۱۳۹۹ اردیبهشت ۱۱, پنجشنبه

اطلاعیه 1180 کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان در خصوص عدم رسانه های سایر ادیان


جایگاه مطبوعات سایر باورمندان ایران کجاست ؟.
یکی از شاخصه های اصلی جوامع دموکراتیک در دنیای امروز، آزادی جامعه مدنی کشورهاست که آزادی گردش اطلاعات را می توان برگزیده ترین و ضروری ترین آن دانست و مهمترین آن نیز مطبوعات است که در سایه دولت جمهوری اسلامی ایران، همانند حق آزادی دین و باور، حق آزادی بیان و اندیشه، حق برابری و عدم تبعیض، کمتر بدان پرداخته شده است از آنرو که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران « اسلام  تشیع»، ( شیعه  جعفری دوازده امامی ) مذهب رسمی ایران است و  پیروان سایر ادیان و باورها در زمرۀ ” اقلیت!؟” های مذهبی شمرده می شوند و بسیار هم، مورد بی مهری در قوانین کشوری قرار گرفته اند.
توجه به حقوق پیروان سایر ادیان در جوامع اسلامی از دغدغه های دیرین فعالین حقوق بشر بوده است.
تمام اسناد حقوق بشر براین نکته تاکید دارند که آحاد مردم اعم از اقوام و ملیت های مختلف، گروههای مذهبی و غیر مذهبی، زنان و مردان،…. حقوق پایه و یکسانی دارند و باید بدون هرگونه تبعیضی از این حقوق برخوردار شوند که متاسفانه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آزادی های یاد شده و مندرج در قوانین بین المللی، بوضوح و یا با برچسب واژه” اقلیت “، از شهروندان گرفته شده است و در نتیجه این رویکرد، پیروان سایر ادیان در ایران، از مطبوعات و رسانه های مستقل محروم مانده اند.
تاریخ مطبوعات ایران پیوسته شاهد بیعدالتی، سانسور، توقیف، پلمب دفاتر، بازداشت و حبس های طولانی برای فعالین این عرصه است.
و مطبوعات باقیمانده عموما نشریاتی هستند که تابعیت محض قوانین و ممیزی های ایدئولوژیکی و ولایت مدارانه وزارت ارشاد را صد درصد پذیرفته اند، یاد آور می شویم که طبق ماده 9 قانون مطبوعات پیروان دیگرادیان و مذاهب نیز مـی تواننـد بـا احـراز شرایطی متقاضی امتیاز نشریه و همچنین مجوز تأسیس آن باشند اما:
تنها یک نشریه مستقل ادیان غیر اسلامی که طی 4 دهه اخیر اجازه نشر دریافت کرده است هفته نامه ” آمرداد” است با سابقه20 ساله که فقط در شهرهای تهران، اصفهان، خوزستان، فارس، کرمان و یزد  با تیراژی بسیار  محدود توزیع میگردد و مربوط به جامعه زرتشتی های ایران است. 
این درحالیست که روزنامه، هفته نامه، فصل نامه و گاهنامه های رنگین، با عناوین مختلف اما با محتوائی یکسان همچون: اخبار ادیان، اخبار شیعیان، اندیشه تقریب، بانوان شیعه، خبرنامه ادیان، شیعه شناسی، طلوع، فروغ وحدت، هفت آسمان، حوزۀ اندیشه وده ها نشریه با خط فکری پیروان مذهب تشیع، همیشه در حال افزایش است و جملگی:

۱۳۹۹ اردیبهشت ۱۰, چهارشنبه

بیش از ۷ درصد از قربانیان کرونا در ایران جانباز هستند؛ بنیاد شهید کجا است؟


در ادبیات جمهوری اسلامی، اصطلاح «جانباز» برای مصدومان جنگ ایران و عراق به کار می‌رود.
 در حالی که مصدومان شیمیایی جنگ هشت ساله ایران و عراق به خاطر مشکلات تنفسی و ریوی، در برخورد با بیماری «کووید-۱۹»، یکی از گروه‌های پرخطر به شما می‌روند، کمتر رسانه‌ای به نقش «بنیاد شهید و امور ایثارگران» که وظیفه حمایت از آن‌ها را برعهده دارد، در بحران کرونا پرداخته است. بنیاد شهید در این بحران کشنده چه نقشی در حمایت از بیماران شیمایی و خانواده‌های آن‌ها داشته است؟
***
طبق آمار منتشر شده، از میان ۱۵۰ هزار مصدوم شیمیایی در ایران، ۶۸ هزار نفر آن‌ها تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار دارند که بخش قابل توجهی از آن‌ها با مشکلات ریوی و تنفسی دست و پنجه نرم می‌کنند و ویروس کرونا هم حالا به یکی از دردسرهای آن‌ها تبدیل شده است.
براساس آمارهای رسمی، از میان این تعداد مصدوم شیمایی، ۵۱۷ نفر شیمیایی شدید، ۱۶ هزار و ۴۸۶ نفر شیمیایی متوسط و ۴۲ هزار و ۹۳۵ نفر شیمیایی خفیف هستند.
مصدومان شیمیایی در پی شدت بحران ویروس کرونا در ایران، در معرض خطر بیشتری قرار گرفته‌اند؛ آن‌ها به خاطر عوارض‌ ناشی از استنشاق گاز‌های سمی در دوران جنگ، با کوچک‌ترین بیماری مرتبط با دستگاه تنفسی، دچار مشکلات بسیار می‌شوند. بنابراین، در زمان آلودگی هوا، وقتی در معرض هوای سرد قرار می‌گیرند و هنگام شیوع بیماری‌های تنفسی ویروسی، با مشکلات بیشتری مواجه هستند.

۱۳۹۹ اردیبهشت ۹, سه‌شنبه

بازداشت ۱۰ شهروند توسط نیروهای امنیتی در شهرستان دشتیاری

نیمه شب شنبه ۶ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹، ده شهروند ساکن شهرستان دشتیاری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.
بر اساس این گزارش، هویت هفت تن از این بازداشت شدگان علی نواز بلوچ، مجید تکاور، شاهجان بلوچ، علی بلوچ، مسعود تکاور، یارجان حملی، مسعود حملی، عنوان شده است.
در این گزارش آمده است که در تاریخ ۶ اردیبهشت ۹۹، دو شهروند تبعه پاکستان به نام‌های «زاهد بلوچ»، فرزند درمحمد اهل مَند و «فضل بلوچ»، فرزند الله بخش اهل نذرآباد در منطقه نذرآباد شهر پیشین  توسط افرادی ناشناس کشته شدند.

