۱۳۹۸ آذر ۱۳, چهارشنبه

بازداشت و بیخبری از وضعیت ۱ فعال مذهبی اهل سنت در زاهدان

بازداشت و بیخبری از وضعیت ۱ فعال مذهبی اهل سنت در زاهدان

حقوق بشر در ایران – طی روزهای گذشته, یک فعال مذهبی اهل سنت ساکن زاهدان توسط ماموران امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
به گزارش حقوق بشر در ایران بنقل از کمپین فعالین بلوچ, طی روزهای گذشته, “عبدالحلیم برم”, فعال مذهبی اهل سنت اهل درگس واقع در چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان در ترمینال مسافربری شهرستان چابهار به همراه یک نفر دیگر بنام “اسماعیل” از دوستانش توسط ماموران امنیتی بازداشت شد و پس از بازجوئی از “اسماعیل” ماموران امنیتی وی را آزاد کردند اما “عبدالحلیم برم” به مکان نامعلومی منتقل شد.
براساس این گزارش; ماموران امنیتی پس از مراجعه به ترمینال مسافربری شهرستان چابهار ““عبدالحلیم برم”, را به همراه یکی از دوستانش بنام “اسماعیل” بازداشت کردند و پس از چند ساعات بازجوئی از دوستش, “اسماعیل” را آزاد کردند اما از وضعیت “عبدالحلیم برم”, تا لحظه تنظیم این گزارش اطلاعی در دست نیست.
همچنین خانواده “عبدالحلیم برم”, طلبه دارالعلوم مکی زاهدان, برای اطلاع یافتن از چرائی بازداشت وی و یا اتهامات احتمالی وی به شهرستان زاهدان مراجعه کردند اما موفق به دیدار با وی نشدند.
بازداشت خودسرانه افراد و عدم تفهیم اتهام فرد در زمان بازداشت و عدم امکان دسترسی به وکیل برای متهم از جمله موارد ناقض اسناد بین المللی حقوق بشر, ماده ۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ نیز مورد تاکید قرار گرفته است.
سرکوب شهروندان اهل سنت در ایران و بیان اتهامات امنیتی بر علیه این دسته از شهروندان از جمله موارد ناقض حقوق بشر و در راستای سرکوب آزادی بیان و عقیده در ایران است و در اسناد بین المللی حقوق بشر در ماده ۱۹ اعلامیه جهانی و همچنین ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ نیز بر آن تاکید شده است.
اعمال محرومیت بر شهروندان اهل سنت در انجام و یا حضور در مناسک مذهبی از جمله مواردی است که در اسناد بین المللی و همچنین ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ نیز مورد تاکید قرار گرفته است.
همچنین برخورداری افراد از حق روند دادرسی عادلانه از جمله حقوق سلب نشدنی می‌باشد که در ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر نیز بر آن تاکید شده است.

اعتراف گیری اجباری به ضرب و شتم و تهدید بر افراد از جمله مصادیق بارز نقض اسناد بین المللی حقوق بشر و همچنین میثاق های بین المللی حقوق مدنی و سیاسی می‌باشد. در ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین در ماده ۷ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی به صراحت کلام بر ممنوعیت شکنجه افراد تاکید شده است.