقل می‌شوند و هیچگونه کنترلی بر روی مبتلایان به کرونا وجود ندارد و جان کلیه زندانیان در معرض خطر قرار دارد.

راحله احمدی: بدون دخترم «صبا کرد افشاری» به مرخصی نخواهم رفت

مسوولین زندان اوین از اعطای مرخصی به صبا کردافشاری و مادرش، راحله احمدی، دو فعال مدنی محبوس در بند زنان زندان اوین، خودداری می‌کنند. به رغم خطر بیماری ناشی از شیوع ویروس کرونای جدید (کووید ۱۹)، بسیاری از زندانیان سیاسی و فعالان مدنی محبوس در زندان‌های ایران نیز از مرخصی محروم شده‌اند.راحله احمدی: بدون دخترم «صبا کرد افشاری» به مرخصی نخواهم رفت
یک منبع آگاه به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «با وجود پیگیری‌های مداوم خانواده برای اعطای مرخصی به صبا کردافشاری و مادرش راحله احمدی، [امین] وزیری دادیار ناظر بر زندان اوین همچنان از موافقت با مرخصی سر باز می‌زند. دو هفته پیش پدر صبا برای پیگیری به دفتر آقای وزیری مراجعه کرد و متوجه شد که خانواده‌های بسیاری از زندانیان سیاسی و مدنی به همراه وکلایشان برای دریافت مرخصی جلوی دفتر دادیار جمع شده‌اند. ولی آقای وزیری هیچکدام از آنها را نپذیرفت و در نهایت اعلام کردند سه نفر به نمایندگی از همه برای مذاکره با آقای وزیری به داخل دفتر بیایند. سه نفر از وکلا به نمایندگی به دیدار آقای وزیری رفتند و به آنها اعلام شد: ما در حال تهیه یک لیست هستیم که به دادستانی بفرستیم. با مرخصی هر کدام از زندانیان موافقت شود با شما تماس خواهیم گرفت و اطلاع می‌دهیم.»
این منبع آگاه در ادامه گفت، خانواده کردافشاری مجددا هفته گذشته برای پیگیری به دفتر آقای وزیری مراجعه کردند اما آقای درویش‌وند، مسئول دفتر [امین] وزیری به آنها اطلاع داد که دادستانی نام چند تن از افرادی که در لیست بودند را خط زده است.

۱۳۹۹ فروردین ۱, جمعه

صدور حکم ١٨ سال حبس برای سهیلا حجاب وکیل اهل کرمانشاه

چهارشنبە ٢٨ اسفند ٩٨ (١٨ مارس ٢٠٢٠)، سهیلا حجاب وکیل دادگستری و از فعالین مدنی کرمانشاه از سوی شعبە ٢٨ دادگاه انقلاب تهران بە ریاست قاضی مقیسە بە تحمل ١٨ سال حبس محکوم شد.
این فعال مدنی بابت اتهامات «تبلیغ علیه نظام»، «اجتماع و تبانی»، «تشویش اذهان عمومی به قصد آشوب»، «تشکیل گروه در راستای حقوق زنان»، و «درخواست رفراندوم و تغییر قانون اساسی» مجموعا به ۱۸ سال زندان محکوم شده است.

دو فعال مدنی دیگر بە حبس محکوم شدند

دوشنبە ٢٦ اسفند ٩٨ (١٦ مارس ٢٠٢٠)، شعبە یکم دادگاه انقلاب سنندج بە ریاست قاضی سعیدی دست کم ٥ فعال زیست محیطی این شهر را هر کدام بە تحمل ٣ ماه و یک روز حبس محکوم نمود.
بر طبق حکم صادرە هر یک از آرمین اسپرلوس اهل سنندج و ایرج رحیم زادە اهل مریوان بە اتهام همکاری با حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) هر کدام بە تحمل ٣ ماه و ١ روز حبس محکوم شدەاند.