۱۳۹۹ اردیبهشت ۸, دوشنبه

احضار و بازجویی یک روحانی اهل سنت در اداره اطلاعات شهرستان سرباز

 روز شنبه ۶ اردیبهشت ماه، عبدالغفار شهداد زهی، روحانی اهل سنت توسط اداره اطلاعات شهرستان سرباز احضار شد و برای ساعاتی مورد بازجویی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کمپین فعالین بلوچ، روز شنبه ۶ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹، عبدالغفار شهداد زهی، طلبه اهل سنت مدرسه دینی منبع العلوم کوه‌ون شهرستان سرباز به اداره اطلاعات این شهرستان احضار شد.
بر اساس این گزارش احضار این روحانی همراه با بازوجویی کوتاه مدت بوده است.
گفتنی است که وی پیشتر نیز در تاریخ ۱۲ اسفندماه ۹۸، توسط اداره اطلاعات راسک احضار و مورد بازجویی قرار گرفته بود.

۱۳۹۹ اردیبهشت ۷, یکشنبه

باگذشت چهار ده از انقلاب اسلامي ايران مي خواهيم مروري به آمار اعدامي ها ی آن بیندازیم



همانطور که میدانیم   مُهر اعدام از بدو تولد جمهوری اسلامی، بر پیشانی این حاکمیت نقش بست و تحلیلگران و فعالان حقوق بشر، اعدام را ،بدترین مصداق نقض حقوق بشر در ایران می دانند. این مجازات بنا به اقتضای روزگار، گاهی با عنوان انقلابی و زمانی دیگر زیر عنوان اتهام های جنایی، سیاسی یا اجتماعی، در مورد سارقین، اوباش، جنایتکاران، قاچاقچیان، زناکاران، فعالان سیاسی، مجرمان صغیر و یا زندانیان سیاسی به اجرا درآمده است.
 اولین اعدام های حکومت اسلامی ایران، دو روز پس از پیروزی انقلاب در بهمن ۱۳۵۷ و تحت عنوان اعدام های انقلابی، . با حکم رسمی آیت الله خمینی  برای محاکمه مجرمین درجه یک رقم خورد.    اولین کسانی که در دادگاه محاکمه شدند چهار نفر از امرای ارتش شاهنشاهی بودند   (نعمت الله) نصیری، رئیس ساواک، (منوچهر) خسروداد، فرمانده هوانیروز، رضا ناجی، فرماندار نظامی اصفهان و (مهدی) رحیمی، فرماندار نظامی تهران و رئیس شهربانی کلّ کشور؛. این چهار نفر در شب ۲۴ بهمن ماه ۱۳۵۷، در  پشت بام مدرسه رفاه اعدام شدند و حکم اعدام آنها را شخص خود خلخالی اجرا کرد .

۱۳۹۹ اردیبهشت ۶, شنبه

۳۰ ماه حبس برای پنج معترض به سرنگونی هواپیمای اوکراینی توسط سپاه

۵ نفر از شرکت کنندگان آملی در تجمع اعتراضی به سرنگونی هواپیمای اوکراینی، جمعا به ۳۰ ماه زندان محکوم شدند. ۲۲ دی ۹۸ همزمان با تجمع‌های اعتراضی سراسری، معترضان آملی نیز مقابل ساختمان مرکزی سپاه تجمع کردند. ۱۴ نفر از معترضان بازداشت شدند و ۳ نفرشان به دلیل ضرب و جرح شدید هنگام بازداشت به بیمارستان منتقل شدند. بنابر اخبار منتشر شده، بازپرس پرونده رفتار «توهین‌آمیزی» با خانواده‌ زندانیان دارد و آنان را «منافق» می‌نامد. دادگاه انقلاب آمل اتهام معترضان به شلیک موشک سپاه به هواپیمای مسافربری را «تبلیغ علیه نظام» اعلام کرده. ایران وایر 6 اردی بهشت

۱۳۹۹ اردیبهشت ۵, جمعه

جلسه دادگاه مریم حاجی حسینی برگزار شد

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات مریم حاجی حسینی، امروز چهارشنبه ۳ اردیبهشت در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. خانم حاجی حسینی حدود ۷ ماه پیش توسط نیروهای امنیتی بازداشت و اوایل فروردین‌ماه پس از ۶ ماه با پایان مراحل بازجویی در بازداشتگاه یکی از نهادهای امنیتی در تهران به بند زنان زندان اوین منتقل شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات مریم (حاج) حاجی حسینی، در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.
در این جلسه دادگاه که امروز چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی و با حضور خانم حاجی حسینی برگزار شد، اتهامات افساد فی‌الارض و جاسوسی برای اسرائیل از جمله اتهامات مطروحه علیه خانم حاجی حسینی بود.

۱۳۹۹ اردیبهشت ۴, پنجشنبه

رهایی دو زندانی از اعدام در زابل و گرگان

، رئیس شورا‌های حل اختلاف سیستان و بلوچستان گفت: “با تلاش اعضای شورای حل اختلاف مستقر در زندان زابل یک نفر از مجازات حتمی اعدام نجات یافت”.
حمید رضا بندانی اظهار کرد: “یک فقره پرونده قتل عمد در سال ۹۵ که تمامی مراحل آن طی شده بود و به مرحله صدور رای قطعی رسید به یکی از شعب حل اختلاف مستقر در زندان شهرستان زابل ارجاع شد”.
وی افزود: “اعضای شورای حل اختلاف به محض دریافت پرونده تلاش خود را برای برقراری ارتباط با طرفین پرونده آغاز می‌کنند که نهایتا جلسه صلح و سازش با حضور طرفین برگزار می شود و پدر مقتول رضایت خود را اعلام می‌کند”.

رهایی از اعدام یک زندانی در گرگان

روز سه‌شنبه ۲ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹، یک زندانی زن محکوم به اعدام در شهرستان گرگان واقع در استان گلستان با گذشت اولیای دم به زندگی بازگشت.

