۱۳۹۸ آذر ۲۹, جمعه

محرومیت از درمان و ضرب و شتم رحمت الله پاکزاد, زندانی عقیدتی محبوس در زندان رجائی شهر

حقوق بشر در ایران – طی روزهای گذشته, در ادامه اعمال فشار و شکنجه و تداوم محرومیت زندانیان محبوس در زندان رجائی شهر کرج از اعزام به مرکز درمانی خارج از زندان “رحمت الله پاکزاد”, زندانی عقیدتی سنی مذهب محبوس در اندرزگاه ۷ سالن ۲۱ در پی درد شیدی در ناحیه شکم و اعزام به بهداری این زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفت.
به گزارش حقوق بشر در ایران, روز یکشنبه ۲۴ آذر ماه ۱۳۹۸, “رحمت الله پاکزاد”, زندانی عقیدتی سنی مذهب محبوس در اندرزگاه ۷ سالن ۲۱, زندان رجائی شهر کرج در پی احساس درد در ناحیه شکم و اعزام به بهداری توسط پاسدار بند اندرزگاه ۳ فردی بنام “ناصری” به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و کماکان وضعیت جسمانی وی وخیم گزارش شده است.
بنقل از یک منبع مطلع در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران ضمن اعلام این خبر گفت: رحمت الله پاکزاد, در روز یکشنبه ۲۴آذرماه سالجاری برای چندمین بار به علت شکم درد شدید به بهداری زندان منتقل شد که در بهداری زندان از جانب پاسدار بند اندرزگاه ۳ فردی بنام “ناصری” مورد ضرب و شتم قرار گرفت و تا به امروز هیچ یک از مسئولان زندان رجائی شهر کرج به وضعیت وخیم بیماری این زندانی عقیدتی رسیدگی نکردند و همچنان از اعزام وی به بیمارستان خارج از زندان سر باز می زنند.
این منبع مطلع پیرامون بیماری “رحمت الله پاکزاد همچنین گفت؛ این زندانی عقیدتی, اهل سنت و محبوس در زندان رجایی شهر کرج ۲ماه است که از ناحیه شکم درد شدیدی دارد که تشخیص و درمان این بیماری با امکانات کم پزشکی در زندان رجائی شهر امکان پذیر نیست چرا که به دفعات به بهداری اعزام شده و هر باز با چند قرص سعی در درمان وی شده که هیچ نتیجه ای را در پی نداشت.
لازم به ذکر است؛ در تاریخ ۲۸ خرداد ماه ۱۳۹۸, رحمت الله پاکزاد, زندانی عقیدتی سنی مذهب و در زمانی که وی در سالن ۲۱ اندرزگاه ۸ زندان رجائی شهر کرج بود به دلیل مشکلات گوارشی و روده به بهداری زندان رجائی شهر جهت درمان مراجعه کرده بود و پس از گذشت ۳۲ روز و ۶۴ بار مراجعه به بهداری زندان, در پی وخامت حال به صورت اورژانسی به مرکز درمانی خارج از این زندان اعزام شده بود.

