۱۳۹۹ دی ۱۱, پنجشنبه

فریده ویسی و سیروس عباسی پس از جلب به دادگاه منتقل شدند

 هه‌نگاو: دو تن از فعالین مدنی شهرستان دهگلان در استان کُردستان که چندی پیش با انتشار ویدیویی اعلام کرده بودند تنها به شرطی در نشست دادگاه حاضر خواهند شد که نشت دادگاه عادلانه و علنی باشد، پس از جلب به دادگاه منتقل شدند.

فریده ویسی و سیروس عباسی پس از جلب به دادگاه منتقل شدند

برپایه گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، روز سه‌شنبه ۹ دی ۹۹ (۲۹ دسامبر ۲۰۲۰)، سیروس عباسی و همسرش فریده ویسی از فعالین مدنی شهرستان دهگلان توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت و به دادگاه عمومی و انقلاب این شهر منتقل و از آنجا نیز به سنندج منتقل شدند.

یک منبع نزدیک به خانواده عباسی در اینباره به هه‌نگاو اعلام کرد که، پس از آنکه آنها دو بار به دادگاه انقلاب سنندج احضار شده و حضور نیافته‌اند، قاضی سعیدی قاضی شعبه یکم دادگاه انقلاب سنندج حکم جلب آنها را صادر کرده است.

این منبع در ادامه اعلام کرد که این دو فعال مدنی پس از بازداشت به دادگاه انقلاب سنندج منتقل شده و قاضی سعیدی آنها را محاکمه کرده است. این دو فعال مدنی پس از محاکمه در شعبه یکم دادگاه انقلاب سنندج آزاد شدند.

روز شنبە دهم آبان‌ماه ١٣٩٩ (٣١ اکتبر ٢٠٢٠)، فریدە ویسی در صفحەی اینستاگرام خود با انتشار ویدیویی که به زبان کُردی ضبط شده اعلام کرد همراه با همسرش سیروس عباسی از حضور در دادگاه خودداری کردە و نشست دادگاه را بایکوت خواهند کرد.

فریدە ویسی در این ویدیو می‌گوید کە من با اعمال فشار ناچار شدم در مقابل دوربین بە کارهایی کە نکردم اعتراف کنم و علیە خود شهادت دهم، طی اعتراف تلویزیونی بارها مجبور می‌شدم کە یک جملە را تکرار کنم تا فیلمی کە کارشناسانشان تایید می‌کنند، ضبط و منتشر شود.

وی در ادامه می‌گوید: ”تمام دلخوشی ما این بود کە در زمان برگزاری نشست دادگاه بتوانیم در دادگاهی عادلانە از خود دفاع کنیم، اما اولین نشست دادگا در فضایی برگزار شد کە ما اصلاً نتوانستیم از خود دفاع کنیم، من احساس کردم قاضی یک بازجوست و از اطلاعات حمایت می‌کند، ما نمی‌توانستیم از خود دفاع کنم، زمانی کە دادگاه را ترک کردیم تصمیم گرفتیم کە جلسات بعدی را بایکوت کنیم. تنها زمانی در دادگاه حضور خواهیم یافت، کە نشست دادگاه علنی و عادلانە برگزار شود.“

سیروس عباسی و همسرش فریدە عباسی روز شنبە ٢٤ آذرماه سال ١٣٩٨ (١٤ ژوئیە ٢٠٢٠) پس از حملەی نیروهای امنیتی اطلاعات شهر دهگلان بە محل کارشان، مرکز علمی و آموزشی زانست، بازداشت و آزاد عباسی برادر سیروس پس از اینکە برای پیگیری وضعیت برادر و همسر برادرش رفتە بود،همان روز بازداشت شد.

این سه شهروند پس از دو ماه بازداشت با وثیقه‌های ۲۰۰ و ۳۰۰ میلیون تومانی و موقتاً تا زمان برگزاری نشست دادگاه آزاد شدند.​

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی مژده اقترافی و هوشمند طالبی، شهروندان بهائی در اصفهان

 مژده اقترافی و هوشمند طالبی، زن و شوهر بهائی ساکن ویلاشهر اصفهان با گذشت بیش از ۴ ماه از زمان دستگیری کماکان به صورت بلاتکلیف به ترتیب در زندان‌های دولت آباد اصفهان و دستگرد اصفهان بسر می‌برند. 

بازپرس پرونده تاکنون از صدور قرار وثیقه برای آزادی موقت این شهروندان خودداری کرده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز چهارشنبه ۱۰ دیماه ۱۳۹۹، مژده اقترافی و هوشمند طالبی، زن و شوهر بهائی ساکن ویلاشهر اصفهان

 با گذشت ۴ ماه از زمان دستگیری کماکان به صورت بلاتکلیف به ترتیب

 در زندان‌های دولت آباد و دستگرد اصفهان بسر می‌برند.

بازپرس پرونده تاکنون از صدور قرار وثیقه برای آزادی موقت این شهروندان خودداری کرده و اتهامات مطروحه علیه این افراد در مرحله بازپرسی تبلیغ علیه نظام و ارتباط با دولت متخاصم عنوان شده است. ممانعت از صدور قرار برای این افراد در شرایطی است که به گفته یک منبع مطلع از وضعیت این زوج، آقای طالبی آبان‌ماه امسال در زندان به ویروس کرونا مبتلا شده بود.
این منبع مطلع در ادامه در خصوص وضعیت این شهروندان به هرانا گفت: “در هر بار مراجعه خانواده به دادسرا، بازپرس پرونده وعده پایان تحقیقات را می‌دهد، اما این قول تا امروز محقق نشده است. حتی وکیل آنان هنوز اجازه مطالعه پرونده و یا ملاقات با موکلان خود را نداشته است. فرزندان نوجوان این خانواده نیز نزد مادربزرگ ۸۴ ساله‌اش می‌ماند که خودش سالمند و نیازمند توجه و نگهداری ویژه است.”

این افراد در تاریخ ۲ شهریورماه امسال پس از احضار به یکی از نهادهای امنیتی شهرستان محل زندگی خود بازداشت شدند.

ماموران پس از بازداشت به منزل این زن و شوهر بهائی رفته و پس از تفتیش منزل تعدادی از لوازم شخصی ازجمله لپ‌تاپ، تلفن همراه، کتاب‌ها و یک دستگاه پیانوی آکوستیک آنها را ضبط کرده و با خود بردند. از سوی دیگر دو خودروی سواری و کامیونت این خانواده بهائی نیز توسط ماموران توقیف شده است.
پیشتر یک منبع مطلع از بازداشت این شهروندان بهائی در خصوص چگونگی بازداشت آنها به هرانا گفت: «روز یکشنبه ۲ شهریور هوشمند طالبی و همسرشان خانم مژده اقترافی طی یک تماس تلفنی برای تحویل گرفتن وسایلشان که در سال ۹۷ توسط نیروهای اداره اطلاعات ضبط شده بود، به یکی از نهادهای امنیتی این شهر فراخوانده شدند. آنها هم سوار بر خودروی سواری خود شده و به آنجا رفتند. پس از حضور آنها در ساختمان این نهاد امنیتی ماموران اقدام به بازداشت مژده اقترافی کرده و خودروی سواری آنها را نیز توقیف کردند. پس از آن ۵ تن از ماموران همراه با آقای طالبی به منزل آنها رفته و آنجا را مورد تفتیش قرار دادند و برخی لوازم شخصی آنها ازجمله کلیه کتاب‌ها، لپ‌تاپ، فلش، موبایل، وسایل و ادوات موسیقی فرزندانشان ازجمله پیانو بزرگ آکوستیک دخترشان را بار وانت کرده و با خود بردند. ماموران سپس به آقای هوشمند گفتند پشت کامیونت ایسوزو خود بنشیند و پشت سر آنها راه بیفتد. آقای هوشمند هم پس از حضور در این نهاد امنیتی بازداشت و کامیونت وی نیز توقیف شد.»

ویلاشهر، شهری از توابع بخش مرکزی شهرستان نجف آباد در استان اصفهان است.