۱۳۹۹ اردیبهشت ۳, چهارشنبه

اعتراضات دیماه ۹۸؛ ماری محمدی به حبس و شلاق محکوم شد

a فاطمه (ماری) محمدی، زندانی سیاسی سابق توسط شعبه ۱۱۶۷ دادگاه کیفری استان تهران به سه ماه و یک روز حبس و ۱۰ ضربه شلاق محکوم شد. حکم صادره به مدت یک سال به حالت تعلیق درآمده است. خانم محمدی در تاریخ ۲۲ دی‌ماه ۹۸ در جریان تجمعات اعتراضی نسبت به ساقط کردن هواپیمای اوکراینی توسط پدافند نیروی هوا فضای سپاه و ابراز همدردی با خانواده قربانیان، توسط نیروهای امنیتی در حوالی میدان آزادی تهران همراه با ضرب و شتم شدید بازداشت و در تاریخ ۸ اسفندماه با تودیع قرار از زندان قرچک ورامین آزاد شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، فاطمه (ماری) محمدی، زندانی سیاسی سابق به حبس و شلاق محکوم شد.
بر اساس این حکم که توسط توسط شعبه ۱۱۶۷ دادگاه کیفری استان تهران صادر شده است، خانم محمدی از بابت اتهام “اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق شرکت در تجمع غیرقانونی (تجمع دی‌ماه ۹۸ هواپیما)” به سه ماه و یک روز حبس و ۱۰ ضربه شلاق محکوم شده است. این حکم به مدت یک سال به حالت تعلیق درآمده است.
جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ماری محمدی روز سه‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ در شعبه ۱۱۶۷ دادگاه کیفری استان تهران برگزار شده بود.
گفته می‌‌شود در جریان جلسه دادگاه قاضی ضمن تفتیش عقاید سوالاتی در خصوص مذهب و دلایل گرویدن ایشان به مسیحیت مطرح کرده و خطاب به خانم محمدی گفته است: «اسم شما فاطمه است، چطور مسیحی هستید؟ آیا شما تغییر دین داده‌اید و اسلام را قبول ندارید؟ آیا می‌دانید مسیحیت خلاءهای زیادی دارد و مسیری که انتخاب کرده‌اید اشتباه است؟ آیا خانواده‌ات از تغییر دادن دین‌تان آگاه هستند و با آن مشکلی ندارند؟»

۱۳۹۹ اردیبهشت ۲, سه‌شنبه

چرا شورای نگهبان از طرح دوفوریتی اصلاح قانون انتخابات می‌ترسد؟

جنجال بر سر تصویب دو‌فوریت طرح اصلاح قانون انتخابات هنوز ادامه دارد. شورای نگهبان که همیشه شاکی بوده چرا مجلس قانون انتخابات را اصلاح نمی‌کند، این دفعه ناراحت است که چرا مجلس برای اصلاح قانون انتخابات، دو فوریت طرحی را تصویب کرده‌است. سخنگوی شورا، مجلس را مورد نقد قرار داده که در شرایط بحران کرونا، به‌دنبال تغییر قانون انتخابات کشور است و مجلس از حق خود برای انتخاب دستورجلسات خود دفاع می‌کند. اما هیچ‌کدام نمی‌گویند که دعوای اصلی بر سر چیست و چرا شورای نگهبان از تصویب این طرح در مجلس این‌چنین می‌ترسد؟
این گزارش از رازی پرده بر می‌دارد که چهار سال پیش احمد جنتی، ناخواسته آن را لو داد! لشگری چند صد هزار نفره از مخبران شورای نگهبان که فقط گوش‌به‌فرمان شورای نگهبان هستند.
دعوای مجلس و شورای نگهبان بر سر طرح دو‌فوریت اصلاح قانون انتخابات
آخرین پرده از چهار سال زد و خورد مجلس و شورای نگهبان بر سر اصلاح قانون انتخابات را عباسعلی‌ کدخدایی رقم زد. او در صفحه اینستاگرام خود با تمسخر نوشت: « امروز در خبرها آمده بود که مجلس بعد از تعطیلات کرونایی و غیر کرونایی جلسه علنی داشت و ناگهان یک طرح دوفوریتی مطرح شد که همگان را به تعجب واداشت. وسط بحران کرونا چه چیز واجب تر از اصلاح قانون انتخابات!؟ انتظاری که ۴ سال به پای آن نشسته بودیم! اول خیال کردم وظیفه ناتمام مجلس یعنی اصلاح قانون انتخابات و اجرای سیاست های کلی انتخابات موضوع دوفوریتی است! اما زهی خیال باطل! احقاق حق آن‌دسته از نمایندگانی که علیه آنها مثلا گزارش خلاف واقع داده شده است! موضوعی حیاتی و ضروری برای کشور آن هم در این وانفسای کرونایی! آن قدر مهم که سایر مصوبات مورد نیاز کشور به تاخیر افتد و حقوق از دست‌رفته احتمالی آن ۷۵ نفر نماینده که از اوجب واجبات شناخته شده اولویت یابد و البته که فی التاخیر آفات؟»
پیش از او نیز، هادی طحان‌نظیف، عضو حقوق‌دان شورای نگهبان به تصویب دو‌فوریت این طرح واکنش نشان داده بود و به‌صورت تلویحی گفته بود که این طرح در شورای نگهبان رد خواهد شد.
توپ مجلس پر است!
در واکنش به این اظهارنظرهای تحقیرآمیز، نمایندگان مجلس نیز ساکت ننشستند. علی مطهری، نماینده رد‌صلاحیت شده تهران در مجلس دهم، در سرمقاله، روز شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ روزنامه اعتماد نوشته‌بود: «واکنش های آقای کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان نسبت به مسائل مربوط به انتخابات گذشته از حد متعارف خارج شده است. می توان گفت نسبت به این موضوع آلرژی و حساسیت پیدا کرده به طوری که با کمترین بهانه ای وارد این گود می شود و از خود دفاع می کند و بدون آنکه کسی از او سوال کند بر درستی رد صلاحیت ها اصرار می ورزد.» مطهری در این سرمقاله، کدخدایی را متهم به زدن «حرف‌های بی‌اساس» کرده‌‌بود.

۱۳۹۹ اردیبهشت ۱, دوشنبه

سازمان حقوق بشر ایران: یک کودک-‌مجرم در آستانه اعدام

سازمان حقوق بشر ایران گزارش داد یک «کودک-‌مجرم» به نام شایان سعیدپور قرار است روز سه‌شنبه دوم اردیبهشت در زندان سنندج اعدام شود. با وجود ادامه بحران کرونا در سراسر ایران، اجرای مجازات مرگ (اعدام) همچنان در دستور کار قوه قضائیه است.

سازمان حقوق بشر ایران مستقر در نروژ، با انتشار گزارشی از برنامه‌ریزی مسئولان قضایی شهرستان سنندج در استان کردستان برای اعدام شایان سعیدپور خبر داد. سعیدپور متهم به «قتل عمد» است در زمانی که کمتر از ۱۸ سال داشته است. او در سال ۹۴ به دنبال وقوع یک قتل در یک نزاع بازداشت و سپس به اعدام محکوم شد.

در گزارش سازمان حقوق بشر ایران به نقل از یکی از نزدیکان شایان سعیدپور آمده است:

«بعد از یک سال و ۱۰ ماه، شایان را برای تعیین رشد عقلی به پزشکی قانونی بردند و پزشکی قانونی تنها یک سوال از وی پرسید و تایید کرد شایان در هنگام وقوع جرم به سن قانونی نرسیده اما به سن رشد رسیده بوده.»