بازجوئی از حمزه درویش, زندانی عقیدتی و تهدید وی به پرونده سازی

حقوق بشر در ایران – طی روزهای گذشته, در ادامه اعمال فشارهای امنیتی و سرکوب زندانیان عقیدتی در زندان رجائی شهر کرج, “حمزه درویش”, زندانی عقیدتی سنی مذهب محبوس در اندرزگاه ۷ سالن ۲۱ این زندان در پی تلاشهایی که برای احقاق حقوق شهروندی خود و پیگیریهای مستمر در شکایت از مسئولان زندان رجائی شهر کرج به دلیل جعل نامه از زبان این زندانی عقیدتی و سایر فعالیتهای رسانه ای و افشاگریهایی که این زندانی عقیدتی از وضعیت زندان رجائی شهر انجام داده بود توسط منجر به عصبانیت “محمد گودرز”, رئیس اندرزگاه و رئیس حفاظت اطلاعات زندان رجائی شهر تحت بازجوئی و تهدید قرار گرفت.
به گزارش حقوق بشر در ایران, روز یکشنبه ۲۴ آذر ماه ۱۳۹۸, در پی بازدید “درویش وند”, نماینده “امین وزیری”, قاضی ناظر بر زندانیان سیاسی و عقیدتی از اندرزگاه ۷ سالن ۲۱ زندان رجائی شهر کرج حمزه درویش, زندانی عقیدتی محبوس در این اندرزگاه شکایت نامه ای را از بابت “جعل نامه از زبان این زندانی عقیدتی” و “انتقال غیرقانونی وی به زندان لاکان رشت علیرغم عدم درخواست این زندانی عقیدتی سنی مذهب”, به مسئولان مربوطه تحویل داد و خواستار پیگری شکایت خود شده بود توسط “محمد گودرز”, رئیس اندرزگاه ۷ زندان رجائی شهر و بازجوئی از “حمزه درویش”, توسط “محمدی”, رئیس حفاظت اطلاعات این زندان, حمزه درویش تهدید به پرونده سازی از بابت اتهامات ” نشر اکاذیب” و “تبلیغ علیه نظام” شد.
بنقل از یک منبع مطلع در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران ضمن اعلام این خبر گفت؛ پس از بازگرداندن “حمزه درویش”, زندانی عقیدتی سنی مذهب از زندان لاکان رشت توسط الله کرم عزیزی رئیس زندان و محمد گودرز رئیس اندرزگاه هفت تهدید شده بود که درصورت عدم درخواست انتقالی به زندان لاکان رشت و افشا گری در مورد جعل نامه و شکایت و پیگیری قانونی برای وی پرونده سازی خواهند کرد.
روز یکشنبه هفته گذشته؛ در پی بازدید “درویش وند”, نماینده “امین وزیری”، دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی و عقیدتی، حمزه درویش, زندانی عقیدتی سنی مذهب محبوس در اندرزگاه ۷ سالن ۲۱ زندان رجائی شهر کرج, شکایت نامه خود از عوامل “جعل نامه” و “انتقال غیرقانونی” این زندانی عقیدتی سنی مذهب به زندان لاکان رشت را در حضور “محمد گودرز”, رئیس اندرزگاه ۷ این زندان تحویل “درویش وند” داد که با تهدید و عصبانیت رئیس اندرزگاه همراه بود و “حمزه درویش” را به تهیه گزارش به دلیل فعالیتهای رسانه ای این زندانی عقیدتی سنی مذهب و ارسال آن برای وزارت اطلاعات و حفاظت اطلاعات زندان رجائی شهر کرج تهدید کرد که در پی آن و در پی بازجویی “محمدی”, رئیس حفاظت این زندان از “حمزه درویش”, این زندانی عقیدتی در مورد “فعالیتهای رسانه ای” و پیگیریهای حقوقی وی و مخصوصا ۲ نامه اخیر که در مورد دستگاه خط شکن « جمر » و شکایت این زندانی عقیدتی از عوامل جعل نامه از بابت اتهامات “نشر اکاذیب” و “تبلیغ علیه نظام” تهدید به پرونده سازی و تفهیم اتهام شد.
این منبع مطلع همچنین گفت؛ “حمزه درویش”, این نامه ها و بیانیه ها را حقوق مسلم و قانونی هر زندانی دانست و در جواب بازجو اعلام کرد “شما به جای اینکه به شکایات من رسیدگی کنید می‌خواهید علیه من پرونده سازی کنید”. حمزه دروش توسط محمدی رئیس حفاظت زندان به پرونده سازی و گرفتن حبسی دیگر به سبب فعالیتهای حقوقی و رسانه ای تهدید شده بود و این زندانی عقیدتی را تهدید کرده بود که باید در هنگام حضور در دادگاه به این اتهامات اقرار کند و اعمال این فشارهای امنیتی در حالی صورت گرفت که بارها این زندانی عقیدتی سنی مذهب با نامه نگاری و مکاتبه با نهادهای امنیتی و قضایی نسبت به نقض حقوق خود و سایر زندانیان سیاسی اعلام نارضایتی کرده بود اما به هیچکدام از این شکایات وی تا کنون رسیدگی نشده و این احتمال وجود دارد که این پرونده سازی در گرو سکوت حمزه درویش نسبت به خواسته و شکایاتش میباشد و با اینکار حقوق قانونی وی مبنی بر عدالت خواهی و استرداد حقوق ضایع شده خود و سایر زندانیان را از وی سلب کنند در صورت تن ندادن حمزه درویش به این خواسته ها احتمالا انتقال وی به زندانی دیگر و نگهداری “حمزه درویش” در کنار زندانیان جرایم غیر سیاسی و یا گشودن پرونده ای دیگر دور از ذهن نیست.
لازم به ذکر است؛ در تاریخ ۱۸ آذر ماه ۱۳۹۸, “حمزه درویش”, زندانی عقیدتی سنی مذهب محبوس در اندرزگاه ۷ سالن ۲۱ زندان رجائی شهر کرج در نامه ای سرگشاده با مضمون “قتل خاموش در زندان رجائی شهر کرج”, به مسائل و مشکلاتی که از زمان انتصاب “الله کرم عزیزی”, رئیس جدید زندان رجائی شهر کرج که پس از انفصال “غلامرضا ضیایی”, از سمت ریاست زندان رجائی شهر کرج وی بعنوان رئیس جدید در این زندان کار خود را آغاز کرد اشاره کرده است. این زندانی عقیدتی در بخشی از این نامه به نصب و راه اندازی دستگاه « جمر » یا خط شکن برای کور کردن سیگنالهای دیتا و موبایل را بطور کامل شرح داده بود.
پیرامون استفاده از دستگاه جمر یا خط شکن که برای کور کردن سیگنالهای تلفن همراه و دیتا از آن استفاده می شود حقوق بشر در ایران, در تاریخ ۱۸ مرداد ماه ۱۳۹۸ و در زمانی که ۳ ماه از نصب این دستگاه در زندان رجائی شهر گذشته بود گزارشی را به نقل از یک منبع مطلع به تفسیر منتشر کرده بود.
در آن گزارش اشاره شده بود که در زندان رجائی شهر کرج با نصب یک دکل مخابراتی که با هدف کور کردن سیگنالهای تلفن همراه و دیتا در این زندان نصب شده تا از این طریق جلوی استفاده زندانیان از گوشی های تلفن همراه را بگیرند باعث بروز مشکلات جسمانی و بیماریهای جدیدی در بین زندانیان محبوس در این زندان شده است.
لازم به ذکر است؛ دستگاههای کور کننده سیگنال موبایل و دیتا, یکی از مورد بحث ترین عناصر الکترونیک در مخابرات و در بین مهندسین پزشکی و دانشمندان علم طب هست. نگرانی‌ها به این خاطر هستند که تلفن همراه از خود امواج الکترومغناطیسی در مقیاس مایکروویو ساطع می‌کند. پس با در نظر گرفتن همین نکته که خود تلفن همراه امواج فرکانس بالایی تولید می کنند که موجب آسیب به بدن انسان می شود، استفاده از دستگاههای کور کننده سیگنال و دیتا به طور طبیعی موجب زیان خواهد شد.
پزشکان، حالت تهوع و پرخاشگری را ساده ترین عوارض این امواج معرفی کردند. اما در حالتهای پیشرفته، ضعف نخاعی، کمسویی چشم، اختلال حواس، روان‌پریشی و حتی در مواردی نازایی زنان و عدم امکان بارور سازی در مردان و حتی تولد نوزاد ناقص‌الخلقه را از عوارض این دستگاه معرفی نموده و برای استفاده از این دستگاه هشدار دادند.
همچنین در تاریخ ۲۲ آبان ماه ۱۳۹۸, “حمزه درویش, زندانی عقیدتی سنی مذهب, بطور ناگهانی و به روشی خشونت آمیز با اجبار و تهدید از سوی مسئولان زندان رجائی شهر کرج, به زندان لاکان در شهر رشت منتقل شده بود و پس از ورود به بند قرنطینه زندان لاکان در پی اعلام اعتصاب غذا و اعلام اینکه نامه در خواست انتقال وی به آن زندان جعلی بوده و این زندانی عقیدتی از آن مطلع نبوده خواستار بازگشت به زندان رجائی شهر کرج شد و پس از چند روز اعتصاب غذا مجددا به زندان رجائی شهر کرج منتقل شد.
بیشتر بخوانید: جعل نامه مسئولان زندان رجائی شهر برای انتقال حمزه درویش به زندان لاکان رشت
این زندانی عقیدتی سنی مذهب, در طول ۳ سال اخیر به دفعات با نامه نگاریهای متعدد به نهادها و مسئولان مربوطه, نسبت به تحمیل اتهام واهی شعارنویسی ، شکنجه ها و توهین هایی که در دوران بازداشت از جانب بازجویان اداره اطلاعات رشت به وی شده بود و عدم اعتبار اتهامات که در زیر شکنجه و تحت اکراه و به اجبار برای وی تشکیل شده شکایت کرده بود اما تاکنون کوچکترین اقدام و پیگیری نسبت به رسیدگی به وضعیت این زندانی عقیدتی صورت نگرفت.
حمزه درویش, زندانی عقیدتی سنی مذهب, اهل شهرستان تالش, در پرونده‌ای پر ابهام از بابت اتهامات “تبلیغ علیه نظام” و “اقدام علیه امنیت ملی کشور” از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست “محمد مقیسه” به تحمل ۱۸ سال حبس محکوم شد، و باید ۱۵ سال آن را در زندان سپری کند و در حال حاضر در سالن ۲۱ اندرزگاه ۷ زندان رجائی شهر کرج در حال سپری کردن دوران محکومیت حبس خود میباشد با موارد گسترده ای از نقض حقوق شهروندی روبرو شده است.
این زندانی عقیدتی معتقد است: تنها به علت عدم همکاری با وزارت اطلاعات به احکام زندان محکوم شده و در پرونده‌اش هیچگونه مشکل امنیتی وجود ندارد.
وی بار ها اظهار کرده که در سال ۱۳۹۳ نیروهای داعش با فریب، او را به ترکیه کشانده و سپس به سوریه منتقل کردند. مدتی را در زندان داعش بوده و سپس به ایران فرار کرده و خود را به نیروهای امنیتی معرفی کرده و حتی این فرصت را داشته که با تامین ضمانت آزاد باشد و به شغل پرورش بلدرچین مشغول شود.
این زندانی عقیدتی علاوه بر محرومیت از حق دادرسی عادلانه که در ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر بر آن تاکید شده است, در سایه بی توجهی مسئولان زندان رجائی شهر هیچگونه تغییری در روند یا تقاضای اعاده دادرسی که این زندانی عقیدتی بر آن تاکید دارد نشده است. حمزه درویش در نامه های قبلی خود نیز بر موارد نقض حقوق شهروندی خود تاکید کرده بود:

گزارشی از وضعیت افشین بایمانی در زندان رجایی شهر کرج؛ در اعتصاب با کاهش وزن

پنج شنبه ۲۸ آذرماه ۱۳۹۸، با گذشت حدود چهل روز از اعتصاب غذای افشین بایمانی، او کماکان در اعتصاب به سر می‌برد.
این زندانی سیاسی در روزهای اول اعتصاب توسط مسئولان زندان تهدید شده بود که در صورتی اعتصاب غذا بکند و این اقدام خود را کتبا اعلام کند، موی سر وی را تراشیده و با دستبند و پابند به سلول انفرادی منتقل خواهد شد. آقای بایمانی نیز به دلیل همین تهدیدات تا به امروز جهت معاینات روزانه و کنترل فشار خون به بهداری زندان مراجعه نکرده است.