۱۳۹۸ اسفند ۲۹, پنجشنبه

٢٩ اسفند١٣٩٨


جان محمد حبیبی، معلم زندانی در خطر است.
   هم اکنون این معلم در سالنی محبوس است که پیش از این تعدادی از زندانیان این سالن به کرونا مبتلا شده اند.
محمد حبیبی در اردیبهشت ۱۳۹۷ و در پی اعتراض به عدم اجرای اصل ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی (تحصیل رایگان،استاندارد و فراگیر) و اعتراض به معضلات فرهنگیان بازداشت شده و تاکنون در زندان است.
👈🏻این خبر مغایرت دارد با:
اصل۳بند۳ از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران:
*پیریزی اقتصادی صحیح و عادلانه بر طبق ضوابط اسلامی جهت ایجاد رفاه و رفع فقر و برطرف ساختن هر نوع محرومیت درزمینه های تغذیه و مسکن و کار و بهداشت و تامین بیمه
هدف ۱۶ ازسند۲۰۳۰یونسکو:
*ارتقای جوامع صلح آمیز و فراگیر برای توسعه پایا، فراهم کردن دسترسی به عدالت برای همه
ماده ۶، ۲۲، ۲۵ از اعلامیه جهانی حقوق بشر:
*ارزش انسانی در همه جا 
*حق امنیت اجتماعی، فرهنگی، مالی
*حق خوراک،مراقبتهای پزشکی و خدمات اجتماعی  

۱۳۹۸ اسفند ۲۸, چهارشنبه

محیط زیست موضوع حیوان آزاری در پارک طبیعت عینالی تبریز را پیگیری می‌کند

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: از مدیر عامل سازمان توسعه عمران عون ابن علی خواسته ایم: با عوامل اذیت و آزار حیات وحش تحت تیمار عینالی به جد برخورد شود.محیط زیست موضوع حیوان آزاری در پارک طبیعت عینالی تبریز را پیگیری می‌کند
داود غنی پور در پی انتشار فیلمی از اذیت و آزار حیات وحش پارک طبیعت عینالی تبریز در فضای مجازی گفت: در نامه ای به مدیر عامل سازمان توسعه عمران عون ابن علی در خصوص پیگیری قضایی عوامل اذیت و آزار حیات وحش در پارک طبیعت آن مجموعه زده ایم و به شدت پیگیر برخورد با عوامل خاطی و متخلف حیوان آزاری هستیم.

سام رجبی از بیمارستان به زندان اوین بازگردانده شد

سام رجبی، فعال محیط زیست زندانی امروز چهارشنبه ۲۸ اسفندماه پس از منفی اعلام شدن نتیجه آزمایش کرونا او و اعلام ابتلایش به آنفولانزا از بیمارستان به زندان اوین بازگردانده شد. آقای رجبی روز گذشته به دلیل مشکوک بودن به بیماری کرونا به بیمارستان طالقانی تهران منتقل شده بود.Image result for سام رجبی
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز چهارشنبه ۲۸ اسفندماه ۱۳۹۸، سام رجبی، فعال محیط زیست زندانی پس از منفی بودن نتیجه آزمایش کرونا و اعلام ابتلای وی به آنفولانزا از بیمارستان به زندان اوین بازگردانده شد.
کتایون رجبی خواهر سام رجبی طی یادداشتی در صفحه شخصی خود در این خصوص نوشته است: “سامی مبتلا به کرونا نشده و سیتی اسکنی که کرده نشون داده که ریه اش سالم است. تمام علائم کرونا را داشته ولی بیماریش را آنفلانزا تشخیص دادند و به بند ۴ برگشت”.
آقای رجبی روز گذشته به دلیل مشکوک بودن به بیماری کرونا به بیمارستان طالقانی تهران منتقل شده بود.
پیش از این محمدحسین آقاسی، وکیل مدافع سام رجبی گفته بود که مسئولان بهداری زندان با وجود اینکه مشکوک بوده‌اند سام رجبی کرونا دارد، با این حال وی را به بند عمومی منتقل کرده‌اند.
سام رجبی به همراه ۷ متهم دیگر این پرونده به نام های مراد طاهباز، امیرحسین خالقی، هومن جوکار، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، طاهر قدیریان و عبدالرضا کوهپایه، فعالان محیط زیست در ایران بیش از ۲ سال گذشته را در در زندان اوین به سر برده‌اند. از این میان عبدالرضا کوهپایه در تاریخ ۱۷ اسفندماه به مرخصی اعزام شده است.