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.
بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.​

۱۳۹۹ دی ۱, دوشنبه

با انگیزه ناموسی؛ قتل زن جوان توسط برادرش در آبادان

 روز دوشنبه ۳ آذر، یک زن ۳۰ ساله در آبادان با انگیزه ناموسی توسط برادرش کشته شد. روز جمعه ۲۸ آذر، متهم این پرونده که پس از ارتکاب قتل متواری شده بود، توسط ماموران پلیس آگاهی آبادان دستگیر شد. 

در قوانین ایران مواردی در نظر گرفته شده تا افرادی که مرتکب “قتل‌های ناموسی” می‌شوند را از مجازات‌های سنگین معاف کند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از رکنا، یک زن ۳۰ ساله در آبادان با انگیزه ناموسی توسط برادرش کشته شد.

بر اساس این گزارش، ساعت ۱۱:۳۰ دقیقه دوشنبه ۳ آذر سال جاری، صدای شلیک گلوله در منطقه ذوالفقاری آبادان به گوش رسید و در ادامه اهالی منطقه در تماس با پلیس ۱۱۰ از کشته شدن زن جوانی در جلوی در خانه شان خبر دادند.

به دنبال آن تیمی از ماموران برای بررسی موضوع به محل اعزام شدند و در بررسی ها مشخص شد که زن ۳۰ ساله ای داخل یک خودرو از ناحیه سر هدف گلوله اسلحه شکاری قرار گرفته است. تحقیقات پلیس نشان از آن داشت که این زن در جلوی چشمان فرزند ۱۲ ساله اش توسط برادرش کشته شده است.

متهم که با انگیزه ناموسی مرتکب قتل و متواری شده بود در تماس تلفنی ادعا کرد که قصد کشتن خواهرش را نداشته و گلوله به اشتباه شلیک شده است و قصد دارد به زودی خود را تسلیم ماموران کند.

تحقیقات پلیس برای دستگیری متهم در دستور کار ماموران پلیس آگاهی آبادان قرار گرفت و روز جمعه ۲۸ آذر این متهم که رضا نام دارد در منطقه ذوالفقاری آبادان دستگیر و به پلیس آگاهی شهرستان منتقل شد.

در قوانین ایران مواردی در نظر گرفته شده تا افرادی که مرتکب “قتل‌های ناموسی” می‌شوند را از مجازات‌های سنگین معاف کند.


تائید احکام حبس تعزیری ۵ شهروند بهائی ساکن مشهد

 روز یکشنبه ۳۰ آذرماه ۱۳۹۹، شعبه ۳۵ دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی حکم پنج شهروند بهائی ساکن مشهد را که بیشتر در مرحله بدوی مجموعا به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده بودند، عینا تائید کرد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، فرزانه دانشگری، نیکا پاکزادان، ساناز اسحاقی، نکیسا حاجی پور و نغمه ذبیحیان، پنج شهروند بهائی ساکن مشهد، پیش‌ از این توسط شعبه۳ دادگاه انقلاب مشهد به ریاست قاضی باغدهی، به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق تبلیغ بهائیت» در مجموع به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده بودند. این حکم در دادگاه تجدید نظر عینا تائید شد.

گفتنی است این شهروندان در آبان ۱۳۹۴ و همزمان با برگزاری دویستمین سالگرد تولد بهاءالله، پیامبر آئین بهائی، در پی یورش نیروهای امنیتی به مراسم مذهبی شهروندان بهائی در شهرهای مختلف ایران، توسط نیروهای امنیتی در مشهد بازداشت و پس از مدتی با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان آزاد شده بودند.​


۱۳۹۹ آذر ۲, یکشنبه

خودسوزی زنی که اتاقکش در بندر عباس تخریب شد

 بعد از انتشار ویدیوهایی از تخریب اتاقک یک زن سرپرست خانوار در بندرعباس توسط ماموران شهرداری، خبرگزاری ایلنا روز جمعه گزارش داد که این زن خودسوزی کرده است.

عباس امین‌زاده شهردار بندرعباس درباره علت تخریب خانه این زن گفت: «این خانه در زمین تصرفی ساخته شده بود و بعد از چندین مرتبه تذکر و ارسال ابلاغیه برای تخلیه، این تخریب صورت گرفته است.»

بر اساس این گزارش، اسماعیل موحدی‌نژاد، معاون آقای امین‌زاده نیز مدعی شده است «تاکید بر تخلیه خانه، بیشتر برای امنیت خود این خانواده بود … کسی در آن اتاقک زندگی نمی‌کرد و فقط یک چهار دیواری بوده است که تخریب شد».

وی گفت در لحظات تخریب، زن ناگهان اقدام به خودسوزی کرد.منبع:رادیو فردا

به گفته آقای موحدی‌نژاد، این زن به بیمارستان منتقل شد و دچار «۱۸ درصد سوختی شده است که بیشتر در دست چپ این زن است».

قبلا نیز حوادث مشابهی در ایران خبرساز بوده است. نمونه آن آسیه پناهی بود که همراه دختر و نوه خود در زاغه‌ای در کرمانشاه زندگی می‌کرد و ۳۰ اردیبهشت حین ممانعت از اقدام مأموران شهرداری در تخریب آن جان باخت.

ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی از مقاومت آسیه پناهی برابر مأموران شهرداری کرمانشاه منتشر شده، نشان می‌دهد که او خود را روی بیل لودر انداخته بود.

۳ شهروند اهل سنت به اداره اطلاعات راسک احضار و بازجویی شدند

 ۳ شهروند اهل سنت که گفته شده است از نزدیکان مولانا فضل الرحمن کوهی هستند به اداره اطلاعات راسک احضار شده و مورد بازجویی قرار گرفته اند.

حافظ اکرم کوهی، مدرس مدرسه دینی انوارالحرمین و امام جمعه موقت که خواهرزاده مولوی فضل الرحمن کوهی است، روز سه شنبه ۲۰ آبان ماه ۱۳۹۹، به اداره اطلاعات راسک احضار شده و مورد بازجویی قرار گرفته است.شهرام درزاده، فعال مذهبی اهل سنت در مدرسه دینی پشامگ به همراه پدرش در روز روز یکشنبه ۲۵ آبان ماه ۱۳۹۹، به اداره اطلاعات شهرستان راسک احضار و تحت بازجوئی قرار گرفتند.

حافظ اکرم کوهی پیشتر نیز بارها به نهادهای امنیتی شهرستان زاهدان مرکز استان سیستان بلوچستان احضار شده و تحت بازجوئی های فشرده قرار گرفته است.

در اواخر اردیبهشت ماه ۱۳۹۹، حافظ اکرم کوهی، فعال مذهبی اهل سنت به اداره اطلاعات سپاه زاهدان احضار و برای چند ساعت در خصوص مولوی فضای الرحمن کوهی و فعالیت هایش تحت بازجویی قرار گرفته بود.


دادگاه تجدیدنظر؛ علی احمدی، شهروند بهایی به ۱ سال زندان محکوم شد

 شعبه ۲۸ دادگاه تجدیدنظر استان مازندران، علی احمدی، شهروند بهائی ساکن شهرستان قائم‌شهر را به ۱ سال حبس تعزیری محکوم کرد. آقای احمدی پیشتر توسط دادگاه انقلاب قائم‌شهر به ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم شد و این حکم در مرحله تجدیدنظر عینا تایید شد. نهایتا دیوان عالی کشور با پذیرفتن درخواست اعاده دادرسی، پرونده این شهروند بهایی را به شعبه ۲۸ دادگاه تجدیدنظر استان به عنوان شعبه هم عرض ارسال کرد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دادگاه تجدیدنظر استان مازندران، علی احمدی، شهروند بهائی ساکن شهرستان قائم‌شهر را به ۱ سال حبس تعزیری محکوم کرد.

پیشتر دیوان عالی کشور با پذیرفتن درخواست اعاده دادرسی، جکم ۱۱ سال حبس علی احمدی را نقض و پرونده این شهروند بهایی را به شعبه ۲۸ دادگاه تجدیدنظر استان مازندران به عنوان شعبه هم عرض ارسال کرد. بر اساس این حکم که توسط این شعبه صادر و طی روزهای اخیر به وی ابلاغ شده است، آقای احمدی از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” به ۱ سال حبس تعزیری محکوم شده است.
آقای احمدی همچنین از اتهام اداره تشکیلات بهایی تبرئه شده است.