یک منبع نزدیک به خانواده آقای بایمانی در خصوص آخرین وضعیت او به هرانا گفت: “آقای بایمانی از زمان آغاز اعتصاب غذای خود حدود ۱۵ کیلوگرم کاهش وزن داشته است. وی پیش از آغاز اعتصاب ۱۱۰ کیلو وزن داشته و اکنون وزنش به حدود ۹۵ کیلوگرم رسیده است. از طرفی مسئولان زندان به زندانیان گفته‌اند کسانی که اعتصاب بکنند بر اساس آیین نامه زندان پس از تراشیدن موی سر با دستبند و پابند به سلول انفرادی منتقل خواهد شد. آقای بایمانی نیز به خاطر درگیری با رییس بند از همان روزهای اول حاضر نشد به بهداری مراجعه کند و فشار خون را چک کند”.

این منبع مطلع در ادامه گفت: “افشین بایمانی سابقه بیماری قلبی و سابقه بستری در بیمارستان دارد و پزشکان زندان نیز مشکل قلبی او را تایید کرده‌اند. علاوه بر این پزشکان زندان بارها بالا بودن غلظت خون او را نیز تایید کرده‌اند و با وجود این عوامل و تداوم اعتصاب غذا خانواده آقای بایمانی اکنون نگران وضعیت او هستند”.

صدور یک حکم اعدام در تهران همزمان با رهایی از اعدام یک زندانی در مشهد


چهارشنبه ۲۷ آذرماه ۹۸، یک زندانی زن در تهران از بابت اتهام قتل، به اعدام محکوم  شد.
بر اساس این گزارش، هشتم فروردین سال جاری، دختر جوانی به نام لیلا با پلیس تماس گرفت و از مرگ مادر ۶۰ ساله‌اش به نام زیبا در خیابان انقلاب تهران خبر داد.
در حالی که پزشکی قانونی علت فوت را ضربه مغزی و خونریزی اعلام کرده بود، لیلا بازداشت و در شعبه ۱۲ دادگاه کیفری یک استان تهران پای میز محاکمه ایستاد.
لیلا در دادگاه گفت: “من مادرم را نکشتم و مرگ مادرم یک اتفاق تلخ بود. آخرین دعوای من و مادرم مربوط به یک هفته قبل از مرگ او بود. روزی که با جسد مادرم روبه رو شدم با او دعوا نکرده بودم. من از خانه بیرون رفته بودم تا داروهای مادرم را تهیه کنم امّا وقتی به خانه برگشتم متوجه شدم که کسی در را باز نمی‌کند. به همین دلیل با آتش‌نشانی تماس گرفتم و از پلیس کمک خواستم. وقتی پلیس در را باز کرد پیشانی مادرم خونی بود و من گمان می‌کنم او هنگامی که قصد داشته در خانه را برای من باز کند به زمین افتاده و جان سپرده است. من در مرگ مادرم بی گناهم و او را نکشتم”.
در پایان این جلسه قضات رای به اعدام متهم صادر کردند.
رهایی از اعدام یک زندانی در مشهد
یک زندانی در زندان مشهد پس از گذشت ۱۰ سال با رضایت اولیای دم از اعدام رهایی یافت.
رسیدگی به این پرونده، ششم مهر سال ۸۹ در پی تماس ساکنان خیابان رسالت ۴۱ مشهد و ارائه گزارشی مبنی بر وقوع یک درگیری در این منطقه آغاز شد.
با انتقال جسد مقتول به بیمارستان شهید هاشمی نژاد مشهد و با حضور نیروهای کلانتری رسالت در محل حادثه، تحقیقات در اینباره ادامه یافت تا اینکه این جوان در بیمارستان به قتل رسید.
با گزارش این حادثه، قاضی علی اکبر صفائیان، قاضی وقت ویژه قتل عمد، عازم بیمارستان شد و به تحقیق در این باره پرداخت. بررسی های میدانی  بیانگر آن بود که جوان ۲۴ ساله به دلیل اختلافات قبلی مورد هجوم افرادی قرار گرفته است که از مدتی قبل با مقتول (حمید گوهری) درگیری داشتند. مهاجمان شب حادثه نیز با تعقیب وی از حضورش در یک منزل اطمینان یافته بودند و دسته جمعی وارد منزل شده و مقتول را به قتل رساندند.
با صدور دستورات ویژه از سوی مقام قضایی، کارآگاهان اداره جنایی پلیس آگاهی خراسان رضوی وارد عمل شدند و در اسفند سال ۸۹، سه تن از متهمان فراری این پرونده جنایی را بازداشت کردند.
در حالی که پزشکی قانونی پس از معاینه جسد مقتول، علت مرگ وی را اصابت جسم نوک تیز و برنده به عناصر حیاتی بدن اعلام کرده بود، یکی از متهمان این پرونده به نام«عباس» مورد ظن قاضی قرار گرفت اما این مرد ۴۰ ساله اتهام وارد شده را انکار و مدعی شد که من و دوستانم برای آشتی با مقتول به آن منزل رفته بودیم.
پس از بازجویی و جمع آوری اسناد و مدارک موجود، بازسازی صحنه جنایت هم در حضور قاضی زبده ویژه پرونده های جنایی در زمان حادثه، انجام شد و این پرونده با صدور کیفرخواست در دادسرای عمومی و انقلاب مشهد، در شعبه پنجم دادگاه کیفری یک خراسان رضوی مورد رسیدگی قرار گرفت.
قضات دادگاه پس از برگزاری چندین جلسه با حضور وکلای مدافع و اولیای دم به محاکمه متهمان پرداختند تا این که در سال ۹۶، دادگاه مجوز برگزاری مراسم قسامه را صادر کرد و بدین ترتیب شاهدان عینی در جلسه دادگاه، قسم یاد کردند که عباس قاتل حمید گوهری بوده است.
دادگاه با توجه به مدارک و مستندات موجود، محتویات پرونده و همچنین برگزاری مراسم قسامه رای به اعدام متهم داد.
رای صادر شده از سوی شعبه پنجم دادگاه کیفری یک خراسان رضوی مورد اعتراض متهم قرار گرفت و برای بررسی بیشتر به شعبه هفدهم دیوان عالی کشور ارجاع شد. دیوان عالی نیز پس از مطالعه محتویات پرونده، رای دادگاه درباره اعدام متهم را تایید کردند و بدین ترتیب این پرونده برای اجرای حکم به معاونت اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب مشهد ارسال شد.
در حالی که حدود ۱۰ سال از این ماجرا می گذشت تلاش های خانواده قاتل برای گرفتن رضایت از اولیای دم به نتیجه نرسید. بنابراین «عباس-خ» در حالی پای چوبه دار رفت که حاضر شده بود بیش از یک میلیارد تومان برای اعلام گذشت اولیای دم بپردازد ولی پدر مقتول حاضر به گذشت نشد. در همین حال بزرگان محله، بستگان قاتل و معتمدان شهر از پدر مقتول درخواست رضایت داشتند تا این که ناگهان پدر مقتول همه آنها را به یک مهمانی بزرگ دعوت و  اعلام گذشت کرد. این در حالی بود که قاتل در پای چوبه دار با شنیدن این ماجرا، ناباورانه دچار شوک شد.
با تنظیم صورت جلسه اعلام گذشت در حضور قاضی زرگر این پرونده برای تصمیم گیری نهایی درباره جنبه عمومی جرم به شعبه پنجم دادگاه کیفری یک خراسان رضوی ارسال شد. رکنا / خراسان ۲۸آذر