به گفته این منبع نزدیک، شایان از بیماری حاد روانی رنج می‌برد و از دی ماه سال ۱۳۹۳ تحت نظر روان‌پزشک بوده است.

در سال‌های اخیر بسیاری از نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر ضمن محکوم کردن صدور و اجرای حکم اعدام برای نوجوانان، اعلام کرده‌اند که پزشکان وابسته به سازمان پزشکی قانونی در نقض مداوم حق حیات کودکان در ایران سهیم و مسئول هستند.

۱۳۹۹ فروردین ۳۱, یکشنبه

اجرای حکم تبعید؛ بابک مرادی، درویش گنابادی راهی شهرستان سراوان شد

بابک مرادی، درویش گنابادی که پیشتر در تاریخ ۹ فروردین از زندان پارسیلون خرم آباد آزاد شده بود، امروز یکشنبه ۳۱ فروردین جهت تحمل دوران تبعید خود راهی شهرستان سراوان در استان سیستان و بلوچستان شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۹، بابک مرادی، درویش گنابادی جهت تحمل دوران تبعید خود راهی شهرستان سراوان در استان سیستان و بلوچستان شد.
آقای مرادی پیشتر در تاریخ ۹ فروردین از زندان پارسیلون خرم آباد آزاد شده بود. این آزادی زودهنگام به مناسبت عید نوروز و تحت عنوان عفو به مناسبت فرا رسیدن عید نوروز و با توجه به بحران شیوع ویروس کرونا در کشور صورت گرفته است. زندانیان سیاسی که بیش از ۵ سال محکومیت دارند شامل این عفو نمی‌شوند.
در زمان آزادی نیز از وی تعهد گرفته شده بود تا پس از اتمام تعطیلات نوروز راهی تبعید شود.

۱۳۹۹ فروردین ۳۰, شنبه

پنج برابر شدن قیمت اقلام بهداشتی در زندان زنان قرچک پس از شیوع کرونا

وب‌سایت خبرآنلاین به نقل از وکیل چند زندانی در زندان زنان قرچک نوشت که اقلام بهداشتی بعد از شیوع کرونا در این زندان بسیار محدود شده و گران شده است.گزارشی از وضعیت زندان زنان در قرچک ورامین
امید مرادی، وکیل پایه یک دادگستری روز پنجشنبه ۲۸ فروردین گفت در پی این محدودیت‌ها «زندانی باید مواد اولیه بهداشتی مورد نیاز خود را به چندین برابر قیمت رسمی» از فروشگاه‌های زندان بخرند.
مرادی افزوده است در زندان زنان، مایع دست‌شویی که بهای آن ۱۰ تا حداکثر ۱۵ هزار تومان است، به مبلغ ۷۵ هزار تومان یعنی ۵ برابر قیمت مصوب در فروشگاه زندان فروخته می‌شود.

۱۳۹۹ فروردین ۲۹, جمعه

زندان مرکزی قم؛ یک تراژدی با چهار کارگردان

بنا بر اطلاعات رسیده به «ایران‌وایر» از طرف برخی زندانیان محبوس در زندان مرکزی قم که به‌تازگی در پی شیوع ویروس کرونا به مرخصی آمده‌اند دو بند ۷ و ۱۰ این زندان که مخصوص زندانیان جرایم عادی بوده، به قرنطینه موارد مشکوک و مبتلا به ویروس کرونا اختصاص یافته است. زندانیانی که در این بند قرار داشته‌اند در بندهای دیگر تقسیم شده‌اند.
زندانیان حتی از میزان ابتلا و مرگ‌ومیر همبندان خود خبر ندارند و شنیده‌هایی تایید نشده میان آن‌ها در جریان است که بر نگرانی‌هایشان می‌افزاید. برخلاف ادعای «اصغر جهانگیر»، رییس سازمان زندان‌ها درباره وضعیت مطلوب بهداشتی زندانیان در دوران کرونا، برخی از آن‌ها به «ایران‌وایر» گفته‌اند که نه‌تنها اقدامی برای ضدعفونی کردن صورت نمی‌گیرد، بلکه هرچند روز یک‌بار تنها درها و پنجره‌های زندان را با مواد شوینده می‌شویند و از ماسک، دستکش و اقلام بهداشتی خبری نیست و با توجه به جمعیت بالای این زندان، فاصله‌گذاری اجتماعی نیز ناممکن است.
به گفته این زندانیان، زندان مرکزی قم از ۱۰ بند تشکیل شده است. بند امن یعنی جایی که زندانیان سیاسی و امنیتی نگهداری می‌شوند، آلوده و رختخواب‌ها مملو از ساس و شپش است. تنها در یک اتاق این بند ۳۳ زندانی محبوس‌اند که از گزیدگی ساس و شپش همواره رنج می‌برند؛ برای همین روی تخت‌ها نمی‌خوابند و کف‌خواب شده‌اند. آن‌ها می‌گویند که بحران بهداشت و ازدحام جمعیت در بندهای ۱ و ۵ به‌مراتب بیشتر است و در هرکدام از این بندها دست‌کم ۵۰۰ زندانی در حبس‌اند و بیماری‌هایی مثل گال، هپاتیت و ایدز در میان آن‌ها شایع است.
زندانیان همچنین از وجود بندی موسوم به «بند قرآنی» خبر داده‌اند: «اگر زندانی‌ها روزانه چند آیه قرآن حفظ کرده و هم‌زمان در مراسم‌های مذهبی شرکت کنند، به این بند منتقل می‌شوند. در این بند جمعیت کم است، برای همه تخت‌ و رختخواب تمیز وجود دارد. زندانیان چند ساعت در روز می‌توانند فیلم ببینند و به باشگاه بروند؛ اما اگر در انجام این امور مذهبی کوتاهی کنند، بازهم به بند‌های خود بازگردانده می‌شوند.»
بند دیگری هم در این زندان وجود دارد که زیر نظر قوه قضاییه اداره نمی‌شود. بند ویژه روحانیت که مستقیم زیر نظر دادگاه ویژه روحانیت قرار دارد و آن دادگاه قوانین حاکم بر این بند را مقرر می‌کند.
در زیرزمین این ساختمان، سلول‌های انفرادی قرار دارد مشهور به «سوییت‌های اطلاعات سپاه» که گاه زندانیان برای مدتی طولانی در آن حبس می‌شوند. زندانیان برای «ایران‌وایر» توضیح داده‌اند که پس از انتشار خبر فرار و شورش در زندان‌های مختلف ایران بابت شیوع ویروس کرونا، رییس زندان به سراغ زندانیان رفته و برخی از آن‌ها را به این سلول‌ها منتقل کرده است.