علی احمدی در تاریخ ۲۹ آبان‌ماه ۹۷ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به سلول‌های انفرادی بازداشتگاه کچویی شهر ساری منتقل شد. وی در تاریخ ۱۲ دی‌ماه ۹۷ پس از ۴۳ روز بازداشت با تودیع قرار وثیقه ۱۵۰ میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان آزاد شد.

آقای احمدی در مرحله بدوی توسط دادگاه انقلاب قائم‌شهر به اتهامات “تبلیغ علیه نظام و اداره تشکیلات بهائی” مجموعا به تحمل ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم شد که این حکم توسط شعبه دوم دادگاه تجدیدنظر استان مازندران، بدون تشکیل جلسه دادگاه عینا تایید شد.
هرانا در آبان ماه سال ۹۷ از موج جدیدی از فشار و بازداشت شهروندان بهایی در کشور خبر داده بود. بازداشت آقای احمدی نیز در همین برهه زمانی صورت گرفته بود.

آقای احمدی پیشتر نیز سابقه بازداشت و زندان را داشته است.

شهرستان قائم‌شهر یکی از شهرستان‌های استان مازندران در شمال ایران واقع شده است.

شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.
بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.​


۱۳۹۹ آبان ۶, سه‌شنبه

بازداشت یک شهروند در اشنویه

 

دوشنبە ٥ آبان ٩٩ (٢٦ اکتبر ٢٠٢٠)، فاروق عزیزی شهروند اهل اشنویە پس از احضار بە ادارە اطلاعات این شهرستان بازداشت شدە است.

فاروق عزیزی ٣٩ سالە و اهل روستای ”بیمضرتە“ از توابع اشنویه می‌باشد کە از طریق تماس تلفنی بە ادارە اطلاعات احضار شدە بود.

بە گفتە یک منبع مطلع، ادارە اطلاعات بە بهانە اینکە یکی از فرزندان فاروق عزیزی عضو یکی از احزاب ُ اپوزسیون حکومت می‌باشد، وی را احضار و بازداشت کردە است. هه نگاو ۶ مهر

۱۳۹۹ مهر ۱۳, یکشنبه

ماده ۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر

 

بررسی ماده ۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر و مقایسه آن با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

آیا میدانید : ۳۰ مورد قوانین حقوق بشر وجود دارد؟ این موارد اساسی ترین حقوق انسانی شما هستند و متعلق به شماست.

ادامه مطلب
ماده ۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر که آن را به اختصار می توان «حق تساوی در برابر قانون» نامید ,همه را برابر قانون مساوی میداند و تاکید میکند که همگان حق دارند بدون تبعیض و به طور تساوی از حمایت قانون برخوردار شوند.

نحوه اجرای قانون برای تک تک انسان ها باید یکسان باشد. با هیچ انسانی نباید به دلیل نژاد، جنسیت، مذهب , پول یا موقعیت اجتماعی، به نوعی متفاوت رفتار گردد.
اما آیا این ماده در حکومت جمهوری اسلامی ایران به اجرا درمی آید ؟ آیا همه شهروندان , در مقابل قانون یکسان شناخته میشوند ؟
بند ۹ و ۱۴ اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به ایجاد امنیت قضایی عادلانه برای همه و تساوی عموم در برابر قانون اشاره دارد.
ولی آنچه در ایران شاهد آن هستیم
– نابرابری قانون در مجازات جرایم
– نابرابری در سن آغاز مسئولیت کیفری بین زن و مرد
– نابرابری قانونی در بهره مندی از ارث براساس مذهب
– تبعیض علیه زنان
– پایمال شدن حقوق اقلیتهای دینی در قوانین قضایی

۱۳۹۹ مهر ۱۰, پنجشنبه

تجاوز به زن جوان تهرانی در جاده جاجرود

 مرد راننده که متهم است یک زن را ربوده و در تله شیطانی اش آزار داده دیروز در دادگاه محاکمه شد .

تجاوز به زن جوان تهرانی در جاده جاجرود + عکس

رسیدگی به این پرونده با شکایت زن جوانی به نام سحر آغاز شد .وی به ماموران پلیس گفت: چند روز قبل پسر ۸ ساله ام را به مدرسه رساندم و در راه بازگشت سوار پراید یک مرد جوان شدم که گمان می کردم مسافر کش است. او در میان راه سر صحبت را باز کرد و گفت مجرد است.
به گزارش خبرنگار جنایی رکنا، زن جوان ادامه داد: هنوزمصافت زیادی را طی نکرده بودیم که او تغییر مسیر داد و در خیابانی خلوت بدون توجه به التماس هایم مرا در ماشین آزار داد .من از ترس آبرویم نمی خواستم شکایت کنم اما بعد از چند روز تصمیم گرفتم ماجرا را به پلیس بگویم.

دستگیری مرد شیطان صفت در تهران
با این شکایت ماموران پلیس به ردیابی مرد شیطان‌صفت پرداختند و از طریق شماره پلاکی که سحر در اختیار مأموران قرار داده بود بهرام 30 ساله را ردیابی و بازداشت کردند.

وی مدعی شد زن جوان را آزار نداده و سحر با میل خودش سوار ماشین وی شده است. در این میان سحر ادعای جدیدی را مطرح کرد و گفت: بهرام وی را ربوده است.

آدم ربایی و آزار و اذیت جنسی در ماشین
این زن در تشریح شکایت جدیدش گفت : بعد از اینکه سوار ماشین بهرام شدم او سر صحبت را باز کرد و از من خواست تا برای تفریح به جاجرود برویم .من مخالفت کردم اما او مرا ربود و به زور به جاجرود برد و آنجا مرا آزار داد. من از ترس آبرویم این ماجرا را در شکایت اول نگفته بودم اما حالا به خاطر آدم ربایی و آزار و اذیت از او شکایت دارم .

به این ترتیب بهرام که با قرار وثیقه آزاد بود در شعبه ۱۱ دادگاه کیفری یک استان تهران پای میز محاکمه ایستاد اما جرمش را نپذیرفت.

رد اتهام متهم به آدم ربایی و آزار اذیت جنسی در تهران
وی به قضات گفت: من اتهام آدم ربایی و آزار و اذیت زن جوان را قبول ندارم .او با میل خودش سوار ماشینم شد و سر صحبت را باز کرد و گفت از همسرش جدا شده و همراه پسر 8 ساله اش زندگی می کند.او خودش پیشنهاد داد تا برای تفریح به جاجرود برویم و من آنجا با میل خودش با او رابطه برقرار کردم .اما نمی دانم چرا بعد از چند روز از من شکایت کرد.

با پایان اظهارات این متهم سحر برخاست و وی را دروغگو خواند و برایش اشد مجازات خواست.

در پایان جلسه قضات وارد شور شدند تا رای صادر کنند​

۱۳۹۹ مهر ۷, دوشنبه

یاسمین حنیفه برای تحمل حبس به زندان رفت

 یاسمین حنیفه طباطبایی، کنشگر سیاسی خود را برای اجرای حکم به دادسرای اوین معرفی کرد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز گذشته ۵ مهرماه ۹۹ یاسمین حنیفه طباطبایی، کنشگر سیاسی برای تحمل دوران محکومیت به همراه شماری از کنشگران سیاسی خود را به اجرای احکام اوین معرفی معرفی کرد.

پیشتر خانم حنیفه طباطبایی با دریافت ابلاغیه الکترونیکی به شعبه اول اجرای احکام دادسرای شهید مقدس ناحیه ۳۳ برای اجرای حکم احضار شده بود.

پیشتر یاسمین حنیفه طباطبایی، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ایمان افشاری، بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یکسال زندان، محرومیت های اجتماعی و مجازات تکمیلی محکوم شده بود.

روز یک‌شنبه ۲۲ تیرماه ۱۳۹۹، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی» خانم حنیفه طباطبایی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی افشاری برگزار شد.

بر اساس این گزارش درجلسه دادگاه، خانم حنیفه طباطبایی در دفاع از اتهامات مطرح شده به قاضی شعبه عنوان کرده است که در کجای قانون، سفر به پاسارگاد از مصادیق «تجمع به قصد تبانی علیه امنیت ملی» ذکر شده است و همچنین این عضو شورای جبهه دموکراتیک ایران عنوان کرده است که بازجوها به اجبار از او خواسته اند تا با دستگاه امنیتی همکاری کند و به دلیل عدم تمکین ایشان به این خواسته ماموران، توسط دستگاه امنیتی عملا پرونده سازی در خصوص ایشان انجام شده و در ادامه نیز مورد آزار و اذیت های ضد انسانی قرار گرفته است.