۱۳۹۸ اسفند ۲۷, سه‌شنبه

آموزشگاه های موسیقی در وضعیت بحران قرار گرفتند

تعدادی از مدیران آموزشگاه های موسیقی کشور با ارسال نامه ای به وزیر ارشاد از وی خواستند تا به دلیل اتفاقات ناشی از بحران ویروس کرونا نسبت به برخی شرایط حمایتی اقدامات لازم را انجام دهد.
 تعدادی از مدیران آموزشگاه های موسیقی کشور با ارسال نامه ای به سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از وی خواستند تا به دلیل اتفاقات ناشی از بحران ویروس کرونا نسبت به برخی شرایط حمایتی برای آموزشگاه های هنری کشور اقدامات لازم را انجام دهد.
«وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی/ جناب آقای دکتر سید عباس صالحی
با سلام و احترام/ همانگونه که مستحضرید به دلیل وقوع حوادث ناگوار در طی ماه های گذشته، میهن عزیزمان لحظات سخت و دشواری را سپری می کند. ویروس کرونا این میهمان شوم و ناخوانده، هم میهنانمان را هدف قرار داده و اثرات مخرب آن فضای اجتماعی و اقتصادی مشاغل مختلف به ویژه فرهنگ و هنر را زیر فشار ضربات غیر قابل تحمل قرار داده است.

یک استعفای ناگهانی در مدیریت تئاتر/کرمی:به دلیل محدودیت‌ها می‌روم

شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی ارشاد در اقدامی ناگهانی اعلام کرد که به دلیل محدودیت‌های مالی و ساختاری در مدیریت تئاتر، از سمت خود استعفا داده است.
 شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی که با انتشار متن کوتاهی در صفحه اینستاگرام خود خبر از خداحافظی‌اش از این اداره کل داد، درباره این تصمیم ناگهانی و دلایل آن گفت: مأموریت ۲ ساله من در اداره کل هنرهای نمایشی به پایان رسیده است و این را که تنها تا پایان سال در اداره کل هنرهای نمایشی خواهم بود به معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از حدود ۴ ماه پیش اعلام کرده بودم.
وی ادامه داد: اوایل ماه اسفند نیز به صورت کتبی موضوع پایان مأموریت خود را به معاون هنری یادآوری و تأکید کردم.
مدیرکل هنرهای نمایشی درباره دلایل خود برای استعفا تصریح کرد: با توجه به مسئولیت دشواری که حوزه هنرهای نمایشی دارد و مطالبه بر حق هنرمندان، محدودیت‌هایی که اعتبارات و ساختار اداره کل هنرهای نمایشی برای فعالیت مؤثر و نقش حمایتی دارد، از سمت خود استعفا دادم.

۱۳۹۸ اسفند ۲۶, دوشنبه

آزادی آمانج نیک پی و شادمان بنی بشر با وثیقە


هەنگاو: دو شهروند بازداشت شدە اهل مریوان و سنندج با وثیقە و موقتا از زندان آزاد شدند.

برپایە گزارش رسیدە بە سازمان حقوق بشری هەنگاو، روز دوشنبە ١٩ اسفند ٩٨ (٩ مارس ٢٠٢٠)، آمانج نیک پی، از فعالین مدنی مریوان و عضو انجمن سبز چیا پس از دو ماه بازداشت از سوی نیروهای ادارە اطلاعات، با وثیقە ٤٠٠ میلیون تومانی از زندان آزاد شد.

