۱۳۹۹ دی ۱۱, پنجشنبه

فریده ویسی و سیروس عباسی پس از جلب به دادگاه منتقل شدند

 هه‌نگاو: دو تن از فعالین مدنی شهرستان دهگلان در استان کُردستان که چندی پیش با انتشار ویدیویی اعلام کرده بودند تنها به شرطی در نشست دادگاه حاضر خواهند شد که نشت دادگاه عادلانه و علنی باشد، پس از جلب به دادگاه منتقل شدند.

فریده ویسی و سیروس عباسی پس از جلب به دادگاه منتقل شدند

برپایه گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، روز سه‌شنبه ۹ دی ۹۹ (۲۹ دسامبر ۲۰۲۰)، سیروس عباسی و همسرش فریده ویسی از فعالین مدنی شهرستان دهگلان توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت و به دادگاه عمومی و انقلاب این شهر منتقل و از آنجا نیز به سنندج منتقل شدند.

یک منبع نزدیک به خانواده عباسی در اینباره به هه‌نگاو اعلام کرد که، پس از آنکه آنها دو بار به دادگاه انقلاب سنندج احضار شده و حضور نیافته‌اند، قاضی سعیدی قاضی شعبه یکم دادگاه انقلاب سنندج حکم جلب آنها را صادر کرده است.

این منبع در ادامه اعلام کرد که این دو فعال مدنی پس از بازداشت به دادگاه انقلاب سنندج منتقل شده و قاضی سعیدی آنها را محاکمه کرده است. این دو فعال مدنی پس از محاکمه در شعبه یکم دادگاه انقلاب سنندج آزاد شدند.

روز شنبە دهم آبان‌ماه ١٣٩٩ (٣١ اکتبر ٢٠٢٠)، فریدە ویسی در صفحەی اینستاگرام خود با انتشار ویدیویی که به زبان کُردی ضبط شده اعلام کرد همراه با همسرش سیروس عباسی از حضور در دادگاه خودداری کردە و نشست دادگاه را بایکوت خواهند کرد.

فریدە ویسی در این ویدیو می‌گوید کە من با اعمال فشار ناچار شدم در مقابل دوربین بە کارهایی کە نکردم اعتراف کنم و علیە خود شهادت دهم، طی اعتراف تلویزیونی بارها مجبور می‌شدم کە یک جملە را تکرار کنم تا فیلمی کە کارشناسانشان تایید می‌کنند، ضبط و منتشر شود.

وی در ادامه می‌گوید: ”تمام دلخوشی ما این بود کە در زمان برگزاری نشست دادگاه بتوانیم در دادگاهی عادلانە از خود دفاع کنیم، اما اولین نشست دادگا در فضایی برگزار شد کە ما اصلاً نتوانستیم از خود دفاع کنیم، من احساس کردم قاضی یک بازجوست و از اطلاعات حمایت می‌کند، ما نمی‌توانستیم از خود دفاع کنم، زمانی کە دادگاه را ترک کردیم تصمیم گرفتیم کە جلسات بعدی را بایکوت کنیم. تنها زمانی در دادگاه حضور خواهیم یافت، کە نشست دادگاه علنی و عادلانە برگزار شود.“

سیروس عباسی و همسرش فریدە عباسی روز شنبە ٢٤ آذرماه سال ١٣٩٨ (١٤ ژوئیە ٢٠٢٠) پس از حملەی نیروهای امنیتی اطلاعات شهر دهگلان بە محل کارشان، مرکز علمی و آموزشی زانست، بازداشت و آزاد عباسی برادر سیروس پس از اینکە برای پیگیری وضعیت برادر و همسر برادرش رفتە بود،همان روز بازداشت شد.