ظهر روز هفتم آبان ماه‌، خانم طباطبایی به همراه حشمت طبرزدی، دبیر کل جبهه دموکراتیک و برخی دیگر از اعضای این تشکل توسط نیروهای امنیتی در ایست بازرسی ایجادشده توسط مأموران امنیتی در مسیر راه پاسارگاد پس از شهرستان آباده بازداشت شد.

اتهامات مطروحه به این شهروند ساکن تهران، پس از بازجویی در محل توسط دادستان فارس تفهیم و تحت الحفظ به بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات مستقر در زندان اوین منتقل شد.

خانم حنیفه طباطبایی دوباره در شعبه دوم بازپرسی دادسرای امنیت اوین توسط بازپرس نصیرپور مورد بازپرسی قرار گفت و با تأمین وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی به‌صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات مستقر در زندان اوین آزاد شد.


۱۳۹۹ مهر ۳, پنجشنبه

زخمی شدن یک چوپان توسط سپاه پاسداران در مرزهای بانە

 

ساعات اولیە بامداد روز چهارشنبە ٢ مهر ٩٩ (٢٣ سپتامبر ٢٠٢٠)، نیروهای مسلح سپاه پاسداران در مرز چومان بانە بە سوی یک چوپان تیراندازی کردە و وی را مجروح کردەاند.

خبرنگار هەنگاو در بانە هویت این چوپان را ”کیوان قادرپور“ اعلام کردە کە بە دلیل شدت جراحات بە مراکز درمانی شهر بانە منتقل شدە است.

با استناد بە آمار بە ثبت رسیدە در مرکز آمار و اسناد سازمان حقوق بشری هەنگاو، طی شش ماه گذشتە دست‌کم ٧ چوپان توسط نیروهای سپاه پاسداران در مرزهای کُردستان هدف قرار گرفتە شدەاند کە ٤ نفر از آنها جانشان را از دست دادەاند. هه نگاو 2مهر

۱۳۹۹ شهریور ۳۰, یکشنبه

بازداشت یک شهروند اهل سنت در ارومیه

 نیروهای امنیتی یک شهروند اهل سنت را طی روز های گذشته در ارومیه بازداشت کردند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز یک‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۹، یک شهروند اهل ارومیه توسط نیروهای امنیتی این شهرستان بازداشت شد.هویت این شهروند، «عبدالعزیز حیدرپور» عنوان شده است.

گزارش شده آقای حیدرپور ابتدا به بند پذیرش زندان مرکزی ارومیه منتقل شده اما یک روز بعد در تاریخ ۲۴ شهریور به بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات منتقل شده و از آن تاریخ تا لحظه تنظیم این گزارش هیچ اطلاعی از وضعیت این شهروند در دست نیست.

هنوز از دلایل بازداشت و محل نگهداری این شهروند اطلاعی در دست نیست.

عبدالعزیز حیدرپور اهل روستای کهریز از توابع دهستان انزل جنوبی است.


۱۳۹۹ شهریور ۲۴, دوشنبه

بی خبری و نگرانی از وضعیت وحید و حبیب افکاری پس از اعدام نوید

 

« بعد از اعدام نوید افکاری به برادران زندانی وی وحید و حبیب اجازه حتی یک دقیقه تماس تلفنی با خانواده پس از اعدام برادرشان را نداده‌اند»

این منبع افزود: «این خانواده داغدار، اکنون نگران سرنوشت دو فرزند زندانی خود هستند».

شایان ذکر است وحید و حبیب افکاری هم اکنون در زیرزمین (بند عبرت) زندان عادل آباد شیراز تحت فشار و شکنجه قرار دارند.

نوید افکاری  به همراه وحید و حبیب افکاری روز شنبه ۱۵ شهریور در حالیکه به شدت مورد ضرب وشتم ماموران امنیتی واقع شده بودند به بند ارشاد زندان عادل آباد شیراز منتقل شدند.

از زمان انتقال این سه برادر زندانی به بند عبرت (ارشاد)، ارتباط آنان با دنیای بیرون و حتی خانواده شان قطع شده است. بند ارشاد بعنوان یکی از خشن‌ترین اماکن نگهداری زندانیان در این زندان به شمار می‌آید. خودکشی، خودزنی، تجاوز و درگیری منجر به قتل در این بند مسبوق به سابقه است. با این وجود نگهبانان به هیچ وجه در درگیری‌های بند دخالت نمی‌کنند. پیشتر نیز در مواردی تنها زمانی که زندانی در حال مرگ بود و یا پس از آنکه جان خود را از دست داد، به خارج از بند منتقل شد. زندانیان در این بند از هرگونه امکاناتی همچون دسترسی به تلفن، هواخوری و یا امکانات فرهنگی و ورزشی و تلویزیون محروم هستند. افراد پس از انتقال به این بند تا ۶ ماه ممنوع از ملاقات اعم از کابینی، حضوری و شرعی هستند.

نوید در سحرگاه شنبه ۲۲شهریور۹۹ بصورت شتابزده ای توسط قضائیه ولایت فقیه اعدام شد. مسئولان زندان عادل آباد شیراز حتی اجازه آخرین خداحافظی با خانواده را به وی ندادند.

همچنین پیکر او شبانه توسط عده بسیار محدودی از خانواده اش و تحت تدابیر شدید امنیتی و حضوری تعداد زیادی از ماموران لباس شخصی در روستای سنگر از تواقع همایجان شهرستان پسیدان استان فارس به خاک سپرده شد. جوانه ها ۲۳ شهریور


۱۳۹۹ شهریور ۲۰, پنجشنبه

گزارشی از آخرین وضعیت ابوالفضل غسالی در زندان اوین

 

ابوالفضل غسالی، شهروند اهل تهران از حدود ۱۰ روز پیش جهت تحمل دوران محکومیت خود به زندان اوین منتقل شده است.

آقای غسالی در سال ۹۶ به دلیل فعالیت در فضای مجازی (مدیریت یک کانال تلگرامی) توسط نیروهای امنیتی بازداشت و مدتی بعد با تودیع قرار به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.

ابوالفضل غسالی در سال ۹۷ توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه از بابت اتهام اجتماع و تبانی و اخلال در نظم عمومی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت ملی به ۵ سال حبس تعزیری و به اتهام توهین به رهبری به ۲ سال حبس و مجموعا به ۷ سال حبس تعزیری محکوم شد.

در اردیبهشت ماه امسال این حکم توسط شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی بابایی به ۴ سال و ۹ ماه حبس تعزیری تقلیل یافت.

با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۳ سال و ۶ ماه حبس تعزیری از بابت اتهام “اجتماع و تبانی و اخلال در نظم عمومی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت ملی” برای وی قابل اجرا است. هرانا ۲۰ شهریور

۱۳۹۹ شهریور ۱۹, چهارشنبه

اعتراضات آبان؛ گزارشی از آخرین وضعیت آرزو قاسمی در زندان اوین

 آرزو قاسمی، یکی از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ از حدود یک ماه پیش دوران محکومیت خود را در بند زنان زندان اوین سپری می‌کند. خانم قاسمی که ۲۲ سال سن دارد، پیشتر توسط دادگاه انقلاب به ۲ سال و ۳ ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، آرزو قاسمی، یکی از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ از حدود یک ماه پیش دوران محکومیت خود را در بند زنان زندان اوین سپری می‌کند.

آرزو قاسمی پیشتر در جریان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و مدتی بعد با تودیع قرار به صورت موقت تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده بود.

خانم قاسمی نهایتا توسط دادگاه انقلاب تهران، از بابت اتهام اجتماع و تبانی به ۲ سال و ۳ ماه حبس تعزیری محکوم شد و در تاریخ ۱۹ مرداد امسال برای تحمل حبس راهی زندان اوین شد.
آرزو قاسمی متولد سال ۱۳۷۷ در تهران است.