پرونده فعالان محیط زیست؛ انتقال سه تن از متهمان به بند عمومی زندان اوین

سه تن از متهمان پرونده فعالان محیط زیست به نام های مراد طاهباز، نیلوفر بیانی و هومن جوکار به بند عمومی زندان اوین منتقل شدند. این افراد علیرغم صدور حکم، پیش از این در سلول های انفرادی بند ۲ الف سپاه به سر می‌بردند.

متهمین این پرونده، فعالان محیط زیست در ایران هستند که نزدیک به ۷۰۰ روز گذشته را در بازداشت و در زندان اوین به سر برده و اوایل آبان ماه سال جاری توسط دادگاه انقلاب تهران مجموعا به ۵۸ سال حبس تعزیری محکوم شده اند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از دویچه وله فارسی، سه تن از متهمان پرونده فعالان محیط زیست به نام های مراد طاهباز، نیلوفر بیانی و هومن جوکار به بند عمومی زندان اوین منتقل شدند.

هیچ دولتی به صراحت “دولت روحانی” علیه محیط زیست فعالیت نکرده است

عضو سابق شورای شهر تهران گفت: در هیچ دوره‌ای، بی‌اعتنایی دولتها به محیط زیست به اندازه دو تا سه سال اخیر نبوده است، این موضوع اغراق و تعارف نیست و حتی در دوران جنگ و دولتهای بعد، هیچ کدام به این صراحت علیه محیط زیست فعالیت نکرده بودند.



هیچ دولتی به صراحت "دولت روحانی" علیه محیط زیست فعالیت نکرده است
محسن پیرهادی  در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره عملکرد دولت حسن روحانی در حوزه محیط زیست اظهار کرد: شعارها و وعده‌هایی که دولت تدبیر و امید مطرح کرد، صرفا در حد همان وعده و شعار باقی ماند و بنابر اظهارات صاحب نظران، رویکردی که دولت به ویژه در دوره دوم در پیش گرفته، هیچ همخوانی با محیط زیست ندارد و حتی مخرب است.
وی ادامه داد: به گواهی سخنان کارشناسان، در هیچ دوره‌ای، بی‌اعتنایی دولتها به محیط زیست به اندازه دو تا سه سال اخیر نبوده است؛ این موضوع اغراق و تعارف نیست و حتی در دوران جنگ و دولتهای بعد، هیچ کدام به این صراحت علیه محیط زیست و در جهت حمایت از پروژه‌های غیر محیط زیستی فعالیت نکرده بودند و نشانه بارز آن، تصویب یک‌باره تمام طرح‌های معطل ارزیابی در یک جلسه است یعنی حدود 160 تا 170 طرح در زمینه معدن و خط انتقال آب به آسانی تصویب شد!
عضو سابق شورای شهر تهران اضافه کرد: رویه مسئولان سازمان حفاظت در دولت روحانی از محیط زیست این بوده که طبق مصوبات قبلی و قوانین موجود، اگر در سازمان محیط زیست طرحی در کمیته ارزیابی، بیشتر از دو ماه معطل بماند، یعنی آن طرح قابلیت اجرا دارد! در حالی که هدف قانونگذار این بوده که در سازمان، طرحی معطل نماند، پس این اقدام، نقض غرض و تفسیر مخربی از یک مصوبه و یا قانون است؛ هیچ دولتی تاکنون این کار را نکرده است.
پیرهادی با اشاره به شعارهای دولت برای احیای دریاچه ارومیه گفت: هیچ تغییر محسوسی در این دریاچه اتفاق نیفتاده البته وضعیت این دریاچه بر اثر بارندگی‌های غیرعادی اسفند و بهار گذشته بهتر شد اما نمی‌توان گفت، این دریاچه را دولت احیا کرده است زیرا اولاً باران باعث بهتر شدن وضعیت آن شد و در ثانی دریاچه به سمت بهبود، جهت‌گیری نکرده یعنی در حد چندسانتی متر آب دریاچه بالا آمده و هنوز سطح آب آن، یک دهم تراز نرمال است بنابراین در این پروژه که بزرگترین شعار محیط زیستی آقای روحانی بود، شکستی مطلق اتفاق افتاده است؛ از سوی دیگر 2 تا 3 هزار میلیارد تومان برای این مسئله هزینه شده، در حالی که اگر فشار انسانی را از روی این دریاچه کم می‌کردند، احیا می‌شد و نیاز به صرف منابع مالی گسترده نبود.

۱۳۹۸ آذر ۲۸, پنجشنبه

۹ فعال حقوق کارگران از سوی دادگاه تجدیدنظر مجموعا به ۵۰ سال زندان محکوم شدند

به گزارش رادیو فردا-سپیده قلیان، اسماعیل بخشی، محمد خنیفر، امیر امیرقلی، امیرحسین محمدی‌فرد، ساناز الهیاری، عسل محمدی، عاطفه رنگریز، و مرضیه امیری از سوی دادگاه تجدید نظر مجموعا به ۵۰ سال زندان محکوم شده‌اند.
سپیده قلیان با انتشار این خبر در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرده است که این فعال کارگری به همراه محمد خنیفر، امیر امیرقلی، امیرحسین محمدی‌فرد، ساناز الهیاری، عسل محمدی ازسوی شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر بابت اتهاماتی همچون «عضویت در گروه‌های ضد نظام»، «فعالیت تبلیغی» و «نشر اکاذیب» هر یک به پنج سال زندان و اسماعیل بخشی بابت اتهامات اعلام شده و اتهام «توهین به رهبری» به ۱۰ سال زندان محکوم شده است.
به گفته این فعال کارگری، بر اساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مبنی بر تجمیع احکام تنها ۵ سال از حکم زندان آقای بخشی قابل اجرا خواهد بود.
به گفته وی، عاطفه رنگریز و مرضیه امیری از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر نیز از سوی شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر با توجه به اینکه فعالیت آنها نیز در راستای فعالیت بازداشت‌شدگان هفت‌تپه تشخیص داده شده هر یک به اتهام «اجتماع و تبانی» به ۵ سال زندان محکوم شده‌اند.
خانم قلیان با انتشار این خبر در صفحه اینستاگرام خود حکم «تجدید نظر» را «تایید نظر» خواند و نوشت حکم صادر شده «مزه شیرین عدالت» برای این فعالان حقوق کارگران در شرایط است که مسئولان به این فعالان قول برگزاری دادگاه علنی با حضور این افراد و وکلای آنها را داده بودند.
این فعال کارگری در انتها، با کارناوال خواندن آزادی موقت خود و دیگر فعالان محکوم شده، اعلام کرده است که با توجه به روند غیر شفاف رسیدگی به پرونده در دادگاه تجدید نظر هیچ مشروعیتی برای احکام صادره قائل نیست و در روزهای آینده اعتراض‌های خود را به هر طریقی که مقدور باشد ادامه خواهند داد.