این سه شهروند پس از دو ماه بازداشت با وثیقه‌های ۲۰۰ و ۳۰۰ میلیون تومانی و موقتاً تا زمان برگزاری نشست دادگاه آزاد شدند.​

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی مژده اقترافی و هوشمند طالبی، شهروندان بهائی در اصفهان

 مژده اقترافی و هوشمند طالبی، زن و شوهر بهائی ساکن ویلاشهر اصفهان با گذشت بیش از ۴ ماه از زمان دستگیری کماکان به صورت بلاتکلیف به ترتیب در زندان‌های دولت آباد اصفهان و دستگرد اصفهان بسر می‌برند. 

بازپرس پرونده تاکنون از صدور قرار وثیقه برای آزادی موقت این شهروندان خودداری کرده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز چهارشنبه ۱۰ دیماه ۱۳۹۹، مژده اقترافی و هوشمند طالبی، زن و شوهر بهائی ساکن ویلاشهر اصفهان

 با گذشت ۴ ماه از زمان دستگیری کماکان به صورت بلاتکلیف به ترتیب

 در زندان‌های دولت آباد و دستگرد اصفهان بسر می‌برند.

بازپرس پرونده تاکنون از صدور قرار وثیقه برای آزادی موقت این شهروندان خودداری کرده و اتهامات مطروحه علیه این افراد در مرحله بازپرسی تبلیغ علیه نظام و ارتباط با دولت متخاصم عنوان شده است. ممانعت از صدور قرار برای این افراد در شرایطی است که به گفته یک منبع مطلع از وضعیت این زوج، آقای طالبی آبان‌ماه امسال در زندان به ویروس کرونا مبتلا شده بود.
این منبع مطلع در ادامه در خصوص وضعیت این شهروندان به هرانا گفت: “در هر بار مراجعه خانواده به دادسرا، بازپرس پرونده وعده پایان تحقیقات را می‌دهد، اما این قول تا امروز محقق نشده است. حتی وکیل آنان هنوز اجازه مطالعه پرونده و یا ملاقات با موکلان خود را نداشته است. فرزندان نوجوان این خانواده نیز نزد مادربزرگ ۸۴ ساله‌اش می‌ماند که خودش سالمند و نیازمند توجه و نگهداری ویژه است.”

این افراد در تاریخ ۲ شهریورماه امسال پس از احضار به یکی از نهادهای امنیتی شهرستان محل زندگی خود بازداشت شدند.

ماموران پس از بازداشت به منزل این زن و شوهر بهائی رفته و پس از تفتیش منزل تعدادی از لوازم شخصی ازجمله لپ‌تاپ، تلفن همراه، کتاب‌ها و یک دستگاه پیانوی آکوستیک آنها را ضبط کرده و با خود بردند. از سوی دیگر دو خودروی سواری و کامیونت این خانواده بهائی نیز توسط ماموران توقیف شده است.
پیشتر یک منبع مطلع از بازداشت این شهروندان بهائی در خصوص چگونگی بازداشت آنها به هرانا گفت: «روز یکشنبه ۲ شهریور هوشمند طالبی و همسرشان خانم مژده اقترافی طی یک تماس تلفنی برای تحویل گرفتن وسایلشان که در سال ۹۷ توسط نیروهای اداره اطلاعات ضبط شده بود، به یکی از نهادهای امنیتی این شهر فراخوانده شدند. آنها هم سوار بر خودروی سواری خود شده و به آنجا رفتند. پس از حضور آنها در ساختمان این نهاد امنیتی ماموران اقدام به بازداشت مژده اقترافی کرده و خودروی سواری آنها را نیز توقیف کردند. پس از آن ۵ تن از ماموران همراه با آقای طالبی به منزل آنها رفته و آنجا را مورد تفتیش قرار دادند و برخی لوازم شخصی آنها ازجمله کلیه کتاب‌ها، لپ‌تاپ، فلش، موبایل، وسایل و ادوات موسیقی فرزندانشان ازجمله پیانو بزرگ آکوستیک دخترشان را بار وانت کرده و با خود بردند. ماموران سپس به آقای هوشمند گفتند پشت کامیونت ایسوزو خود بنشیند و پشت سر آنها راه بیفتد. آقای هوشمند هم پس از حضور در این نهاد امنیتی بازداشت و کامیونت وی نیز توقیف شد.»