لازم به اشاره است اعتراضات آبان ماه، به مجموعه اعتراضات سراسری گفته می شود که از روز جمعه ۲۴ آبان ماه ۹۸ با اعلام افزایش بی سابقه قیمت بنزین در ده‌ها شهر ایران با حضور بی سابقه معترضین در خیابان‌ها آغاز شد و برای چند روز ادامه یافت. محمد جواد کولیوند، نماینده مردم کرج در مجلس گفت این اعتراضات در ۷۱۹ نقطه از کشور رخ داد. سید حسین نقوی حسینی سخنگوی وقت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز، آمار بازداشتی های اعتراضات اخیر را حدود ۷ هزار نفر اعلام کرد. بر اساس گزارشات نهادهای مدافع حقوق بشر صدها تن نیز در پی این اعتراضات خونین جان باختند.

۱۳۹۹ شهریور ۱۷, دوشنبه

سروآباد؛ ادامه بی‌خبری از سرنوشت یک شهروند بازداشتی

 


معراج مرتضایی در تاریخ ۷ شهریور پس از خروج از اداره شیلات سروآباد توسط نیروهای امنیتی بازداشت و تاکنون از حق تماس و ملاقات با خانواده محروم بوده است.

پس از پیگیری و مراجعه خانواده این شهروند بازداشتی به اداره اطلاعات مریوان، مسئولین این نهاد امنیتی از ادامه بازداشت وی حداقل تا یک یک ماه دیگر خبر داده‌اند.

گفته می‌شود این معراج مرتضایی پس از بازداشت به یک بازداشتگاه امنیتی در شهر سنندج منتقل شده است. وی طی چند سال گذشته به دلیل فعالیت‌های دیگر اعضای خانواده‌اش در خارج از کشور بارها به نهادهای امنیتی احضار و مورد بازجویی قرار گرفته است. شبکه حقوق بشر کردستان ۱۴ شهریور

۱۳۹۹ شهریور ۱۶, یکشنبه

تداوم بازداشت و بی خبری از سرنوشت دو نوکیش مسیحی کُرد

 

با گذشت چندین روز از بازداشت دو نوکیش مسیحی کُرد اهل شهرستان سردشت بی خبری از سرنوشت و محل نگهداری آنها همچنان ادامه دارد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، با گذشت چندین روز از دستگیری دو نوکیش مسیحی کُرد به نامهای شیرکو سیاوشی و مهدی ابراهیم زاده که در اوایل شهریورماه ۱۳۹۹، توسط نیروهای امنیتی در شهرهای سردشت و شیراز بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده اند، هنوز از سرنوشت و محل نگهداری آنها هیچ اطلاع دقیقی در دست نیست.

شیرکو سیاوشی، فرزند محمد، ۳۷ ساله، روز شنبه ۱ شهریورماه ۱۳۹۹، در شهرستان سردشت بازداشت شده و ماموران امنیتی در زمان بازداشت او، ضمن تفتیش منزل، برخی از وسایل شخصی آقای سیاوشی از جمله لپ تاپ و هارد دیسک های وی را نیز ضبط کرده و با خود برده‌اند.

مهدی ابراهیم زاده، فرزند ابراهیم، متولد ۱۳۶۲، اهل شهرستان سردشت، در روز جمعه ۷ شهریورماه ۱۳۹۹، در شهر شیراز توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به کان نامعلومی منتقل شده است.

تا لحظه تنظیم این خبر، هیچ اطلاع دقیقی از ارگان بازداشت کننده، اتهامات انتسابی و محل نگهداری این دو نوکیش مسیحی کُرد در دست نیست.

بی‌خبری از وضعیت و سرنوشت این افراد، سبب افزایش نگرانی های نزدیکان و خانواده آنها شده است.


۱۳۹۹ شهریور ۱۳, پنجشنبه

سرکوب اقلیت‌های مذهبی در ایران؛ بازگرداندن اردشیر فنائیان شهروند بهایی به زندان تنها یک روز پس از ازدواج

 

اردشیر فنائیان، شهروند بهایی زندانی، یک روز بعد از ازدواج به خاطر عدم تمدید مرخصی به زندان بازگردانده شد.

آقای فنائیان که مدت‌ها زندانی بود، بالاخره در ۲۳ مرداد به مرخصی فرستاده شد. او در ۲۷ مرداد با گلرخ فیروزیان، شهروند بهایی، ازدواج کرد. خانم فیروزیان نیز به دلیل اعتقاد به آئین بهاییت، پیشتر به شش ماه زندان محکوم شده بود.

یک منبع نزدیک به اردشیر فنائیان به صدای آمریکا گفته است، که آقای فنائیان روز ۲۸ مرداد برای تمدید مرخصی‌‌اش مراجعه کرد، اما مقامات زندان با مرخصی او موافقت نکردند.

اردشیر فنائیان در تاریخ ۱۰ اردیبهشت سال ۹۸ به همراه دو شهروند بهایی دیگر به نام‌های یلدا فیروزیان و بهنام اسکندریان در سمنان بازداشت شد. این سه نفر ابتدا توسط شعبه یک دادگاه انقلاب اسلامی شهرستان سمنان به ریاست محمدعلی رستمی مجموعا به ۲۰ سال زندان محکوم شده‌اند که این حکم در دادگاه تجدید نظر سمنان به ۱۲ سال کاهش یافت.

همچنین اردشیر فنائیان به یک سال محرومیت از حضور در استان سمنان و یک سال تبعید به شهرستان خاش در استان سیستان و بلوچستان، و یلدا فیروزیان و بهنام اسکندریان نیز به دو سال منع حضور در استان سمنان محکوم شده‌اند.

این منبع نزدیک به آقای فنائیان، که به خاطر نگرانی‌های امنیتی مایل به انتشار نام خود نبود، به صدای آمریکا گفت که مرخصی پنج روزه آقای فنائیان بعد از مدت‌ها درخواست اعطا شده بود. او گفت که خانواده اردشیر فنائیان از زمان شیوع کرونا، به خصوص در زندان‌ها، بارها از مقامات قضایی خواستار مرخصی او شده بودند. قاضی محمدی، رئیس اجرای احکام زندان سمنان، بارها با مرخصی این زندانی مخالفت کرده و گفته بود که او «در زندان جایش بهتر و امن‌تر است.»

به گفته این منبع مطلع، این قاضی همچنین یکبار دیگر گفته بود که اداره اطلاعات سمنان موافق اعطای مرخصی به اردشیر فنائیان نیست.

این منبع می‌گوید که در نهایت پنجشنبه ۲۳ مرداد با مرخصی آقای فنائیان برای پنج روز موافقت شد.

بر اساس استنادات موجود در دادگاه بدوی و تجدید نظر، آقای فنائیان به «مباشرت در تشکیل و اداره گروه غیر قانونی در داخل کشور با هدف برهم زدن امنیت کشور» و «مشارکت در اقدام علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به نفع گروه‌های مخالف نظام» متهم شده است. همچنین، یلدا فیروزیان و بهنام اسکندریان نیز به «مشارکت در اقدام علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به نفع گروه‌های مخالف نظام» و «عضویت در گروه غیر قانونی با هدف برهم زدن امنیت داخلی» عنوان شده است. این در حالی است که این سه نفر به استنادات دادگاه ایراد داشتند.

منبع مطلع نزدیک به آقای فنائیان به صدای آمریکا گفت که استناد دادگاه برای متهم کردن این سه نفر، برگزاری نشست‌های مذهبی و مطالعه کتاب‌های مذهبی، نشست مشورتی و کلاس‌های درسی، آموزشی، و هنری بوده است. این سه نفر اقدامات خود را مجرمانه نمی‌دانند و حتی در دادنامه دادگاه تجدیدنظر آمده که این سه نفر اتهامات خود را قبول نداشته‌اند.

جمهوری اسلامی ایران آئین بهائیت را دین رسمی نمی‌داند و از ابتدای انقلاب با پیروان این آئین برخوردهایی چون زندان و ممانعت از کسب و کار و حتی اعدام داشته است.

این اولین بار نیست که آقای فنائیان به دلیل اعتقاد به دیانت بهایی بازداشت و به زندان محکوم می‌شود. این شهروند بهایی اواخر سال ۱۳۹۰ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و بعد از مدتی حکم هشت ماه زندان برای او صادر شد. او سال ۱۳۹۲ پس از گذراندن شش ماه از دوران محکومیت خود از زندان آزاد شد.