تجاوز جنسی به دختر 16 ساله تهرانی

به گزارش رکنا-اوایل تابستان سال ۹۲ دختر نوجوانی به پلیس آگاهی تهران رفت و از دو پسر شیطان صفت که به زور او را سوار خودرو کرده و در بیابان‌های شهرک زینبیه آزار داده بودند شکایت کرد.
وی گفت: در حال عبور از خیابان بودم که یک پراید جلوی پایم توقف کرد.
راننده از من خواست سوار شوم اما قبول نکردم تا این که راننده و پسری که همراهش بودند از خودرو پیاده شدند و به زور مرا سوار کردند. آن ها در مکانی مرا آزار دادند.
با اطلاعاتی که دختر 16ساله به پلیس داد یکی از متهمان به نام شهرام ردیابی و بازداشت شد و به جرم سیاهش اعتراف کرد اما پلیس نتوانست ردی از همدست وی بیابد.

۱۳۹۸ آذر ۲۷, چهارشنبه

بندر لنگه؛ بازداشت ۱ شهروند بهائی همزمان با تفتیش منازل و پلمپ محل کسب ۲ شهروند بهائی دیگر

حقوق بشر در ایران – طی روزهای گذشته, در پی یورش ماموران امنیتی به محل سکونت “نوشین حکیمی « نوح نژاد »”, شهروند بهائی ساکن شهرستان بندرلنگه, این شهروند بهائی پس از تفتیش منزل بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. همچنین محل کسب و منزل”عرفان نوح نژاد” و منزل مسکونی”وحید زراعت کار”, دیگر شهروندان بهائی توسط ماموران امنیتی مورد تفتیش قرار گرفت و سپس پلمپ شده است.
به گزارش حقوق بشر در ایران, روز شنبه ۲۳ آذر ماه ۱۳۹۸, “نوشین حکیمی « نوح نژاد »”, شهروند بهائی ساکن بندر لنگه, در پی یورش ماموران امنیتی به منزل شخصی وی بازداشت و پس از تفتیش منزل و ضبط لوازم شخصی وی را بازداشت و از وضعیت وی اطلاعی در دست نیست. در همین روز محل کسب و منزل “عرفان نوح نژاد”, دیگر شهروند بهائی ساکن در بندر لنگه مورد تفتیش قرار گرفت و سپس پلمپ شد. منزل مسکونی “وحید زراعت کار”, که وی داماد خانواده نوح نژاد می باشد هم از سوی نیروهای امنیتی مورد تفتیش قرار گرفت و برخی اقلام شخصی وی ضبط شد.
براساس این گزارش: ماموران امنیتی درزمان بازداشت “نوشین حکیمی « نوح نژاد », محل سکونت این شهروند بهائی را مورد تفتیش قرار دادند و اقلامی از قبیل چند جلد کتاب و و گوشی تلفن همراه وی را ضبط کرده و به همراه این شهروند بهائی با خود بردند.
همچنین منزل مسکونی وحید زراعت کار، که وی داماد خانواده “نوح نژاد” است مورد تفتیش کامل قرار گرفت و برخی اقلام شخصی از قبیل “دوربین عکاسی”, “لب تاپ” و “تلفن همراه” وی نیز توسط ماموران امنیتی ضبط شد.
از دلایل بازداشت و یا اتهامات منتسب بر “نوشین حکیمی « نوح نژاد », شهروند بهائی تا لحظه تنظیم این گزارش اطلاعی در دست نیست. همچنین در این گزارش به ارگان امنیتی بازداشت کننده این شهروند بهائی اشاره ای نشده است.

گزارشی از آخرین وضعیت ۱۴ درویش گنابادی در اعتصاب غذا

حقوق بشر در ایران – طی روزهای گذشته و امروز, چهارده نفر از دراویش گنابادی محبوس در زندان تهران بزرگ که در اعتصاب غذای اعتراضی بسر می برند علیرغم گذشت بیش از ۴۳ روز از آغاز اعتصاب غذای این دراویش گنابادی وضعیت جسمانی آنها رو به وخامت رفته است.
به گزارش حقوق بشر در ایران, امروز یکشنبه ۲۴ آذر ماه ۱۳۹۸, چهارده تن از دراویش گنابادی محبوس در زندانهای کشور که از تاریخ ۱۴آبان ماه سالجاری که در اعتراض به اعمال محدودیتهای امنیتی بر “نورعلی تابنده”, قطب دراویش گنابادی در اعتصاب غذا بسر می برند حال ۴ نفر از این افراد که در زندان تهران بزرگ بسر می برند در وضعیت وخیم جسمانی قرار دارد و از اعزام به مرکز درمانی و مراقبتهای پزشکی محروم هستند و سایر ۱۰ درویش دیگر هم کماکان در اعتصاب غذا بسر می برند. علیرغم گذشت ۴۳ روز از اعتصاب غذای این دراویش گنابادی هیچگونه توجهی از طرف مسئولان این زندان متوجه این افراد نشده است.

۱۳۹۸ آذر ۲۳, شنبه

حمزه درویش؛ قتل خاموش در زندان رجایی شهر کرج در جریان است

حقوق بشر در ایران – روز جاری, حمزه درویش زندانی عقیدتی محبوس در اندرزگاه ۷ سالن ۲۱ زندان رجائی شهر کرج با نگارش نامه ای سرگشاده به مسائل و مشکلاتی در این زندان اشاره کرده و بروز این مشکلات را ناشی از سوء مدیریت و ناکارآمدی مسئولان از جمله “الله کرم عزیزی”, رئیس زندان رجائی شهر کرج دانسته است.
به گزارش حقوق بشر در ایران, امروز دوشنبه ۱۸ آذر ماه ۱۳۹۸, “حمزه درویش”, زندانی عقیدتی سنی مذهب محبوس در اندرزگاه ۷ سالن ۲۱ زندان رجائی شهر کرج در نامه ای سرگشاده با مضمون “قتل خاموش در زندان رجائی شهر کرج”, به مسائل و مشکلاتی که از زمان انتصاب “الله کرم عزیزی”, رئیس جدید زندان رجائی شهر کرج که پس از انفصال “غلامرضا ضیایی”, از سمت ریاست زندان رجائی شهر کرج وی بعنوان رئیس جدید در این زندان کار خود را آغاز کرد اشاره کرده است.

ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر

هر کس حق دارد که از آزادی فکر ، وجدان و مذهب بهره مند شود .این حق متضمن آزادی تغییر مذهب یا عقیده  و ایمان می باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است .
هرکس می تواند از این حقوق یا مجتمعاً به طور خصوصی یا به طور عمومی بر خوردار باشد.

آزادی اندیشه، وجدان و  مذهب از حقوق اولیه انسان است

در ایران هیچگاه آزادی اندیشه، وجدان و مذهب به دلیل اصل دوازدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران وجود نداشته و ندارد.