ویلاشهر، شهری از توابع بخش مرکزی شهرستان نجف آباد در استان اصفهان است.

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.
بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.​

۱۳۹۹ دی ۱, دوشنبه

با انگیزه ناموسی؛ قتل زن جوان توسط برادرش در آبادان

 روز دوشنبه ۳ آذر، یک زن ۳۰ ساله در آبادان با انگیزه ناموسی توسط برادرش کشته شد. روز جمعه ۲۸ آذر، متهم این پرونده که پس از ارتکاب قتل متواری شده بود، توسط ماموران پلیس آگاهی آبادان دستگیر شد. 

در قوانین ایران مواردی در نظر گرفته شده تا افرادی که مرتکب “قتل‌های ناموسی” می‌شوند را از مجازات‌های سنگین معاف کند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از رکنا، یک زن ۳۰ ساله در آبادان با انگیزه ناموسی توسط برادرش کشته شد.

بر اساس این گزارش، ساعت ۱۱:۳۰ دقیقه دوشنبه ۳ آذر سال جاری، صدای شلیک گلوله در منطقه ذوالفقاری آبادان به گوش رسید و در ادامه اهالی منطقه در تماس با پلیس ۱۱۰ از کشته شدن زن جوانی در جلوی در خانه شان خبر دادند.

به دنبال آن تیمی از ماموران برای بررسی موضوع به محل اعزام شدند و در بررسی ها مشخص شد که زن ۳۰ ساله ای داخل یک خودرو از ناحیه سر هدف گلوله اسلحه شکاری قرار گرفته است. تحقیقات پلیس نشان از آن داشت که این زن در جلوی چشمان فرزند ۱۲ ساله اش توسط برادرش کشته شده است.

متهم که با انگیزه ناموسی مرتکب قتل و متواری شده بود در تماس تلفنی ادعا کرد که قصد کشتن خواهرش را نداشته و گلوله به اشتباه شلیک شده است و قصد دارد به زودی خود را تسلیم ماموران کند.

تحقیقات پلیس برای دستگیری متهم در دستور کار ماموران پلیس آگاهی آبادان قرار گرفت و روز جمعه ۲۸ آذر این متهم که رضا نام دارد در منطقه ذوالفقاری آبادان دستگیر و به پلیس آگاهی شهرستان منتقل شد.

در قوانین ایران مواردی در نظر گرفته شده تا افرادی که مرتکب “قتل‌های ناموسی” می‌شوند را از مجازات‌های سنگین معاف کند.


تائید احکام حبس تعزیری ۵ شهروند بهائی ساکن مشهد

 روز یکشنبه ۳۰ آذرماه ۱۳۹۹، شعبه ۳۵ دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی حکم پنج شهروند بهائی ساکن مشهد را که بیشتر در مرحله بدوی مجموعا به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده بودند، عینا تائید کرد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، فرزانه دانشگری، نیکا پاکزادان، ساناز اسحاقی، نکیسا حاجی پور و نغمه ذبیحیان، پنج شهروند بهائی ساکن مشهد، پیش‌ از این توسط شعبه۳ دادگاه انقلاب مشهد به ریاست قاضی باغدهی، به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق تبلیغ بهائیت» در مجموع به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده بودند. این حکم در دادگاه تجدید نظر عینا تائید شد.

گفتنی است این شهروندان در آبان ۱۳۹۴ و همزمان با برگزاری دویستمین سالگرد تولد بهاءالله، پیامبر آئین بهائی، در پی یورش نیروهای امنیتی به مراسم مذهبی شهروندان بهائی در شهرهای مختلف ایران، توسط نیروهای امنیتی در مشهد بازداشت و پس از مدتی با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان آزاد شده بودند.​