۱۳۹۸ آذر ۲۹, جمعه

صدور یک حکم اعدام در تهران همزمان با رهایی از اعدام یک زندانی در مشهد


چهارشنبه ۲۷ آذرماه ۹۸، یک زندانی زن در تهران از بابت اتهام قتل، به اعدام محکوم  شد.
بر اساس این گزارش، هشتم فروردین سال جاری، دختر جوانی به نام لیلا با پلیس تماس گرفت و از مرگ مادر ۶۰ ساله‌اش به نام زیبا در خیابان انقلاب تهران خبر داد.
در حالی که پزشکی قانونی علت فوت را ضربه مغزی و خونریزی اعلام کرده بود، لیلا بازداشت و در شعبه ۱۲ دادگاه کیفری یک استان تهران پای میز محاکمه ایستاد.
لیلا در دادگاه گفت: “من مادرم را نکشتم و مرگ مادرم یک اتفاق تلخ بود. آخرین دعوای من و مادرم مربوط به یک هفته قبل از مرگ او بود. روزی که با جسد مادرم روبه رو شدم با او دعوا نکرده بودم. من از خانه بیرون رفته بودم تا داروهای مادرم را تهیه کنم امّا وقتی به خانه برگشتم متوجه شدم که کسی در را باز نمی‌کند. به همین دلیل با آتش‌نشانی تماس گرفتم و از پلیس کمک خواستم. وقتی پلیس در را باز کرد پیشانی مادرم خونی بود و من گمان می‌کنم او هنگامی که قصد داشته در خانه را برای من باز کند به زمین افتاده و جان سپرده است. من در مرگ مادرم بی گناهم و او را نکشتم”.
در پایان این جلسه قضات رای به اعدام متهم صادر کردند.
رهایی از اعدام یک زندانی در مشهد
یک زندانی در زندان مشهد پس از گذشت ۱۰ سال با رضایت اولیای دم از اعدام رهایی یافت.
رسیدگی به این پرونده، ششم مهر سال ۸۹ در پی تماس ساکنان خیابان رسالت ۴۱ مشهد و ارائه گزارشی مبنی بر وقوع یک درگیری در این منطقه آغاز شد.
با انتقال جسد مقتول به بیمارستان شهید هاشمی نژاد مشهد و با حضور نیروهای کلانتری رسالت در محل حادثه، تحقیقات در اینباره ادامه یافت تا اینکه این جوان در بیمارستان به قتل رسید.
با گزارش این حادثه، قاضی علی اکبر صفائیان، قاضی وقت ویژه قتل عمد، عازم بیمارستان شد و به تحقیق در این باره پرداخت. بررسی های میدانی  بیانگر آن بود که جوان ۲۴ ساله به دلیل اختلافات قبلی مورد هجوم افرادی قرار گرفته است که از مدتی قبل با مقتول (حمید گوهری) درگیری داشتند. مهاجمان شب حادثه نیز با تعقیب وی از حضورش در یک منزل اطمینان یافته بودند و دسته جمعی وارد منزل شده و مقتول را به قتل رساندند.
با صدور دستورات ویژه از سوی مقام قضایی، کارآگاهان اداره جنایی پلیس آگاهی خراسان رضوی وارد عمل شدند و در اسفند سال ۸۹، سه تن از متهمان فراری این پرونده جنایی را بازداشت کردند.
در حالی که پزشکی قانونی پس از معاینه جسد مقتول، علت مرگ وی را اصابت جسم نوک تیز و برنده به عناصر حیاتی بدن اعلام کرده بود، یکی از متهمان این پرونده به نام«عباس» مورد ظن قاضی قرار گرفت اما این مرد ۴۰ ساله اتهام وارد شده را انکار و مدعی شد که من و دوستانم برای آشتی با مقتول به آن منزل رفته بودیم.
پس از بازجویی و جمع آوری اسناد و مدارک موجود، بازسازی صحنه جنایت هم در حضور قاضی زبده ویژه پرونده های جنایی در زمان حادثه، انجام شد و این پرونده با صدور کیفرخواست در دادسرای عمومی و انقلاب مشهد، در شعبه پنجم دادگاه کیفری یک خراسان رضوی مورد رسیدگی قرار گرفت.
قضات دادگاه پس از برگزاری چندین جلسه با حضور وکلای مدافع و اولیای دم به محاکمه متهمان پرداختند تا این که در سال ۹۶، دادگاه مجوز برگزاری مراسم قسامه را صادر کرد و بدین ترتیب شاهدان عینی در جلسه دادگاه، قسم یاد کردند که عباس قاتل حمید گوهری بوده است.
دادگاه با توجه به مدارک و مستندات موجود، محتویات پرونده و همچنین برگزاری مراسم قسامه رای به اعدام متهم داد.
رای صادر شده از سوی شعبه پنجم دادگاه کیفری یک خراسان رضوی مورد اعتراض متهم قرار گرفت و برای بررسی بیشتر به شعبه هفدهم دیوان عالی کشور ارجاع شد. دیوان عالی نیز پس از مطالعه محتویات پرونده، رای دادگاه درباره اعدام متهم را تایید کردند و بدین ترتیب این پرونده برای اجرای حکم به معاونت اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب مشهد ارسال شد.
در حالی که حدود ۱۰ سال از این ماجرا می گذشت تلاش های خانواده قاتل برای گرفتن رضایت از اولیای دم به نتیجه نرسید. بنابراین «عباس-خ» در حالی پای چوبه دار رفت که حاضر شده بود بیش از یک میلیارد تومان برای اعلام گذشت اولیای دم بپردازد ولی پدر مقتول حاضر به گذشت نشد. در همین حال بزرگان محله، بستگان قاتل و معتمدان شهر از پدر مقتول درخواست رضایت داشتند تا این که ناگهان پدر مقتول همه آنها را به یک مهمانی بزرگ دعوت و  اعلام گذشت کرد. این در حالی بود که قاتل در پای چوبه دار با شنیدن این ماجرا، ناباورانه دچار شوک شد.
با تنظیم صورت جلسه اعلام گذشت در حضور قاضی زرگر این پرونده برای تصمیم گیری نهایی درباره جنبه عمومی جرم به شعبه پنجم دادگاه کیفری یک خراسان رضوی ارسال شد. رکنا / خراسان ۲۸آذر