این فرد مطلع به آقای فنائیان به صدای آمریکا گفت: «اردشیر در حالی که هیچ فعالیتی نداشته بازداشت و به زندان محکوم شده و خانواده او خواستار برقراری عدالت هستند. اما متاسفانه قوانین حاکم بر جمهوری اسلامی به گونه‌ای است که حتی مسلمان‌ها هم از این قوانین و قوه قضائیه ناراضی هستند.»

لازم به ذکر است که مادر و پدر این شهروند بهایی در دهه ۶۰ مجموعا به ۹ سال زندان محکوم شده بودند که هر دو آنها دوران محکومیت خود را ابتدا در زندان مرکزی سمنان، سپس در زندان اوین سپری کرده‌اند و اردشیر فنائیان نیز در آذر ماه سال ۶۷ در زندان سمنان متولد شده است.

سم براونبک، سفیر ایالات متحده در امور آزادی بین المللی مذهبی، ۲۵ اردیبهشت در یک نشست خبری ویژه در واشنگتن گفت: «بهائیان در ایران، و متاسفانه در برخی کشورهای دیگر جهان، تحت آزار و اذیت‌های شدیدی قرار دارند.»

کمیسیون ایالات متحده در امور آزادی مذهبی بین‌المللی نیز اوایل اردیبهشت ماه در گزارش سالانه خود بار دیگر نسبت به وضعیت آزادی‌های دینی و مذهبی در ایران ابراز نگرانی کرد؛ در بخشی از این گزارش آمده است که جمهوری اسلامی بیش از پیش اقلیت‌های مسلمان، به ویژه اهل سنت و دراویش، و همچنین پیروان ادیان و مذاهب دیگر، از جمله بهاییان و مسیحیان، را هدف قرار داده است.

۱۳۹۹ شهریور ۱۲, چهارشنبه

انتقال حمزه درویش با دستبند و پابند و چشمبند به مکان نامعلوم و قطع تماس وی

 

زندانی اهل سنت حمزه درویش با دستبند و پابند و با چشم بسته از زندان لاکان رشت به مکان نامعلومی منتقل و تماس وی قطع شده است.

انتقال حمزه درویش با دستبند و پابند و چشمبند به مکان نامعلوم و قطع تماس وی

یک منبع مطلع به کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام گفت؛ «روز ۷شهریورماه ۹۹، ماموران زندان، حمزه درویش را احضار کرده و با بستن چشمان وی و با دستبند و پابند، این زندانی را به محل نامعلومی منتقل کردند».

نزدیک به یک هفته است که این زندانی عقیدتی با خانواده خود تماس نگرفته و خانواده اش در نگرانی بخاطر وضعیت او بسر می برند. این نقل و انتقال زندانیان سیاسی و عقیدتی توسط مأموران اطلاعاتی، فقط برای اعمال فشار بیشتر بر زندانی و پرونده سازی های جدید صورت می گیرد.

زندانی عقیدتی اهل سنت حمزه درویش از روز ۲۳ اردیبهشت ماه ۹۹ به اجبار از زندان رجایی‌شهر کرج، به زندان لاکان رشت منتقل شد و با هدف همکاری با اطلاعات تحت فشار و شکنجه قرار دارد. او بارها در پیامها و نامه های خود تاکید کرده است که در این زندان مورد تهدید قتل قرار دارد و اگر در زندان لاکان برای او اتفاقی بیفتد، مسئولیت آن با دو بازپرس دادسرای مقدس ناحیه ۳۳ وزیری و محمد برائه است.

وی که از روز ۳۰تیر ۹۹ پس از انتقال به زندان لاکان رشت با خواست بازگشت به زندان رجایی شهر اعتصاب غذا کرده بود، روز سه‌شنبه ۴ شهریور توسط ماموران اطلاعات رشت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و مجبور به پایان اعتصاب غذای خود شد.

این زندانی عقیدتی – سیاسی پس از انتقال به زندان لاکان مورد تهدید و فشار قرار گرفته و پس از اعتصاب غذا از هرگونه رسیدگی پزشکی و حتی چک علائم حیاتی محروم بوده است.

حمزه درویش در رنجنامه ای که از زندان لاکان رشت منتشر کرد از جمله نوشته بود: ««الان مدت سه ماه است که با ضرب و شتم و فشار روحی روانی و تهدید از من می خواهند که همکاری کنم. می گویند اگر همکاری نکنی تو را آرزو بدل می گذاریم. تو را می کشیم و می گوییم که تو را کرونا کشته است. به تو هپاتیت و ایدز منتقل می کنیم. تو را عقیم می کنیم. نمی گذاریم که سالم از زندان خارج شوی از طریق عواملمان در زندان کاری می کنیم که نقص عضو شوی، می گوییم که چشمت را کور کنند، با چاقو از ناحیه کلیه مجروحت کنند».

این زندانی عقیدتی سیاسی در رنجنامه خود همچنین نوشت: «می خواهم این را بگویم در ۵ سالی که در زندان هستم، تازه معنا و مفهوم مرگ بر خامنه ای را درک کردم. الحق که مرگ برخامنه ای برازنده خامنه ای و زیردستانش است. کسانی که صدای من به آنها می رسد تلاش کنند که صدای مرا برسانند تا مردم بدانند آنچه از من در رسانه ها منتشر می شود حقیقت دارد».

این زندانی در نامه ای که در روز ۱۳مرداد۹۹ منتشر کرده بود از جمله نوشته بود: «در تاریخ ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ مرا با زور از زندان رجایی شهر به بازداشتگاه اطلاعات رشت، مقر شهدای گمنام انتقال دادند. طبق معمول مرا تهدید کردند که دست از کارهایت بردار، فعالیت و اطلاع‌رسانی نکن و این که مبادا اسرار برنامه هایی که قبلا از تو خواسته بودیم در سطح تالش انجام بدهی را رسانه‌ای کنی. به من گفتند: در این وضعیت کرونا کشتن تو برای ما کاری ندارد. تو را می کشیم و می گوییم که کرونا تو را کشته است….»

حمزه درویش همچنین در ملاقات کابینی کوتاه و کنترل شده ای که روز چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت۹۹ با پدرش داشت، گفته بود که او را در سلول انفرادی حبس کرده و تهدید کرده اند «قصد کشتن تو را داریم.»


۱۳۹۹ شهریور ۱۰, دوشنبه

متهم به تجاوز به دختران دانشجو: «به خاطر هیجان دست به این کار زدم!»

 کیوان امام وردی، متهم به تجاوز به دانشجویان دختر پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران، که چندی پیش توسط پلیس بازداشت شد، در بازپرسی ها میگوید، به خاطر هیجان به قربانیان تجاوز کرده است. این متهم به دستور بازپرس پرونده برای بررسی روانی به پزشکی قانونی معرفی شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از روزنامه ایران، چندی قبل هشتگی در فضای مجازی به راه افتاد که در آن دختران و زنانی را که مورد تعرض و آزار جنسی قرار گرفته بودند تشویق کرد تا پرده از این ماجرا بردارند.

به دنبال این هشتگ بود که سریال آزار و اذیت های مردی به نام کیوان امام وردی از سوی قربانیان یکی یکی برملا شد و هر دختر با انتشار ماجرایی راز آزارهای خود از سوی این جوان را فاش کرد. آنها مدعی شدند پس از آشنایی با این پسر و رفتن به خانه وی با خوردن مشروبات الکلی بیهوش شده و قربانی تجاوز او شده‌اند.

بدین ترتیب پرونده‌ای در شعبه سوم دادسرای امنیت اخلاقی تشکیل و به دستور بازپرس روح الله رضاپور گتابی، متهم بازداشت شد.این متهم ۳۳ ساله لیسانس باستان‌شناسی دارد و در مغازه کتابفروشی دوستش مشغول به کار بود.

وی همچنین علاوه بر باستان‌شناسی علاقه زیادی به بومگردی دارد و تورهای گردشگری نیز برگزار می‌کرد. متهم در بازجویی‌ها مدعی شده که با قربانیانش در فضای مجازی آشنا شده و آنها با پای خود به خانه‌اش آمده‌اند و فقط به خاطر هیجان این کارها را انجام داده است و هیچ تنفری از زنان نداشته است.

