۱۳۹۹ خرداد ۱۱, یکشنبه

شهروندان بهایی؛ بازداشت میترا بندی امیرآبادی و هیوا یزدان مهدی آبادی در یزد

میترا بندی امیرآبادی و هیوا یزدان مهدی آبادی شهروندان بهایی ساکن یزد روز شنبه ۱۰ خردادماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. نیروهای امنیتی در زمان بازداشت منزل خانم یزدان مهدی آبادی و منزل پدرشوهر وی در شهرستان تفت را مورد بازرسی قرار داده و تعدادی از وسایل شخصی او را با خود برده‌اند. پیشتر روز پنج‌شنبه ۱ خرداد نیز ماموران منزل میترا بندی امیرآبادی را مورد بازرسی قرار داده و تعدادی از وسایل شخصی او را با خود بردند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز شنبه ۱۰ خردادماه ۱۳۹۹، میترا بندی امیرآبادی و هیوا یزدان مهدی آبادی شهروندان بهایی ساکن یزد توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.
یک منبع نزدیک به خانواده این شهروندان درخصوص نحوه بازداشت آنان به هرانا گفت: “در زمان بازداشت منزل خانم یزدان مهدی آبادی مورد بازرسی قرار گرفت و سپس ایشان را به منزل پدرشوهر مرحومش در تفت منتقل کرده و آنجا را نیز مورد بازرسی قرار داده و تعدادی از وسایل آنها را ضبط کرده و با خود بردند. ماموران در زمان بازرسی رفتار توهین آمیزی با آنان داشتند”.

۱۳۹۹ خرداد ۱۰, شنبه

کپی رایت؛ عاملی حیاتی برای توسعه صنایع خلاق


 کپی رایت؛ عاملی حیاتی برای توسعه صنایع خلاق

تهران- ایرنا- پژوهشگر صنایع خلاق و مدرس دانشگاه با بیان اینکه اگر ایران بخواهد مانند دیگر کشورهای موفق دنیا در عرصه صنایع خلاق به رشد و توسعه قابل ملاحظه ای برسد به قوانین حمایت از حقوق مولفان احتیاج دارد، نوشت: پیوستن به کنوانسیون های بین‌المللی و عضویت در سازمان جهانی مالکیت معنوی از جمله اقدامات موثری است که می‌تواند شیوه‌ها، طرح‌ها و نقشمایه‌های هنری و فرهنگی ایران را در برابر کپی شدن و تکثیر غیرقانونی حفاظت کند.
یکی از کلیدواژه های مهم در قرن ۲۱ که بسیاری از عرصه های دانش، فناوری و توسعه را متاثر ساخته، مفهوم خلاقیت است. امروزه دیگر ارزش خلاقیت تنها به ابداع و خلق آثار جدید محدود نمانده است. در عرصه اقتصاد و صنایع خلاق، ارزش اقتصادی کالاهایی که در این حوزه تولید و عرضه می شوند، نه صرفا به واسطه ارزش مواد اولیه به کار رفته در آنها، بلکه برآمده از خلاقیت به کار رفته در آنهاست. به عبارت دیگر خلاقیت به عنوان مبنای ارزش اقتصادی این کالاها شناخته می شود. مقوله ای که موجب شده تا در دو دهه اخیر گردش های مالی عظیمی در تجارت صنایع خلاق در دنیا اتفاق بیافتد و با وجود تمام نوسانات اقتصادی دنیا، روند رشد این حوزه مستمر و پیوسته باشد.
طبق آخرین گزارش آنکتاد (کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد) بازار این حوزه از ۲۰۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۲ میلادی به رقم ۵۰۹ میلارد دلار در سال ۲۰۱۵ رسیده و این تجارت با نرخ رشد متوسط بیش از ۷ درصد در این بازه زمانی (۲۰۰۲ تا ۲۰۱۵ ) شرایط مطلوبی را محقق ساخته است. تا آنجا که صنایع خلاق را به یکی عرصه های مهم دنیای امروز برای تحقق اهداف توسعه پایدار تبدیل کرده است. چراکه این صنایع در کنار ارزش افزوده اقتصادی و سبز بودن، قابلیت های زیادی را مهیا می سازند تا زنجیره خلاقیت و ابداع بشری روند رشد و حرکت پیوسته ای داشته باشد و شرایط پایداری برای اشتغال و رشد اقتصادی مناطق کمتر توسعه یافته دنیا مهیا شود.
با این وجود، ایجاد زمینه های لازم برای توسعه صنایع خلاق و آموزش و فراگیر کردن آنها در هر کشور، مستلزم مقدمات و الزامات گوناگونی است که برخی از آنها، واجد اهمیت بالایی هستند. یکی از این موارد مهم، وجود قوانین حمایت از مولفان و خالقان آثار است. مقوله ای مهم و تعیین کننده که به عنوان یکی از پشتوانه های اصلی توسعه و رشد صنایع خلاق در دنیای امروز محسوب می شود.
قوانین حمایت از مولفان و صاحبان ایده های نو، یکی از اقدامات اساسی برای بسترسازی توسعه صنایع خلاق و رشد بازار اقتصادی آنها به شمار می رود. وجود قوانین کپی رایت و پیوستن به کنوانسیون های بین المللی و عضویت در سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) از جمله اقدامات موثر کشورهای موفق در عرصه صنایع خلاق است، که زمینه های لازم برای فعالیت هنرمندان و فعالان مرتبط با آن را مهیا می سازد. به عبارت دیگر قوانین کپی رایت خود یکی از مولفه های مهم در طبقه بندی کردن صنایع خلاق و فرهنگی محسوب شده و به عنوان یک معیار مهم در توسعه آنها نقش دارد. بر اساس وجود این قوانین حمایتی و ضمانت اجرایی آنهاست که ما شاهد رشد اقتصادی و توسعه بازار هنر و فعالیت هنرمندان و فعالان صنایع فرهنگی و خلاق در کشورهای عضو کنوانسیون های بین المللی حقوق مالکیت معنوی هستیم.