اصل دوازدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ـ
دین‌ رسمی ایران‌، اسلام و مذهب جعفری اثنی‌عشری‌است و این اصل الی ‌الابد غیرقابل تغییراست و مذاهب دیگر اسلامی‌ اعم از حنفی‌، شافعی‌، مالکی‌، حنبلی و زیدی دارای احترام کامل‌می‌باشند و پیروان این مذاهب در انجام مراسم مذهبی‌، طبق فقه‌ خودشان آزادند و در تعلیم و تربیت دینی و احوال شخصیه (ازدواج‌، طلاق، ارث و وصیت‌) و دعاوی مربوط به آن در دادگاهها رسمیت‌ دارند ودر هر منطقه‌ای که پیروان هر یک از این مذاهب اکثریت‌داشته باشند، مقررات محلی در حدود اختیارات شوراها بر طبق آن‌مذهب خواهد بود، با حفظ حقوق پیروان سایر مذاهب‌.

۱۳۹۸ آذر ۲۲, جمعه

روحا ایمانی، شهروند بهایی به زندان یزد منتقل شد

خبرگزاری هرانا – روحا ایمانی، شهروند بهایی اهل کرمان روز دوشنبه ۱۸ آذرماه از زندان کرمان به زندان یزد منتقل شد. خانم ایمانی شهریورماه امسال در منزل پدری خود در کرمان بازداشت و جهت تحمل ادامه محکومیت ۹ ماهه خود به زندان کرمان منتقل شده بود.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روحا ایمانی، شهروند بهایی اهل کرمان روز دوشنبه ۱۸ آذرماه ۱۳۹۸ از زندان کرمان به زندان یزد منتقل شد.
این شهروند بهایی در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از پایان مراحل بازجویی به زندان منتقل شده بود. وی در تاریخ ۱۰ تیرماه همان سال با تودیع قرار وثیقه، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان آزاد شده بود.
روحا ایمانی نهایتا در آبان ماه سال ۹۷ توسط دادگاه انقلاب شهر یزد به تحمل ۹ ماه حبس تعزیری محکوم شد.
وی در تاریخ ۱۲ شهریورماه امسال در منزل پدری خود در کرمان بازداشت و جهت تحمل ادامه محکومیت ۹ ماهه خود به زندان کرمان منتقل شده بود.
در حالی که خانم ایمانی بیش از یک سوم مدت محکومیت خود را در زندان کرمان سپری کرده بود، پس از مدتی درخواست عفو مشروط و مرخصی وی نیز رد شد و نهایتاً در تاریخ ۱۸ اذر ماه به زندان یزد منتقل شد.
یک منبع نزدیک به خانواده ایمانی در این خصوص به هرانا گفت: “خانم ایمانی از زمان منتقل شدن به زندان کرمان چندین مرتبه از طرف مسئولین مورد تهدید قرار گرفته بود که به قرنطینه یا تبعید فرستاده می‌شود. این در حالی است که به تقاضای ایشان که مادر سالخورده و بیماری دارند و با پیگیری‌های مکرر خانواده و مراجعه به یزد قرار شد که مدت محکومیت خود را در کرمان باشد تا مادرش بتواند ملاقات راحت تری داشته باشد”.

احضار تعدادی از فعالان مذهبی اهل سنت به اداره اطلاعات زاهدان و راسک

حقوق بشر در ایران – طی روزهای گذشته, اداره اطلاعات زاهدان و شهرستان راسک, تعدادی از فعالان و مدرسان مدرسه منبع العلوم کوه ون واقع در شهرستان سرباز را در پی حمایت از “مولانا فضل الرحمن کوهی” پس از احضار تحت بازجوئی قرار داد.
به گزارش حقوق بشر در ایران بنقل از کمپین فعالین بلوچ; روز دوشنبه ۱۸ آذر ماه ۱۳۹۸, “حافظ عطاءالله سیریازهی”، “مولوی کریم بخش کوهی” از مدرسین مدرسه دینی منبع العلوم کوه ون و “شکیل احمد دشتیاری” فعال مذهبی اهل سنت و طلبه در حال تحصیل در سال اول از مدرسه مذکور پس از احضار تلفنی به ستاد خبری اداره اطلاعات زاهدان و شهرستان راسک تحت بازجوئی قرار گرفتند.
“حافظ عطاءالله سیریازهی”, پیش از این و در تاریخ ۱۱ شهریور ماه ۱۳۹۸, توسط ماموران اطلاعات سپاه بازداشت و به زاهدان منتقل شده بود و پس از اتمام مراحل بازجوئی و تکمیل پرونده جهت ارجاع به دادگاه بطور موقت آزاد شده بود.
همچنین در تاریخ ۱۴ آذر ماه ۱۳۹۸, “عبیدالله شیروزهی”, شهروند ساکن شهرستان سرباز و “داماد و برادرزاده “مولوی فضل الرحمن کوهی”, فعال مذهبی اهل سنت که در بازداشت بسر می برد”, پس از احضار به اداره اطلاعات شهرستان راسک از بابت تحریک شهروندان این شهرستان برای برگزاری تجمع اعتراضی باهدف اعتراض به بازداشت “مولوی فضل الرحمن کوهی” مورد بازجوئی و تهدید قرار گرفت.
“مولوی فضل الرحمن کوهی”, فعال مذهبی و روحانی اهل سنت و امام جماعت پیشامگ شهرستان سرباز از توابع استان سیستان و بلوچستان در پی اعتراض به گرانی بنزین و سرکوب معترضان در تجمعات اعتراضی آبان ماه ۱۳۹۸ پس از احضار به دادگاه ویژه روحانیت مشهد جهت بازجوئی و تحقیقات بازداشت شد.

۱۳۹۸ آذر ۲۱, پنجشنبه

ارتداد

در سال ۲۰۱۱، مسایل دینی (ارتداد، توهین به مقدسات، نقد دین) در ۱۰۴ کشور جهان هیچ قانونی نداشته‌است. اما در این سال ارتداد در ۲۰ کشور ممنوع بوده‌است. در این کشورها، ترک دین برای تبدیل شدن به خداناباور، یا تغییر دین به مذهبی دیگر، جرم است.Laws Penalizing Blasphemy, Apostasy and Defamation of Religion are Widespread (November 2012), Pew Research Center کشورهای زیر ارتداد را جرم می‌دانند:
  • افغانی استان – قانونی (مجازات ندارد)
  • مجمع‌الجزایر قمر
  • مصر – غیرقانونی (۳ سال حبس)
  • ایران – غیرقانونی (مجازات اعدام)
  • عراق غیرقانونی (اعدام)
  • اردن – احتمالاً غیرقانونی (جریمه، زندان، از دست دادن حضانت فرزندان، ابطال ازدواج). اگر چه مقامات خلاف آن را ادعا می‌کنند، محکومیت به جرم ارتداد در این کشور ثبت شده‌است.