متهم گفت در تمام موارد سعی داشته که به سوژه‌هایش علاقه‌مند نشود. او تنها دل به یک دختر بسته بود که با گذشت یک سال از رابطه‌شان به دلیل اختلافات معمولی این رابطه پایان یافته بود. بازپرس پرونده متهم را برای بررسی روانی به پزشکی قانونی معرفی کرده است و تحقیقات برای شناسایی سایر شاکی‌ها و اتهامات وی ادامه دارد.

پیشتر در تاریخ ۴ شهریور ۹۹، رئیس پلیس تهران از بازداشت کیوان امام وردی، متهم به اغفال و تجاوز به دانشجویان دختر پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران خبر داد و اعلام کرد ماموران پلیس امنیت عمومی تهران با رصد فضای مجازی با شکایت‌های متعددی روبرو شدند که نشان می‌داد وی با فریب دختران دانشجو و کشاندن آنها به خانه خود اقدام به آزار و اذیت آنان کرده است.

۱۳۹۹ شهریور ۹, یکشنبه

استانبول؛ توقیف گذرنامه فرزانه جلالی، فعال زن کُرد از سوی کنسولگری ایران

 

کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در استانبول اقدام به توقیف گذرنامه  فرزانه جلالی ، فعال زن کُرد که در این شهر ترکیه اقامت دارد، کرده است.

فرزانه جلالی در این‌باره به شبکه حقوق بشر کردستان گفت: «در تاریخ ۲۸ مرداد برای تمدید پاسپورتم به کنسولگری ایران در استانبول مراجعه کردم. پس از تحویل مدارک در سالنی مجزا توسط مردی که خود را اهل نقده معرفی کرد و به زبان کوردی سورانی حرف می‌زد به مدت ۵ دقیقه مورد پرسش قرار گرفتم. پرسش‌هایی از جمله اینکه دلیل اقامتم در ترکیه چیست و چه نوع ویزایی دارم؟ در نهایت هم از من خواسته شد تا با پرداخت هزینه پست منتظر ارسال پاسپورت جدید باشم.»

این فعال زن کُرد در پی یک دوره بازداشت در اسفند ۱۳۹۵ و پس از آن فشارهای اداره اطلاعات برای همکاری وی با این نهاد امنیتی، دو سال پیش مجبور به خروج از ایران شد. او از آن زمان تاکنون در شهر استانبول ترکیه اقامت دارد و اخیرا توانسته بود از دانشگاه بوغازچی ترکیه برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی‌ارشد پذیرش بگیرد و قصد تغییر ویزای توریستی خود به ویزای دانشجویی را داشت.

فرزانه جلالی در مورد دلیل توقیف گذرنامه‌اش از طرف کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در استانبول می‌گوید: «پس از مراجعه‌ام به کنسولگری و تحویل گذرنامه‌ام برا تمدید در تاریخ ۲ شهریور از سفارت با من تماس گرفتند و گفتند پاسپورتم به سفارت برگشت خورده است و گویا پستچی نتوانسته آدرسم را پیدا کند. با علم به اینکه چنین چیزی تقریبا غیرممکن است روز سه‌شنبه ۴ شهریور به سفارت مراجعه کردم و توسط یک کارمند دیگر این‌بار به زبان فارسی به مدت یک ساعت بازجویی شدم. به گفته او بعد از درخواست من برای تمدید گذرنامه متوجه شده‌اند که پرونده باز و حکم زندان دارم. وی در مورد فعالیت‌ها و اتهاماتی که داشتم پرسید و بحث را به اتفاقات ۸۸ و آبان ۹۶ کشاند و نهایتا از رابطه‌ام با احزاب کورد پرسید. در پایان به من گفته شد از طرف ایران دستور گرفتند که گذرنامه‌ام را توقیف کنند.»

توقیف گذرنامه این فعال زن کُرد در حالی اتفاق می‌افتد که فقط ۱۰ روز از اقامت قانونی وی در ترکیه باقی مانده است و با توجه به این‌که زمان ثبت‌نام در دانشگاه نیز به پایان رسیده، امکان بازداشت وی توسط پلیس ترکیه و حتی خطر دیپورت او وجود دارد.

طی سال گذشته تعداد زیادی از شهروندان و فعالان ایرانی که در ترکیه پناهنده بوده‌اند، توسط پلیس این کشور بازداشت و به ایران بازگردانده شده‌اند. تعدادی از این افراد در حال حاضر در زندان‌های ایران به سر می‌بردند و برای آنها به دلیل فعالیت‌های سیاسی‌شان احکام حبس و حتی در یک مورد به دلیل حضور در اعتراضات آبان ماه ۹۸ حکم اعدام صادر شده است.

فرزانه جلالی، در تاریخ ۵ اسفند ۱۳۹۵ توسط ماموران اداره اطلاعات در کرمانشاه بازداشت شد. وی مدت ۱۷ روز را در بازداشتگاه این نهاد امنیتی گذراند و سپس به بند زنان زندان کرمانشاه در کانون اصلاح و تربیت این شهر انتقال یافت. این فعال زن در تاریخ ۲۲ اسفند همان سال با قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

فرزانه جلالی، فارغ‌‌التحصیل رشته مردم شناسی از دانشگاه تهران، عضو سابق انجمن اسلامی و مدیرمسئول سابق روزنامه «صبح» این دانشگاه است، وی به دلیل فعالیت‌های دانشجویی علی‌رغم کسب رتبه ۶ در کنکور کارشناسی ارشد سال ۱۳۸۹ از ادامه تحصیل محروم شده بود.

دو نوکیش مسیحی اهل شهرستان سردشت بازداشت شدند

 

طی روزهای گذشته شیرکو سیاوشی و مهدی ابراهیم زاده، نوکیشان مسیحی اهل شهرستان سردشت توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز شنبه ۱ شهریور ۹۹، یک نوکیش مسیحی توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی‌اش در شهرستان سردشت بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های اداره اطلاعات سپاه این شهرستان منتقل شد.

هویت این شهروند “شیرکو سیاوشی، فرزند محمد، متولد ۱۳۶۲، اهل شهرستان سردشت” توسط هرانا احراز شده است.

ماموران امنیتی حین بازداشت اقدام به تفتیش منزل کرده و برخی وسایل شخصی آقای سیاوشی از جمله لبتاب و هارد دیسک های وی را نیز ضبط کرده و با خود برده‌اند.

از سوی دیگر یک نوکیش مسیحی دیگر در استان فارس بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شده است.

هویت این شهروند “مهدی ابراهیم زاده، فرزند ابراهیم، متولد ۱۳۶۲، اهل شهرستان سردشت” احراز شده است.

تا لحظه تنظیم این گزارش از اتهامات مطروحه و محل نگهداری این شهروندان اطلاع دقیقی در دست نیست.

لازم به اشاره است علیرغم اینکه طبق قانون مسیحیان به عنوان یک اقلیت دینی به رسمیت شناخته می‌شوند، با این حال دستگاه‌های امنیتی مسئله‌ی گرویدن مسلمانان به مسیحیت را با حساسیت خاصی دنبال می‌کنند و برخورد قهرآمیزی با فعالان این عرصه دارند.

برخورد با نوکیشان مسیحی در ایران در حالی صورت می گیرد که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.


۱۳۹۹ شهریور ۸, شنبه

دو نوکیش مسیحی اهل شهرستان سردشت بازداشت شدند

 

طی روزهای گذشته شیرکو سیاوشی و مهدی ابراهیم زاده، نوکیشان مسیحی اهل شهرستان سردشت توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز شنبه ۱ شهریور ۹۹، یک نوکیش مسیحی توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی‌اش در شهرستان سردشت بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های اداره اطلاعات سپاه این شهرستان منتقل شد.

هویت این شهروند “شیرکو سیاوشی، فرزند محمد، متولد ۱۳۶۲، اهل شهرستان سردشت” توسط هرانا احراز شده است.

ماموران امنیتی حین بازداشت اقدام به تفتیش منزل کرده و برخی وسایل شخصی آقای سیاوشی از جمله لبتاب و هارد دیسک های وی را نیز ضبط کرده و با خود برده‌اند.