پرونده سازی جدید در زندان؛ امتناع آتنا دائمی از حضور در جلسه دادگاه

آتنا دائمی، کنشگر مدنی محبوس در زندان اوین روز گذشته از بابت پرونده‌ای که مجددا در دوران حبس علیه وی گشوده شده به صورت شفاهی به شعبه ۲۴ دادگاه انقلاب تهران احضار شد. خانم دائمی امروز چهارشنبه ۲۱ اسفندماه به دلیل شیوع بیماری کرونا در کشور، عدم رعایت فاصله زمانی قانونی بین تاریخ ابلاغ و تاریخ دادگاه و همچنین عدم دسترسی به وکیل از حضور در جلسه دادگاه خودداری کرد. خانم دائمی در دیماه امسال به مدت ۱۵ روز از بند زنان زندان اوین به بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف زندان اوین منتقل شده بود. این انتقال در پی تحصن هشت تن از زنان زندانی سیاسی در بند زنان زندان اوین به مناسبت چهلمین روز و در همراهی با خانواده‌های داغدار اعتراضات سراسری آبان ماه صورت گرفته بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، آتنا دائمی، کنشگر مدنی محبوس در زندان اوین روز سه‌شنبه ۲۰ اسفندماه ۱۳۹۸، از بابت پرونده‌ای که مجددا در دوران حبس علیه وی گشوده شده به صورت شفاهی به شعبه ۲۴ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمدرضا عموزاد احضار شد.

اتهامات خانم دائمی در این پرونده که با شکایت سازمان اطلاعات سپاه علیه وی گشوده شده “اجتماع و تبانی در جهت بر هم زدن امنیت کشور”، “تبلیغ علیه نظام” و “اخلال در نظم زندان” عنوان شده است.

دادگاه درخصوص مصداق اتهام “اجتماع و تبانی در جهت بر هم زدن امنیت کشور” به تحصن چند روزه (دیماه ۹۸) در بند زنان زندان اوین به مناسبت چهلمین روز و در همراهی با خانواده‌های داغدار اعتراضات سراسری آبان، در خصوص اتهام “تبلیغ علیه نظام” به صدور بیانیه‌ها و نوشتن نامه‌های منتسب به وی، در خصوص اتهام “اخلال در نظم زندان” به برقرای جشن، بزم و پایکوبی در مراسم سوگواری امام حسین، استناد کرده است.

۱۳۹۸ اسفند ۲۵, یکشنبه

کودک همسری؛ روایت زندگی دختربچه ای که در پانزده سالگی باردار شد


خبرگزاری هرانا – سمیرا اکنون زنی ۴۰ ساله است که در نوجوانی به اصرار پدرش، مجبور به ازدواج با مردی شد که دو فرزند نوجوان داشت و بیست سال از او بزرگتر بود. وی اکنون با مراجعه به یکی از کلانتری های مشهد به شرح داستان دردناک زندگی خود پرداخته است.

سمیرا بخشی از مشکلاتش را اینگونه تعریف می‌کند “همسرم آن قدر بددهان و خسیس بود که جرئت حرف زدن نداشتم و او برای آن که از همان ابتدا زهر چشم بگیرد همواره مرا کتک می زد”، “او وقتی عصبانی می شد مشت گره کرده اش را چون گرزی سنگین بر سرم می کوبید و آن قدر موهایم را می کشید که در این سن و سال دیگر مویی بر سرم نمانده است و به یک انسان بیمار و خسته تبدیل شده ام” و اکنون نیز پس از ۲۵ سال زندگی مشنرک “به خاطر شیوع کرونا همسرم دیگر مسافرکشی نمی کند و از شدت عصبانیت در خانه فقط مرا کتک می زند”.

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از رکنا، زن ۴۰ ساله به نام سمیرا که طی ۲۵ سال زندگی با ترس و وحشت از همسرش اکنون فقط پیکری بیمار و روانی آشفته دارد به شرح وقایع زندگی خود به کارشناس اجتماعی کلانتری شفای مشهد پرداخته است.

۱۲سال بیشتر نداشتم که در عزای مادرم سیاه پوش شدم

آن روزها من باید برادر کوچک ترم را نیز دلداری می دادم تا بیشتر در مرگ مادرم بی قراری نکند. مادرم در پی یک بیماری صعب العلاج جان خود را از دست داد و این گونه گرد یتیمی بر سرمان نشست در حالی که هنوز خاطرات مادرم زنده بود برای رسیدگی به امور منزل ترک تحصیل کردم تا برادرم نیز رنج دوری از مادرم را فراموش کند.