رخساره قنبری, نوکیش مسیحی, جهت اجرای حکم حبس به زندان منتقل شد

طی روزهای گذشته, “رخساره « ماهرخ » قنبری”, نوکیش مسیحی ساکن کرج, جهت سپری کردن دوران محکومیت حبس ۱ ساله اش پس از مراجعه به دایره اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب استان استان البرز بازداشت و به زندان منتقل شد. 
به گزارش حقوق بشر در ایران بنقل از سازمان ماده ۱۸, روز دوشنبه ۲۲ مهر ماه ۱۳۹۸, “رخساره « ماهرخ » قنبری”, نوکیش مسیحی ساکن کرج که پیش از این از بابت فعالیتهای مذهبی و تغییر دین توسط دادگاه انقلاب استان البرز به تحمل ۱ سال حبس تعزیری محکوم شده بود پس از ابلاغ احضاریه و مراجعه به واحد اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب استان البرز, بازداشت و به زندان منتقل شد.
براساس این گزارش, این نوکیش مسیحی, با دارا بودن ۶۱ سال سن پیش از این از بابت فعالیتهای مرتبط با اعتقاد مذهبی وی به مسیحیت و تغییر دین توسط ماموران وزارت اطلاعات در کرج بازداشت شده بود و پس طی مراحل بازجوئی و تکمیل پرونده جهت ارجاع به دادگاه با تودیع قرار وثیقه بطور موقت و تا اتمام مراحل دادرسی از بازداشت آزاد شده بود.
با آغاز روند دادرسی بر پرونده “رخساره « ماهرخ » قنبری”, وی در تیر ماه ۱۳۹۸, از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام از طریق تبلیغ مسیحیت” توسط دادگاه انقلاب کرج به تحمل ۱ سال حبس تعزیری محکوم شده بود که این حکم پس از ارجاع به دادگاه تجدیدنظر عینا مورد تائید قرار گرفت.
سرکوب مسیحیان در ایران در حالی رو به گسترش است که در مجامع بین المللی و از سوی محمد جواد ظریف و مسئولان ستاد حقوق بشر قوه قضائیه به دفعات اعمال رفتارهای قهرآمیز و برخوردهای فراقانونی با نوکیشان مسیحی و دگراندیشان مذهبی نیز انکار شده است.
از زمان پیروزی انقلاب در بهمن ۱۳۵۷ تاکنون، دستکم ۶ رهبر کلیسا در ایران کشته شده و صدها مسیحی نیز تحت بازجوئی قرار گرفته و زندانی شده‌اند.

۱۳۹۸ آذر ۲۰, چهارشنبه

حکم مرگ برای نوکیشان مسیحی و وحشت از گسترش تغییر دین

نطق آیت الله خامنه ای در قم در سال ۱۳۸۹ چراغ سبزی بود برای هجوم سازمان یافته به کلیساهای خانگی و پیروان اقلیتهای مذهبی 
از آغاز انقلاب ۱۳۵۷ تاکنون دگر اندیشان دینی، از بهایی و یهودی و مسیحیان و نوکیشان و زرتشتیان تا اهل تسنن و دیگر فرقه های اسلامی چون اهل حق و درویشان گنابادی و غیره با فشار و تعرض و آزار حکومت اسلامی روبرو بوده اند. عده زیادی از آنان بهویژه یهودیان و مسیحیان و بهاییان دست به جلای وطن زدند و راه مهاجرت درپیش گرفتند.
با گرویدن مسلمانان ایرانی به مسیحیت چند رهبر کليسا مانند کشیش هوسپیان (مرداد ۷۲ در کرج به قتل رسید) و کشیش دیباج و کشیش میکائیلیان (مرداد ۷۳ پس از ربوده شدن به قتل رسیدند و جنازه قطعه قطعه شده آنها که در یک فریزر نگهداری می‌شد بعدها کشف شد. با ترتیب دادن یک نمایش امنیتی سه دختر به عنوان عضو سازمان مجاهدین خلق مسئول این قتل‌ها اعلام شدند) در ايران کشته شدند و صدها مسيحی تحت بازجويی قرار گرفتند و زندانی شدند. چاپ کتاب مقدس مسیحیان به زبان فارسی ممنوع شد، و بسیاری از نسخه های کتاب مقدس در کنار موادمخدر و بطریهای مشروب الکلی به آتش کشیده شد. خدمات کلیساها تعطیل و به خانه ها کشیده شد. اخیرا نیز خدمات دو کلیسا در تهران به زبان فارسی و در روزهای جمعه ممنوع شده است. مسلمانان ایرانی که به مسیحیت می گروند در خطر مرگ با اتهام ارتداد نیز روبرو هستند. 
یوسف ندرخانی، کشیش مسیحی هر لحظه در خطر مرگ 
به گزارش خبرگزاری اسوشیتد پرس، مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه ، ۱۲ اسفند با صدور قطعنامه ای «تداوم اعدامهای» اقلیتهای مذهبی و حکم اعدام کشیشی را که با اتهام ارتداد در انتظار اعدام با دار به سر می برد، محکوم کرد.

مسیحیت در ایران: جرم سیاسی ـ امنیتی

سخن امام جمعه قم حرف تازه ای نیست. از آغاز انقلاب ۱۳۵۷ تاکنون دگراندیشان دینی با فشار و تعرض و آزار حکومت اسلامی روبرو بوده اند. نه تنها ایرانیان بهایی و یهودی و مسیحی و زرتشتی که حتی اهل تسنن و دیگر فرقه های اسلامی چون اهل حق و درویشان گنابادی و حتی شیعیانی که به نام های ملی ـ مذهبی یا روشنفکر دینی شناخته می شوند، از آزارها و سرکوب ها درامان نبوده اند. تا آنجا که عده زیادی از آنان، به ویژه یهودیان و مسیحیان و بهاییان، چاره را در جلای وطن یافته، راه مهاجرت درپیش گرفته اند.

۱۳۹۸ آذر ۱۹, سه‌شنبه

چهار تن از نوکیشان مسیحی با اتمام دوران محکومیت حبس از زندان آزاد شدند

حقوق بشر در ایران – طی روزهای گذشته, بنامهای “میلاد گودرزی”, “یعقوب ناطقی”, “شهاب الدین شاهی” و “علیرضا نورمحمدی”, چهار تن از نوکیشان مسیحی غیر تثلیثی, با توجه به اتمام دوران محکومیت حبس از زندان قزلحصار کرج آزاد شدند.
به گزارش حقوق بشر در ایران بنقل از سازمان ماده ۱۸, روز سه شنبه ۱۶ مهر ماه ۱۳۹۸, “میلاد گودرزی”, “یعقوب ناطقی”, “شهاب الدین شاهی” و “علیرضا نورمحمدی”, چهار تن از نوکیشان مسیحی غیر تثلیثی محبوس در زندان قزلحصار کرج که جهت سپری کردن دوران محکومیت حبس ۴ ماهه از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام از طریق تبلیغ مسیحیت” که پیش از این توسط دادگاه تجدیدنظر استان البرز محکوم و از تیر ماه سالجاری بازداشت و به این زندان منتقل شده بودند با توجه به اتمام دوران محکومیت حبس آزاد شدند. امین خاکی, متهم ردیف اول این پرونده کماکان در حال سپری کردن دوران محکومیت حبس ۱۴ ماهه خود میباشد.
براساس این گزارش, “میلاد گودرزی”, “یعقوب ناطقی”, “شهاب الدین شاهی” و “علیرضا نورمحمدی” پیش از این و در اسفند ماه ۱۳۹۷, توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب استان البرز از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام از طریق تبلیغ مسیحیت” هر یک به تحمل ۴ ماه حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت محکوم شده بودند.