از سوی دیگر یک نوکیش مسیحی دیگر در استان فارس بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شده است.

هویت این شهروند “مهدی ابراهیم زاده، فرزند ابراهیم، متولد ۱۳۶۲، اهل شهرستان سردشت” احراز شده است.

تا لحظه تنظیم این گزارش از اتهامات مطروحه و محل نگهداری این شهروندان اطلاع دقیقی در دست نیست.

لازم به اشاره است علیرغم اینکه طبق قانون مسیحیان به عنوان یک اقلیت دینی به رسمیت شناخته می‌شوند، با این حال دستگاه‌های امنیتی مسئله‌ی گرویدن مسلمانان به مسیحیت را با حساسیت خاصی دنبال می‌کنند و برخورد قهرآمیزی با فعالان این عرصه دارند.

برخورد با نوکیشان مسیحی در ایران در حالی صورت می گیرد که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.


۱۳۹۹ شهریور ۶, پنجشنبه

زندان مراغه؛ صدور حکم اعدام برای سه زندانی

 

سه شهروند محبوس در زندان مراغه توسط دادگاه کیفری ۱ مراغه به اعدام محکوم شدند.

هویت این سه شهروند “وحید قربانپور، علیرضا پروین پور و منصور عباسی ” توسط هرانا احراز شده است.

این شهروندان پیشتر در خردادماه ۱۳۹۷ بازداشت و پس از پایان مراحل بازجویی به زندان مراغه منتقل شدند. آنها نهایتا در خردادماه امسال طی حکمی توسط شعبه ۶ دادگاه کیفری ۱ مراغه به ریاست قاضی محمدحسن نوقربانی و قاضی سیدمحمد جباری، از بابت اتهام «لواط به عنف» به اعدام از طریق حلق آویزی (طناب دار) محکوم شدند.

پس از اعتراض این افراد به رای صادره، پرونده آنها جهت اعاده دادرسی به دیوان عالی کشور ارجاع داده شده است.

صدور احکام اعدام برای این افراد در شرایطی است که به گفته منابع مطلع از پرونده، دادگاه برای صدور این احکام تنها به سیگنال تلفن همراه آنان در زمان وقوع حادثه استناد کرده است.

وحید قربانپور، علیرضا پروین پور و منصور عباسی هر سه متولد ۱۳۷۴ هستند و هم اکنون در بند جوانان زندان مراغه محبوس هستند. هرانا ۵شهریور

۱۳۹۹ شهریور ۵, چهارشنبه

عصر شنبه اول شهریور ۱۳۹۹ برابر با ٢٢ آگوست ٢٠٢٠ «مسعود قادری» پناهجوی اهل شهرستان بوکان در ایران پس از دریافت رد به درخواست پناهندگی اش درشهر «اینندا» از کانتون «گلاروس» سوئیس خودکشی کرد و جان باخت.

 عصر  شنبه اول شهریور ۱۳۹۹ برابر با ٢٢ آگوست ٢٠٢٠ «مسعود قادری» پناهجوی اهل شهرستان بوکان در ایران پس از دریافت رد به درخواست پناهندگی اش درشهر «اینندا» از کانتون «گلاروس» سوئیس خودکشی کرد و جان باخت.


 مسعود قادری دو سال و نیم پیش وارد سوئیس شده بود، ولی سازمان SEM اسناد و مدارک و صحبت‌های او را قابل قبول ندانسته بود! بنا به اظهارات پناهجویان در کانتون گلاروس در گفتگو با آواتودی، دولت سوئیس برای راستی‌آزمایی از همکاران سفارت جمهوری اسلامی در ژنو درخواست پاسخ کرده است! اداره مهاجرت سوئیس در اقدامی غیرقانونی و خلاف موازین پناهندگی، مدارک ارائه شده پناهجویان سیاسی ایرانی و اطلاعات شخصی آنها را برای فردی به نام «حسن امیرشاهی» می‌فرستد تا اصالت آنها را تایید کند. حسن امیرشاهی به همراه فرزندش «متین امیرشاهی» رئیس دفتر گردشگری و خدمات هواپیمایی وابسته به ایران است و علاوه بر این خود او مترجم قابل اعتماد قوه قضاییه جمهوری اسلامی و وکیل سفارت جمهوری اسلامی در ژنو است. وکیلی که برای جمهوری اسلامی قابل اعتماد است، با هر بهانه‌ای چگونه صلاحیت نظردهی درباره پرونده متقاضیان پناهندگی سیاسی ایرانی در سوئیس را دارد!؟ این اقدامی بر خلاف همه قوانین پناهندگی است، زیرا روشن است که جمهوری اسلامی هیچ گونه اتهامی را نمی‌پذیرد و ادعای پناهجویان سیاسی را مردود می‌داند!


 مسعود قادری پناهجوی ۳۲ ساله کرد ایرانی، پس از قطع امید از پذیرفتن درخواست پناهندگی اش و ترس از بازگشت به ایران و مجازات توسط جمهوری اسلامی، خود را به زیر قطار سریع السیر «زیگربروکه» می اندازد و جان خود را از دست می‌دهد!

مسئولان امور پناهندگی کانتون گلاروس از بقیه پناهجویان شاهد ماجرا خواسته اند، حقیقت را کتمان کنند و بگویند این خودکشی به دلیل ناکامی در مسائل عاطفی و عاشقانه بوده است. این نمونه بارز فساد در اداره مهاجرت و پناهندگی سوئیس است که باید دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در ژنو و نیویورک از آن مطلع شوند. چگونه ممکن است وکلایی که با سفارت جمهوری اسلامی دارای همکاری تنگاتنگ هستند، درباره سرنوشت پناهجویان سیاسی مخالف جمهوری اسلامی تصمیم گیری کنند!؟


 

۱۳۹۹ شهریور ۳, دوشنبه

دستگیری تعدادی از معترضان به سیاست‌های استخدامی شرکت کشت و صنعت نیشکر دعبل خزاعی

 

سه‌شنبه ۲۸ مرداد تعدادی از معترضان به سیاست‌های استخدامی شرکت کشت و صنعت نیشکر دعبل خزاعی و بی‌توجهی به ظرفیت‌های بومی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

هویت شش تن از افراد بازداشت شده به نام‌های “قیس ناصری فرزند جلیل، قاسم ناصری، رمضان معاوی فرزند حبیب، عارف ناصری فرزند بهادر ،فاضل کردونی فرزند حاچم و جلیل عبودی کردونى” تاکنون توسط هرانا احراز شده است.

دهها تن از جوانان جویای کار در روستاهای موران و عمیشیه در بخش سویسه شهرستان کارون طی یک هفته گذشته در اعتراض به بیکاری و به‌‌کارگیری نیروهای غیر بومی مقابل شرکت کشت و صنعت نیشکر دعبل خزاعی تجمع اعتراضی برگزار کردند.

یک منبع مطلع از وضعیت این شهروندان در خصوص برگزاری  این تجمع و وضعیت افراد بازداشت شده به هرانا گفت: “این افراد که عموما از روستاهای موران و عمیشیه هستند مقابل شرکت نیشکر دعبل خزاعی نسبت به عدم استخدام آنان در این شرکت تجمع کردند. پیشتر در زمان ساخت این شرکت مردم به دلیل مصادره و ساخت کارخانه روی آن اعتراض کردند اما مسئولان با وعده استخدام جوانان منطقه در این شرکت مردم را راضی کردند و حالا حاضر نیستند نیروی بومی استخدام کنند. پس از تجمع روز سه‌شنبه نیز نیروهای امنیتی این دو روستا را محاصره کرده و شماری از اهالی را بازداشت کردند”.

دهستان موران در بخش سویسه شهرستان کارون واقع در استان خوزستان در ایران است. روستای عمیشیه نیز در دهستان موران واقع شده است.

اعتراض نسبت به استخدام نیروهای غیربومی در استان خوزستان امری مسبوق به سابقه است. پیشتر نیز در مهرماه ۹۸ جمعی از شهروندان ساکن شهرستان بهبهان در اعتراض به بیکاری و استخدام نیروهای غیربومی در پالایشگاه بید بلند ۲ خلیج فارس، در مقابل محل برگزاری نماز جمعه این شهر دست به تجمع زدند. هرانا 2شهریور