۱۳۹۹ فروردین ۲۸, پنجشنبه

اعتراضات دیماه ۹۸؛ جلسه دادگاه ماری محمدی برگزار شد

سه‌شنبه ۲۶ فروردین‌ماه ۱۳۹۹، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات فاطمه (ماری) محمدی، زندانی سیاسی سابق در شعبه ۱۱۶۷ دادگاه کیفری استان تهران برگزار شد.

در این جلسه دادگاه، که با حضور ماری محمدی و وکیل مدافع ایشان برگزار شد، خانم محمدی از بابت اتهام “اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق شرکت در تجمع غیرقانونی (تجمع دی‌ماه ۹۸ هواپیما)” محاکمه شده است.

گفته می‌‌شود در جریان جلسه دادگاه قاضی ضمن تفتیش عقاید سوالاتی در خصوص مذهب و دلایل گرویدن ایشان به مسیحیت مطرح کرده و خطاب به خانم محمدی گفته است: «اسم شما فاطمه است، چطور مسیحی هستید؟ آیا شما تغییر دین داده‌اید و اسلام را قبول ندارید؟ آیا می‌دانید مسیحیت خلاءهای زیادی دارد و مسیری که انتخاب کرده‌اید اشتباه است؟ آیا خانواده‌ات از تغییر دادن دین‌تان آگاه هستند و با آن مشکلی ندارند؟»

در پایان این جلسه گفته شده دادگاه به زودی اقدام به صدور رای خواهد کرد.
ماری محمدی، شب یکشنبه ۲۲ دی ماه ۱۳۹۸، در جریان تجمعات اعتراضی نسبت به ساقط کردن هواپیمای اوکراینی توسط پدافند نیروی هوا فضای سپاه و ابراز همدردی با خانواده قربانیان، توسط نیروهای پلیس امنیت در حوالی میدان آزادی تهران همراه با ضرب و شتم شدید بازداشت و به بازداشتگاه وزرا تهران منتقل شد.
پیشتر یک منبع مطلع در این خصوص به هرانا گفته بود: “ماری محمدی پس از بازداشت به بازداشتگاه وزرا تهران منتقل شد. پیش از شروع بازجویی‌ها او را به حیاط بازداشتگاه وزرا منتقل کردند و در آنجا مجبورش کردند در سرمای شدید بر کف آسفالت و روبروی توالت‌ها بنشیند. پس از آن توسط ۳ مامور مورد بازجویی قرار گفت. ماموران علاوه بر این برگه‌هایی حاوی ۳۰ سوال به خانم محمدی دادند که او در پاسخ به آنها گفت تا زمان حضور نداشتن وکیل خود به آنها پاسخ نمی‌دهد. ماموران از زمان بازداشت و طی ۲۴ ساعت حضور خانم محمدی در این بازداشتگاه هیچ غذایی به او نداده بودند”.
این منبع مطلع در ادامه به هرانا گفت: “خانم محمدی در زمان بازداشت در میدان آزادی تهران، توسط ماموران زن و مرد به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت. او پس از بازداشت و انتقال به بازداشتگاه وزرا مجددا توسط ماموران مورد ضرب و شتم قرار گرفت. شدت ضرب و شتم خانم محمدی به حدی بوده که آثار کبودی روی برخی قسمت‌های بدن او تا حدود سه هفته قابل مشاهده بود. ماموران علاوه بر این در بازداشتگاه وزرا دو بار به طور غیرمعمول خانم محمدی را مورد بازرسی بدنی قرار دادند. در این بازرسی‌ها ماموران زن خانم محمدی را مجبور کردند لباس‌های خود را به طور کامل دربیاورد و چندین بار پشت به ماموران زن و رو به ماموران زن بدون لباس بنشین پاشو برود. ماموران او را تهدید کرده بودند در صورتی که خودش این کار را نکند آنها به زور لباس‌هایش را درمی‌آوردند و گفته بودند اگر لمس شود لابد برایش خیلی بدتر است”.

۱۳۹۹ فروردین ۲۷, چهارشنبه

انتقال سهیل عربی به مکانی نامعلوم

سهیل عربی، زندانی عقیدتی امروز سه‌شنبه ۲۶ فروردین‌ماه از بند خارج شده و به محل نامعلومی منتقل شده است. گفته می‌شود مسئولان زندان تهران بزرگ در ابتدا به‌صورت شفاهی به آقای عربی گفتند به بازداشتگاه سپاه منتقل خواهد شد و پس از آن به او گفته‌اند به بیمارستان اعزام خواهد شد. از همین رو مقصد این انتقال مشخص نیست. سهیل عربی از دو هفته قبل در اعتراض به عملی نشدن وعده مسئولان در خصوص اعزام وی به بیمارستان، شرایط نامساعد زندان، تداوم حبس و محرومیت از اعزام به مرخصی در اعتصاب غذا است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز سه‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۹، سهیل عربی، زندانی عقیدتی در زندان تهران بزرگ از بند خارج و به مکان نامعلومی منتقل شده است.
یک منبع مطلع از وضعیت سهیل عربی در این خصوص به هرانا گفت: «ظهر امروز مسئولان زندان سهیل عربی را فراخوانده و به او گفتند قرار است به بازداشتگاه سپاه منتقل شود اما پس از چند دقیقه مجددا به او گفتند قرار است به بیمارستان اعزام شود. در نهایت او را به بیرون از زندان منتقل کردند. اکنون مشخص نیست ایشان به کجا منتقل شده و بیم آن می‌رود که پرونده‌سازی جدیدی علیه وی صورت گیرد که در آن صورت این سومین تلاش اطلاعات سپاه برای پرونده‌سازی علیه سهیل عربی است.»
آقای عربی سال گذشته نیز به مقر یک نهاد امنیتی منتقل و مورد بازجویی همراه با ضرب و شتم قرار گرفته بود. وی در اثر ضرب و شتم از ناحیه بیضه دچار آسیب دیدگی شدید و “ترومای بلانت” شد. وی از آن زمان تاکنون به دلیل بی توجهی مسئولان و عدم رسیدگی پزشکی از درد و عفونت رنج می‌برد.
سهیل عربی روز شنبه ۱۶ فروردین طی نامه‌ای، ضمن اعتراض به بدعهدی مسئولان و عدم اعزام به مرخصی، شرایط نامساعد زندان، عدم رسیدگی پزشکی و تداوم حبس خود از آغاز دوباره اعتصاب خود خبر داد و از خوردن و آشامیدن امتناع کرده بود. این زندانی عقیدتی روز پنج شنبه ۲۱ فروردین ماه با انتشار نامه‌ای در واکنش به قبول شدن درخواست اعاده دادرسی از ادامه اعتصاب غذا و تغییر در نوع آن با نوشیدن آب خبر داده بود.
آقای عربی به دلیل عوارض ناشی از اعتصاب غذا حال جسمی نامساعدی دارد. در آخرین مورد وی در شامگاه جمعه ۲۲ فروردین‌ماه در پی افت فشار، رعشه و بیهوشی از زندان تهران بزرگ به بیمارستان فیروزآبادی تهران منتقل و صبح روز بعد مجددا به زندان بازگردانده شده بود. پزشکان پیشتر درباره خطر بیهوشی و رفتن به کمای قندی هشدار داده بودند.