اما هنوز مدت زیادی از این ماجرا نگذشته بود که پدرم با دختری جوان و زیبا ازدواج کرد او به گفته خودش پدرم را دوست نداشت و تنها به اصرار خانواده اش و برای فرار از فقر و مشکلات مالی تن به این ازدواج داده بود ولی پدرم عاشق “پرنیا” بود و از صمیم قلب او را دوست داشت.

توضیحات بهزیستی در پی قتل کودک معلول ۳ ساله

ساعت24 – در پی قتل کودک معلول ۳ ساله توسط پدر و مادرش، روابط عمومی بهزیستی استان تهران توضیحاتی را منتشر کرد.

در متن منتشره بهزیستی آمده است: کودکی به نام ابوالفضل ۲۰ دی ماه ۱۳۹۵ در بیمارستان اکبرآبادی متولد شده و به علت وجود معلولیت و بیماری‌های زمینه‌ای به بیمارستان حضرت علی اصغر منتقل می شود. به دلیل عدم مراجعه خانواده جهت ترخیص کودک از طریق پیگیری مددکاری بیمارستان و با صدور حکم قضایی کودک در تاریخ ۲۶ فروردین ماه ۱۳۹۶ به بهزیستی و شیرخوارگاه آمنه واگذار شده است.

به گزارش ایسنا در ادامه این متن بیان شده است: پس از پیگیری‌های مددکاری و شناسایی خانواده و بازدیدهای متعدد از محل زندگی تا تاریخ اردیبهشت ۱۳۹۷ شرایط ترخیص به خانواده مناسب ارزیابی نشد و در این زمان خانواده چند بار با کودک ملاقات کرده‌اند.

این متن می‌افزاید: در شهریور ۱۳۹۸ خانواده به شیرخوارگاه آمنه مراجعه کرده و مدعی شدند که شرایط زندگی‌شان بهبود یافته و در صورت کمک سازمان بهزیستی در هزینه‌های درمان و معیشت حاضر به ترخیص کودک هستند و با مراجعه به دادسرا در تاریخ ۳ مهرماه ۱۳۹۸ دستور ترخیص کودک به خانواده اخذ شد.