یوسف ندرخانی, نوکیش مسیحی پس از ۲۱ روز به اعتصاب غذای خود پایان داد

حقوق بشر در ایران – طی روزهای گذشته, “یوسف ندرخانی”, نوکیش مسیحی “غیر تثلیثی” محبوس در اندرزگاه ۸ سالن ۱۰ زندان اوین, که در اعتراض به محرومیت از تحصیل ۲ فرزندش دست به اعتصاب غذا زده بود به اعتصاب غذای اعتراضی خود پایان داد.
به گزارش حقوق بشر در ایران, روز دوشنبه ۲۲ مهر ماه ۱۳۹۸, “یوسف ندرخانی”, نوکیش مسیحی”غیر تثلیثی”, محبوس در اندرزگاه ۸ سالن ۱۰ زندان اوین که در حال سپری کردن دوران محکومیت حبس ۱۰ ساله خود می باشد در اعتراض به ممانعت از تحصیل و امتناع از ثبت نام فرزندانش در مدرسه “به دلیل باروهای مذهبی و عقیدتی آنها” دست به اعتصاب غذا زده بود در پی وعده مسئولان زندان اوین مبنی بر پیگیری موضوع پس از ۲۱ روز به اعتصاب غذای اعتراض خود پایان داد.

حکومیت ۹ تن از نوکیشان مسیحی در مجموع به تحمل ۴۵ سال حبس تعزیری

حقوق بشر در ایران – طی روزهای گذشته, “عبدالرضا «ماتیاس» علی حق نژاد”, شهروز اسلام پور, بهنام اخلاقی, بابک حسین زاده, مهدی خطیبی, خلیل دهقانپور, حسین کدیور, کمال نعمانیان و محمد وفادار, نه تن از مسیحیان غیر تثلیثی ساکن رشت توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ” محمد مقیسه” هر یک به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شدند.
به گزارش حقوق بشر در ایران بنقل از سازمان ماده ۱۸ , روز یکشنبه ۲۱ مهر ماه ۱۳۹۸, “عبدالرضا «ماتیاس» علی حق نژاد”, شهروز اسلام دوست, بهنام اخلاقی, بابک حسین زاده و مهدی خطیبی, خلیل دهقانپور, حسین کدیور, کمال نعمانیان و محمد وفادار, نه تن از نوکیشان مسیحی غیر تثلیثی, ساکن رشت, از بابت پرونده مفتوحه خود در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران توسط “محمد مقیسه” از بابت اتهام “اقدام علیه امنیت ملی” هر یک به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

۱۳۹۸ آذر ۱۸, دوشنبه

ابراهیم فیروزی, نوکیش مسیحی جهت اجرای حکم ۲ سال تبعید عازم شهرستان سرباز شد


حقوق بشر در ایران – روز جاری, “ابراهیم فیروزی”, نوکیش مسیحی ساکن شهرستان رباط کریم که چندی پیش پس از تحمل ۵ سال حبس تعزیری از زندان رجائی شهر کرج آزاد شده بود جهت اجرای حکم تبعید به شهرستان سرباز از توابع استان سیستان و بلوچستان عازم این شهرستان شد.
به گزارش حقوق بشر در ایران, امروز یکشنبه ۱۹ آبان ماه ۱۳۹۸, “ابراهیم فیروزی”, نوکیش مسیحی که در تاریخ ۴ آبان ماه سالجاری با توجه به اتمام دوران محکومیت حبس ۵ ساله اش از بند ۴ سالن ۱۲ زندان رجائی شهر کرج آزاد شده بود جهت اجرای بخش دوم از حکم صادره بر علیه این نوکیش مسیحی که شامل ۲ سال تبعید به شهرستان سرباز از توابع استان سیستان و بلوچستان میباشد عازم این شهرستان شد و تا ۲۴ ساعت آینده باد خود را به مسئولان قضائی در شهرستان سرباز معرفی کند.

۱۳۹۸ آذر ۱۷, یکشنبه

هشدار کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل به دولت ایران در خصوص نقض گسترده حقوق بشر


میشل باچله در روز جمعه در مورد تداوم عدم شفافیت در مورد تعداد کشته شدگان و شیوه برخورد با هزاران بازداشتی، و همچنین تداوم دستگیریهای گزارش شده در سراسر ایران هشدار داد.
بنا بر گزارشها از شروع اعتراضات گسترده در ۱۵ نوامبر، دست کم ۷۰۰۰ نفر در ۲۸ استان از ۳۱ استان ایران بازداشت شده‌اند. کمیسر عالی حقوق بشر نگرانی شدید خویش را نسبت به «برخورد فیزیکی با بازداشت شدگان و نقض حق بر دادرسی منصفانه آنان» اظهار کرد .«همچنین علاوه بر نگرانی در مورد شرایطی که تحت بازداشت هستند، این احتمال وجود دارد که تعداد زیادی از آنان به جرایمی متهم شوند که مجازات اعدام در پی داشته باشد.»

۱۳۹۸ آذر ۱۶, شنبه

چندین دفتر ازدواج به خاطر «عقد آریایی» در ایران پلمپ شدند


مردم ایران در سال‌های اخیر به انجام مراسم رسمی ازدواج تحت عنوان «عقد آریایی» گرایش پیدا کرده‌اند اما جمهوری اسلامی برگزاری چنین مراسم‌هایی را غیرقانونی دانسته و رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق از پملپ موسساتی خبر داده که اقدام به انجام این مراسم کرده‌اند.
علی مظفری روز چهارشنبه ۸ آبان ماه به باشگاه خبرنگاران جوان با اعلام این خبر گفت که «در حال حاضر پرونده ۲۱ نفر از افراد شاغل در این موسسات به اتهام جعل عنوان در دادسرای سعادت آباد در حال رسیدگی است.»
پیش از این نیز معاون قوه قضائیه ایران تهدید کرده بود که «بایستی با بازرسی‌های محسوس و غیر محسوس نسبت به شناسایی این دفاتر اقدام و با مرتکبان این تخلفات برخورد سریع و قاطع به عمل آید.»

محرومیت ماشالله پسرکهن, شهروند یهودی محبوس در زندان اوین از حق درمان و ملاقات


حقوق بشر در ایران – روز جاری, “ماشالله پسرکهن”, شهروند یهودی و زندانی عقیدتی محبوس در اندرزگاه ۸ سالن ۹ زندان اوین در نامه ای سرگشاده, نسبت به اعمال محدودیتهایی از قبیل عدم اعزام وی به مرکز درمانی و همچنین محرومیت از حق ملاقات و یا تماس تلفنی با خانواده اش در طی این دوران بر وی روا داشته شده پرده برداشته است.
به گزارش حقوق بشر در ایران, امروز پنجشنبه ۲۳ آبان ماه ۱۳۹۸, “ماشالله پسرکهن”, زندانی عقیدتی, ۶۶ ساله, متولد ۲۶ تیرماه ۱۳۳۹, دارای ۲ فرزند, شهروند یهودی محبوس در اندرزگاه ۸ سالن ۹ زندان اوین که در حال سپری کردن دوران محکومیت حبس ۳ ساله خود می باشد از زمان آغاز این دوران در زندان اوین با محدودیتهایی از قبیل عدم اعزام به بیمارستان جهت درمان ضعف اعصاب, بیماری گوارشی, چشم و همچنین خرابی دندانهایش که منجر به بروز درد در وی شده مواجه است. از سوی دیگر با توجه به سکونت خانواده “ماشالله پسرکهن” در کشور اسرائیل این زندانی عقیدتی نمی تواند با آنها ملاقات کند و یا حتی اجاره تماس تلفنی هم به وی داده نمی شود.