۱۳۹۹ فروردین ۲۶, سه‌شنبه

کرونا، فاصله‌گذاری اجتماعی و سفره‌های خالی از نان زنان

زنان سرپرست خانوار بخش آسیب‌دیده جامعه ما هستند؛ زنانی که به‌واسطه آسیب‌هایی همچون طلاق، اعتیاد و بزهکاری همسرانشان یا مرگ و آسیب‌های ناشی از کار حالا بار خانواده را بر دوش می‌کشند.زنان سرپرست خانوار
به گزارش مشرق، «محمدمهدی نیک‌ضمیر» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت:
کرونا تنها یک بیماری با ابعاد سلامتی نیست، ابعاد اقتصادی و اجتماعی این بیماری شاید بیش از ابعاد سلامتی آن بر جوامع و همچنین روان جامعه ما تأثیرگذار باشد. در این میان برخی اقشار و گروه‌ها بیش از سایر اقشار از این بیماری ضربه دیده‌اند.
یکی از مهم‌ترین اقشاری که از بیماری کرونا ضربه اقتصادی دیده‌اند زنان سرپرست خانوار هستند. طرح‌های دولت برای کاهش تبعات و کنترل انتشار ویروس کووید ۱۹ اگرچه به مدیریت این بیماری کمک کرد، اما در عمل اقشار آسیب‌پذیر همچون زنان سرپرست خانوار از این فاصله‌گذاری اجتماعی و لزوم ماندن در خانه برای در امان ماندن از ویروس کرونا به شدت آسیب دیدند.
بیشتر بخوانید:
تأکید روحانی بر تسریع روند اعتبار یک میلیون تومانی
کسانی که سهوا گزینه «اهدا یارانه» را انتخاب کردند چه کنند؟
برنامه‌های نظام بانکی برای اقشار آسیب پذیر
یک میلیون تومان به همراه یارانه اردیبهشت ماه پرداخت می شود
واقعیت جامعه زنان را شاید بتوانیم در واگن‌های مترو و دستفروشانی ببینیم که هر روز بارهای سنگینی را با خود حمل و در کوپه‌های مترو اجناسشان را برای خانم‌های مسافر تبلیغ می‌کنند.
زنان دستفروش مترو به بخش جدایی‌ناپذیر از این ساختار اجتماعی تبدیل شده‌اند. حالا و با طرح اجرای طرح‌های فاصله‌گذاری اجتماعی این زنان عملاً شغل خود را از دست داده‌اند.
زنان دستفروش مترو، اما تنها بخش قابل مشاهده از بخش کثیری از زنان سرپرست خانوار هستند؛ جمعیتی که روز به روز هم بر تعدادشان افزوده می‌شود و بسیاری از آن‌ها نیازمند حمایت‌های اجتماعی‌اند. این نیاز به حمایت‌های اجتماعی با بحران‌هایی نظیر بحران ویروس کرونا و همه‌گیری این بیماری بیش از پیش احساس می‌شود.
بخش کمتر دیده شده زنان سرپرست خانوار زنانی هستند که در کارگاه‌های زیرزمینی مشغول به کارند؛ کارگاه‌هایی که مشمول قانون کار، بیمه اجتماعی و هیچ یک از حمایت‌های اجتماعی نیستند و در بحران‌هایی همچون کرونا آن‌ها هم مشمول طرح فاصله‌گذاری اجتماعی هستند و باید این روزها در خانه بمانند.
زنان سرپرست خانوار که در کارگاه‌های زیرزمینی مشغول به کارند چه زنانی که شوهرشان را از دست داده‌اند چه زنانی که بد سرپرست هستند و گرفتار همسران معتاد و افرادی که آن‌ها را ترک کرده‌اند و دختران خودسرپرست که به تنهایی باید از عهده زندگی‌شان بر آیند در این شرایط بسیار آسیب‌پذیرند.
واقعیت این است که هیچ‌گاه ساختارهای اصلی جامعه کارگاه‌های زیرزمینی که کارگران را استثمار می‌کنند و بدون هیچ گونه حقوقی آن‌ها را به کار می‌گیرند، شناسایی نکرده‌اند و این مسئله موجب می‌شود در بحران‌های اینچنینی این افراد بیش از پیش آسیب ببینند.
بسیاری از تولیدی‌های شناسنامه‌دار با بحران کرونا تغییر کاربری داده و با کار در حوزه تأمین تجهیزات و کالاهای سلامت محور همچون ماسک یا لباس‌های مخصوص بیمارستان‌ها یا همان گان، توانستند بخشی از عقب افتادگی‌های اقتصادی خود را جبران کنند.

۱۳۹۹ فروردین ۲۵, دوشنبه

مرگ چهار زندانی در زندان ارومیە

پنج شنبە ٢١ فروردین ٩٩ (٩ آوریل ٢٠٢٠)، چهار زندانی محبوس در بند امن (پاک) زندان مرکزی ارومیە پس از وخامت وضعیت جسمانی بە بیمارستان طالقانی این شهر منتقل شدە و همان روز جانشان را از دست دادەاند.
تاکنون هویت یکی از این زندانیان بە نام ”انور قربان زادە“ اهل ارومیە می باشد کە بە اتهام قتل عمد بازداشت شدە و بە اعدام محکوم شدە بود.

۱۳۹۹ فروردین ۲۴, یکشنبه

رخساره قنبری، نوکیش مسیحی به مرخصی اعزام شد

رخساره (ماهرخ) قنبری، نوکیش مسیحی محبوس در زندان کچویی کرج به مرخصی اعزام شد. او در مهرماه ۹۸ جهت تحمل دوران محکومیت یک ساله خود راهی این زندان شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از محبت نیوز، رخساره قنبری نوکیش مسیحی محبوس در زندان کچوئی کرج به مرخصی اعزام شد.
وی در تیر ماه ۹۸ به اتهام “تبلیغ علیه نظام با تبلیغ مسیحیت از طریق تغییر مذهب اسلام به مسیحیت”‌ و “حضور در کلیساهای خانگی”‌ بازداشت و توسط دادگاهی از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” به ۱ سال حبس تعزیری محکوم و در مهرماه همان سال جهت تحمل دوران محکومیت خود راهی زندان کچویی کرج شد.