۱۳۹۸ اسفند ۲۴, شنبه

کرونا و دست‌های خالی کارگران روزمزد

قرنطینه برای دستفروش‌ها، نظافتچی‌ها، کارگران ساختمانی و خدماتی، مشاغل خانگی و غیررسمی، مسافرکش‌ها، پیک‌های موتوری و ده‌ها شغل دیگر، معنی گرسنگی و بدهکاری دارد. تقلا برای ادامه کار نیز بازی تن به تن و نابرابر با مرگ است.Iran Teheran Coronavirus (picture-alliance/AA/F. Bahrami)
خیل عظیمی از کارگران خویش‌فرما و شاغل در مشاغل خرد، خدماتی و خانگی در آخرین ماه سال خانه‌نشین شده‌اند. کرونا کسب و کار را از سکه انداخته است؛ آن هم در شب عید که بازار رونق می‌گرفت و عیدی هم در کار بود. قرنطینه برای آنها یعنی سقوط به زیر خط فقر. تکاپو برای برای ماندن در صحنه هم، بازی با مرگ است و خطر ابتلا دارد.
غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران می‌گوید کسب‌وکارهای خدماتی کوچک و متوسط نزدیک ۴۰ درصد تولید ناخالص داخلی را در اختیار دارند. او اخطار داده که چه بسا کرونا موجب یک “سکته گسترده” در گردش مالی، ظهور بدهی‌های انباشته، تعلیق تعهدات مالی و موجی از ورشکستگی و تعطیلی در برخی کسب‌وکارها شود.
نخستین قربانیان این “سکته”، روزمزدها هستند؛ کارگرانی که خویش فرما هستند و از مایه می‌خورند. آنها هم که کارفرما دارند، بسته به قرارداد پشتوانه‌های نیم‌بندی دارند که شامل همه نمی‌شود. فعالان کارگری می‌گویند اکثر خانه‌نشین‌ها تحت پوشش قانون کار و بیمه نیستند.
کرونا‌ چراغ هتل‌ها، رستوران‌ها، کافه‌ها و دکه‌های فست فود را خاموش کرده و بساط فروش آجیل و شیرینی، لباس و گل و کفش و کیف را کساد. ساخت و ساز متوقف شده و کارگران ساختمانی پا در هوا مانده‌اند. کسی چیزی نمی‌خرد که دستمزدی برای باربری بدهد. رهگذران در خیابان‌ها نیستند و مسافرکش یا پیک موتوری متقاضی ندارد. عروسی و عزا ممنوع شده و نیروی خدماتی تالارهای مراسم، یکشبه بیکار شده‌اند.
روزمزدهای خویش‌فرما تکیه‌گاهی در ایام بیکاری ندارند. اکثر روسا، شرکت‌ها و ادارات به کارگران پیمانی یا روزمزد گفته‌اند تا وسط فروردین به مرخصی بروند؛ یک بیکاری تحمیلی و یک اخراج تلویحی با کمترین پشتوانه قانونی یا مالی. کرونا ناامنی شغلی را هم تشدید کرده است.
Iran Teheran Bazar
مدیرکل “روابط کار و جبران خدمت” وزارت کار به کارگران مبتلا به کرونا توصیه کرده که با خیال آسوده و تا درمان کامل، از حمایت‌های بیمه‌ای تامین اجتماعی استفاده کنند و به مرخصی استعلاجی بروند. خیال کارگران اما آسوده نیست، زیرا بیش از ۹۶ درصد قراردادهای مکتوب و ثبت‌شده کار در ایران، موقت هستند. علی خدایی، عضو شورای‌عالی کار مرداد ۹۸ با اعلام این آمار در صدا و سیما، از حضور ۳/۵ میلیون “کارگر زیرزمینی” در کارگاه‌های خارج از نظارت وزارت کار و فاقد هرگونه بیمه و قرارداد نیز خبر داد و اصناف را کانون تخلف ‌در رواج قراردادهای سفیدامضا خواند.
کاظم فرج‌اللهی، فعال کارگری نیز تصدیق کرده که بسیاری از کارگران بیکار شده به دلیل عدم نظارت کافی تحت پوشش قانون کار و بیمه نبوده‌اند و بیمه بیکاری به آنها تعلق نمی‌گیرد. او هم‌زمان هشدار داده که تب و مرگ در کمین آن دسته از کارگرانی است که هنوز محصولات‌شان خریدار دارد و می‌توانند اسفند ماه، حقوقی به خانه ببرند.
کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌نویسند کرونا دارد به سمت طبقاتی شدن می‌رود. آنهایی می‌توانند در قرنطینه بمانند که نان برای خوردن داشته باشند، مستاجران و روزمزدها که نانی برای امروز ندارند چگونه در خانه بمانند؟
مشاغل غیررسمی، سه میلیون نان‌آور زن
فروشندگان خرده‌پا، تولید کنندگان خانگی مواد غذایی، پرستاران خانگی سالمندان، نظافت‌چی‌ها، خدمتکاران پاره وقت، شاگردان دوزندگی‌ها و آرایشگاه‌ها، دستفروشان مترو … در زمره مشاغل غیررسمی دسته بندی می‌شوند؛ نیرویی که خویش‌فرما خوانده می‌شود و زیر چتر بیمه، مزایای قانونی یا قرارداد نیست. طبق داده‌های مرکز عالی پژوهش‌های سازمان تامین اجتماعی، حدود سه میلیون زن در مشاغل غیررسمی و غیراستخدامی کار می‌کنند.
Iran Tehran Bazar
یک دبیر تهرانی به دویچه وله می‌گوید: « اسفند برای کسانی که برای نظافت و شیشه‌‌شویی و خانه تکانی می‌آمدند، اوج کار بود و در واقع بقیه سال را از این درآمد می‌خوردند. پول اصلی شان اسفند بود که عیدی هم می‌گرفتند. امسال این‌ها به شدت در تنگنا قرار گرفته‌اند. یک قشر دیگر سلمانی‌ها هستند. بیا و بروی کار آرایشگاه‌ها دو هفته آخر اسفند است که خانم‌ها برای رنگ مو و بند و ابرو می‌روند و کارکنان آرایشگاه‌ها کلی عیدی می‌گیرند. الان مشتری نیست و این‌ها از نان خوردن افتاده‌اند. کسی آرایشگاه نمی‌رود چون بخصوص ابرو و بند، صورت به صورت است و می‌ترسند ویروس منتقل شود.»

