۱۳۹۹ فروردین ۱۶, شنبه

کرونا در زندان مرکزی زاهدان در سایه نبود امکانات بهداشتی و مرگ یک زندانی دیگر

کرونا در زندان زاهدان جان یک زندانی دیگر را گرفت. به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام دست‌کم یک زندانی دیگر در زندان مرکزی زاهدان به نام میثم برانداز براثر ابتلا به ویروس کرونا جان باخت.
میثم برانداز ۴۰ ساله محبوس در سلول ۳۵ بند ۸ زندان زاهدان می‌باشد که به ویروس کرونا مبتلا شده بود.
بنا به گفته زندانیان «به‌رغم اینکه کرونا به سایر بندها سرایت کرده، تاکنون هیچ اقدامی برای درمان زندانیان مبتلا و یا پیشگیری، از سوی زندانبانان و مسئولان زندان صورت نگرفته است.
ترس و وحشت از ابتلا به کرونا زندانیان را فرا گرفته است و یک حالت عصیان در زندان حاکم است و احساس زندانیان این است که مسئولین زندان قصد کشتار آنها با ویروس کرونا را دارند.»
در این زندان تعداد زندانیان چندین برابر ظرفیت سلولها و بندها است، زندانیان فاقد امکانات بهداشتی اولیه هستند و حتی صابون برای شستن دست‌ها وجود ندارد.
در پی شورش زندان‌ها در نقاط مختلف کشور مسئولان زندان زاهدان در وحشت از شورش زندانیان
تعداد زیادی گارد ویژه در درون و بیرون زندان مستقر کرده و هنگام آوردن غذا به بندها انبوهی از گارد ویژه همراه ماموران وارد بندها می‌شوند.
ارتباط بین بندها کاملا قطع شده است و هدف از قطع ارتباطات بی اطلاع نگه داشتن زندانیان از میزان مرگ و میر در درون بندها است.
شایان ذکر است که پیش از این نیز دست‌کم یک زندانی به نام مصطفی کمالی در بند ۷ زندان مرکزی زاهدان براثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داد. اما مسئولان زندان علت فوت وی را مصرف بیش از حد مواد مخدر اعلام کرده اند.
در این زندان شمار زیادی از زندانیان به ویروس کرونا مبتلا شده که تعدادی از آنها به دلیل وخامت حالشان به بیمارستان‌های بوعلی و خاتم در شهر زاهدان منتقل شده‌اند. جوانه ها 15 فروردین