۱۳۹۹ فروردین ۲۳, شنبه

تبعیض شغلی گرفتاری زنان شاغل را افزایش داده است/ شاغلان زن در ایران یک پنجم مردان هستند

انتظار زنان این است که نابرابری در یافتن شغل از بین برود. شاغلان زن در ایران حدود یک پنجم شاغلان مرد هستند، حال آنکه اکنون زنان بیشتری به کار نیاز دارند.تبعیض شغلی گرفتاری زنان شاغل را افزایش داده است/ شاغلان زن در ایران یک پنجم مردان هستند
به گزارش خبرنگار ایلنا، بر اساس گزارش مرکز آمار درباره وضعیت اشتغال و بیکاری در پاییز ۹۸، بیکاری در ایران کاهش یافته است. با وجود این شاهد افزایش شمار زنان بیکار در ایران بوده‌ایم. این در حالی است که وضعیت اشتغال زنان در ایران به خودی خود وضعیت مطلوبی نیست و در این زمینه نیاز به جهشی بلند داریم. داده‌های آماری نشان می‌دهد مشارکت اقتصادی زنان در پاییز ۹۸ تنها ۱۷.۵ درصد بوده و نسبت به پاییز سال ۹۷، ۰.۰۴ درصد کمتر شده است. با وجود این نرخ بیکاری زنان ۱۷.۳ درصد برآورد شده و تعداد زنان بیکار در پاییز سال گذشته به نسبت پاییز سال ۹۷، ۵۱ هزار و ۱۳۰ نفر کمتر شده است. در شرایطی کمتر از چهار میلیون و ۵۰۰ هزار زن در ایران شغل پیدا کرده‌اند که تنها تعداد زنان سرپرست خانوار در ایران حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر است. موانع زیادی وجود دارد که به‌رغم نیاز، زنان نمی‌توانند وارد بازار کار شوند. در شرایطی که رکود اقتصادی و مشکلات ناشی از بحران‌های متعدد در سال ۹۸ وضعیت معیشتی خانواده‌های ایرانی را دچار مشکل کرده، آیا قرار است در برای زنان جویای کار بر همان پاشنه قبلی بچرخد؟
زنان چرا دنبال کار می‌گردند؟

۱۳۹۹ فروردین ۲۲, جمعه

حسن کرملاچعب زندانی سنی مذهب از زندان فجر دزفول آزاد شد

حسن کرملاچعب زندانی سنی مذهب اهل شاوور پس از اتمام مدت محکومیتش از زندان زندان فجر دزفول آزاد شد

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، حسن کرملاچعب از اهالى شاوور که در تیرماه ۱۳۹۴ به همراه برادرش عبدالله کرملاچعب و شمارى از شهروندان روستاهاى اطراف شهر شوش توسط اداره اطلاعات بازداشت شده بود روز سه شنبه ۱۹ فروردین ماه ۱۳۹۹ بعد از اتمام مدت حکم صادره آزاد شد.
حسن کرملاچعب برادر عبدالله کرملاچعب زندانی اعدام شده است که یک روز قبل از اعدام برادرش عبدالله کرملاچعب و قاسم بیت عبداله، در ۱۳ مرداد ماه ۱۳۹۸ در زندان فجر دزفول، براى دومین بار بازداشت شد و طبق گفته منبع مطلع، حکم اعدام برادرش را در مقابل چشمانش اجراء کردند. مسؤولین اجراى حکم در هنگام اجراى اعدام وموقعى که طناب دار را برگردن عبدالله گذاشتند، به برادرش «حسن کرملاچعب» گفتند: اگر جرأت و توانائى دارى برو برادرت را نجات بده…
حسن کرملاچعب قبل از اعدام برادرش با قرار وثیقه جهت معالجه آزاد شده بود اما وقتى که می خواستند حکم اعدام برادرش را در مرداد ماه ۱۳۹۸ اجراء کنند یک روز قبل از آن او را بازداشت کردند.
بنا به لایحه دفاعى، حکم اعدام عبدالله کرملاچعب و قاسم بیت‌عبدالله دو زندانی عرب اهل شهرستان شوش على رغم نبود مدارک کافى و رد اتهامات نسبت داده شده به آنها در حضور قاضى دادگاه انقلاب در ارتباط با حمله مسلحانه تیرماه ۱۳۹۴ به یک هیئت عزاداری در صفی‌آباد دزفول به اعدام محکوم شده‌اند.اتهامات نسبت داده شده به قاسم بیت عبداله و عبدالله کرملاچعب محاربه از طریق تشکیل گروه مخالف نظام با هدف بر هم زدن امنیت داخلی کشور، ارتکاب قتل عمدی وتهیه سلاح جنگی عنوان شده بود، اتهاماتى که نزد آنها رد شد و حتى شواهدى از عدم خروج عبدالله کرملاچعب از محل زندگى در روز حادثه ارائه شد اما با نفوذ واصرار اداره اطلاعات این دو را اعدام کردند.

پرونده جدید رضوانه احمد خانبیگی به دادگاه تجدیدنظر فرستاده شد

پرونده دوم رضوانه احمد خانبیگی، فعال مدنی محبوس در زندان اوین به شعبه ۲۶ دادگاه تجدید نظر فرستاده شد. رضوانه احمدخانبیگی در ۱۹ دی‌ماه ۹۷ در تهران بازداشت و در پرونده دوم که برای وی در زندان ساخته شده به ۶ سال حبس محکوم شده است.
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ رضوانه احمد خانبیگی در تاریخ ۱۳ بهمن ۱۳۹۸، بر اساس حکم صادر شده از سوی قاضی عموزاد، رئیس شعبه ۲۴ دادگاه انقلاب تهران در پرونده جدیدی که علیه وی در زندان ساخته شده با اتهامات جدید مطرح شده از سوی اداره اطلاعات سپاه به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده است.
اتهامات مطرح شده برای این فعال مدنی در پرونده دوم ، «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی/خارجی» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران» عنوان شده است. بنا به منبع مطلع، این پرونده برای بررسی مجدد و تایید حکم به شعبه ۲۶ دادگاه تجدید نظر فرستاده شده است.
رضوانه احمد خانبیگی پیش تر در پرونده ای از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، به ریاست قاضی ایمان افشاری، با اتهاماتی یکسان به ۴ سال و ۵ ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

۱۳۹۹ فروردین ۲۱, پنجشنبه

بستن آب به روی زندانیان زندان سپیدار اهواز و قطع مرخصی زندانیان

مسئولان زندان سپیدار اهواز آب را به روی زندانیان بسته‌اند. به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام در پی شورش زندانیان زندان سپیدار اهواز مسئولان این زندان آب را به روی زندانیان بسته‌اند و کلیه مرخصی‌های نیز قطع شده است.
برخلاف آنچه که قوه قضاییه ادعا می‌کند، زنان زندانی در زندان سپیدار اهواز نیز از مرخصی محروم هستند.
یک منبع مطلع گزارش داد که عوامل قضایی به خانواده زندانیان که خواهان آزادی و یا به مرخصی فرستادن عزیزانشان در شرایط شیوع کرونا هستند پاسخ منفی داده و به آنها گفته اند که پس از شورش ۱۱ فروردین ماه در این زندان، شرایط مساعد نیست و مرخصی داده نمی شود.