سحر کاظمی، فعال محیط زیست از زندان آزاد شد

سحر کاظمی، فعال محیط زیست با پایان محکومیت از بند زنان کانون اصلاح و تربیت سنندج آزاد شد. این شهروند کُرد از سوی دستگاه قضایی به ۲۰ ماه زندان محکوم شده بود.
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، امروز پنج‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۸، سحر کاظمی با با پایان محکومیت از بند زنان کانون اصلاح و تربیت سنندج آزاد شد.
یک منبع آگاه در این رابطه به کمپین به گفت: «دوران محکومیت خانم کاظمی در تاریخ ۱۸ فرودین ۹۹ به پایان می رسید، اما روز جاری ایشان از زندان آزاد شدند.»

۱۳۹۸ اسفند ۲۳, جمعه

روحا ایمانی، شهروند بهایی از زندان یزد آزاد شد

روحا ایمانی، شهروند بهایی امروز چهارشنبه ۲۱ اسفندماه از زندان یزد آزاد شد. خانم ایمانی شهریورماه امسال بازداشت و جهت تحمل ادامه محکومیت ۹ ماهه خود به زندان کرمان منتقل شد. او نهایتا در تاریخ ۱۸ آذرماه از زندان کرمان به زندان یزد منتقل شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۱۳۹۸، روحا ایمانی، شهروند بهایی از زندان یزد آزاد شد.
آزادی خانم ایمانی با اعطای مرخصی پایان حبس و در حالی صورت گرفته که حدود سه هفته تا پایان مدت محکومیت ۹ ماهه‌ی وی باقی مانده بود.
روحا ایمانی، شهروند بهایی اهل کرمان در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از پایان مراحل بازجویی به زندان منتقل شده بود. وی در تاریخ ۱۰ تیرماه همان سال با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان آزاد شده بود.
خانم ایمانی نهایتا در آبان ماه سال ۹۷ توسط دادگاه انقلاب شهر یزد به تحمل ۹ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

اسماعیل مغربی نژاد، نوکیش مسیحی مجددا به حبس محکوم شد

اسماعیل مغربی نژاد، نوکیش مسیحی ساکن شیراز در تاریخ ۸ اسفندماه، از بابت اتهام جدیدی که علیه وی مطرح شده است، توسط دادگاه انقلاب شیراز به دو سال حبس دیگر محکوم شد. وی ماه گذشته نیز توسط دادگاه انقلاب این شهر از بابت اتهام “توهین به مقدسات” به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از محبت نیوز، روز پنجشنبه ۸ اسفندماه ۱۳۹۸، اسماعیل مغربی نژاد، نوکیش مسیحی ساکن شیراز توسط دادگاه انقلاب شیراز مجددا به حبس محکوم شد.
این نوکیش مسیحی، از بابت اتهام «عضویت در گروههای معاند نظام وابسته به جریان مسیحیت تبشیری» به دو سال حبس محکوم شده است.
به گفته قاضی دادگاه، حکم صادره علیه این شهروند بر اساس «گزارش حفاظت اطلاعات نیروهای مسلح» ایران صادر شده، اما هیچ جزئیاتی در مورد این گزارش ارائه نشده است.
اسماعیل مغربی نژاد، در بهمن ماه ۹۸، توسط دادگاه انقلاب شیراز از بابت اتهام “توهین به مقدسات” به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.
جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات آقای مغربی نژاد در تاریخ ۱۱ آبان ماه ۹۸ برگزار شده بود.