۱۳۹۹ فروردین ۲۰, چهارشنبه

از تحقیر تا بارداری ناخواسته؛ زنان قربانیان افزایش خشونت در قرنطینه خانگی

ویروس کرونا که دامن‌گیر جامعه جهانی شد و ماندن در خانه‌ها اجباری، آمار خشونت خانگی به شکل محسوسی بالا رفت. مشاجره‌های روزانه، ترس از ابتلا، فشارهای اقتصادی و پیامدهای اقامت طولانی‌مدت در یک محیط بسته، زنان و کودکان را بیش از گذشته در معرض خشونت قرار داده است.
دو هفته از ابتلای «پروین» به کرونا گذشته و او سه روز پیش از بیمارستان مرخص شده است. خانواده پروین ساکن روستای اکبرآباد مشهدند و شوهرش از ترس کرونا حاضر نیست او را به خانه راه بدهد.
پروین که کارگر واحد بسته‌بندی تخم‌مرغ دریک مرغداری در شریف‌آباد تهران است تا هفته گذشته صبح به صبح راهی محل کارش می‌شد و دم غروب که به خانه برمی‌گشت با انبوه ظرف‌های نشسته، آشپزخانه آشفته و یک تشت لباس مواجه بود که باید با دست می‌شست. با همان لباس کارگری شیفت دوم کارش را شروع می‌کرد؛ شستشو و نظم دادن به اوضاع بهم ریخته خانه و پخت‌وپز.

۱۳۹۹ فروردین ۱۹, سه‌شنبه

اعتصاب غذای مجدد زندانی سیاسی سهیل عربی در زندان تهران بزرگ

زندانی سیاسی سهیل عربی در زندان تهران بزرگ از روز جمعه ۱۵ فروردین ماه مجددا اعتصاب غذای خود را از سر گرفته است.

زندانی سیاسی سهیل عربی در خصوص علل شروع مجدد اعتصاب غذای خود چنین می گوید:
«از سرگیری اعتصاب به دلیل نقض حقوق خود، ظلم مضاعف و بدعهدی مسئولان
من مرتکب جرمی نشدم، وظیفه خبرنگار بیان واقعیت و انعکاس مشکلات مردم، بالاخص دردمندان جامعه است و من فقط انجام وظیفه کردم و صدای ستم دیدگان بودم، به بی عدالتی اعتراض کردم.
تمام اتهامات واهی بود، مثل فعالیت تبلیغی علیه نظام و تشویش اذهان عمومی و بازجویی ها تحت شکنجه و اکراه اخذ شد و حتی اجازه دفاع در دادگاه به من داده نشده است.

بازگشت سمانه نوروز مرادی، زندانی سیاسی،‌ به اوین پس از پایان مرخصی

سمانه نوروز مرادی، زندانی سیاسی،‌ با پایان دوره مرخصی و با وجود بیماری‌های مفصلی و عفونی به زندان اوین بازگشت.مخالفت با مرخصی سمانه نوروز مرادی زندانی سیاسی نیازمند درمان ...
خبرگزاری هرانا،‌ رسانه مجموعه فعالان حقوق بشر ایران دوشنبه ۱۸ فروردین‌ماه گزارش داد نوروز مرادی روز یکشنبه با پایان مرخصی خود و با وجود توصیه پزشکان درباره بیماری به زندان اوین فراخوانده شده و بازگشته است.
نوروز مرادی مبتلا به عفونت سینه و لوپوس مفصلی است و دوره مرخصی او از ۲۸ اسفندماه آغاز شده بود.
هرانا نوشته عدم تمدید مرخصی این زندانی سیاسی به دستور امین وزیری، دادیار ویژه زندانیان سیاسی،‌ بوده است.

۱۳۹۹ فروردین ۱۸, دوشنبه

وخامت حال زندانی سیاسی فرهاد سلمانپور ظهیر و خطر ابتلا به ویروس کرونا

زندانی سیاسی فرهاد سلمانپور ظهیر محبوس در زندان تهران بزرگ به علت بیماری قلبی و ریوی در شرایط بدی بسر می برد.
به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام این زندانی سیاسی در شرایط بیماری قلبی و ریوی در خطر ابتلا به ویروس کرونا در زندان تهران بزرگ قرار دارد. در حال حاضر فرهاد بشدت از ناحیه ریه و دستگاه تنفسی رنج می برد و با سرفه‌های سنگین و عفونت ریه روبروست.
آقای سلمانپور هم‌اکنون در اتاقی به‌سر می برد که نفرات زیادی در آن محبوس هستند، شماری از زندانیان از جمله فرهاد کف خواب هستند، مواد شوینده و ضد عفونی کننده در زندان نیست و تنها وسیله بهداشتی ریکا هست. زندانیان در این زندان از نظر روحی و روانی در شرایط بدی قرار دارند.

۱۳۹۹ فروردین ۱۷, یکشنبه

علیرضا لک، درویش گنابادی از زندان قم آزاد شد

علیرضا لک، درویش گنابادی روز شنبه ۱۶ فروردین‌ماه از زندان قم آزاد شد. این آزادی زودهنگام به مناسبت عید نوروز و تحت عنوان عفو به مناسبت فرا رسیدن عید نوروز و با توجه به بحران شیوع ویروس کرونا در کشور صورت گرفته است. زندانیان سیاسی که بیش از ۵ سال محکومیت دارند شامل این عفو نمی‌شوند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، علیرضا لک، درویش گنابادی روز شنبه ۱۶ فروردین‌ماه ۱۳۹۹ از زندان قم آزاد شد.
علیرضا لک پیشتر توسط دادگاه انقلاب تهران به تحمل ۷ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه سلاق و ۲ سال تبعید به منوجان محکوم شده بود. از این میزان با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس برای وی قابل اجرا بود.