۱۳۹۹ خرداد ۹, جمعه

پرونده رشید ناصرزاده، فعال محیط زیست به دادگاه تجدیدنظر منتقل شد

پرونده‌ی رشید ناصرزاده، فعال محیط زیست که در فروردین‌ماه امسال به احکام زندان محکوم شده بود، با اعتراض به رای صادره، برای بررسی پرونده، به دادگاه تجدید نظر منتقل شد.
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، پرونده رشید ناصرزاده، فعال محیط زیست به دادگاه تجدیدنظر ارجاع داده شد.رشید ناصرزاده از اهالی شهرستان اشنویه است، او که پیش از این از بابت اتهام های «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» و همچنین «تبلیغ علیه نظام» به شش سال حبس محکوم شده بود.

۱۳۹۹ خرداد ۸, پنجشنبه

مشکل اصلی سینما اقتصاد است

منصور لشکری قوچانی تهیه کننده سینما در گفت و گو با خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره حمایت از انجمن فیلمنامه نویسان در خرید فیلمنامه‌های آن‌ها اظهار کرد
تجربه نشان داده هرگونه حمایت بیرون از صنف که اختیار آن با صنف نباشد علاوه بر نادیده گرفته شدن افراد مستعد این حوزه و نبود زمینه‌ای برای کشف استعداد‌ها، برای عده‌ای رانت به وجود می‌ آورد، در زمانی که سینما بیش از پیش به فیلمنامه‌های با کیفیت نیاز دارد، پیشنهاد من این است که جایی برای آرشیو کردن آثار و مشخصات کامل فیلمنامه نویسان و مباحث آزاد و مطالب جدید فراهم شود تا بتوان از بین آنها استعداد‌های جدید با آثاری قوی را کشف کرد، چون حمایت از عده‌ای خاص اصلا جواب نمی‌دهد و خود صنف فیلمنامه نویسان هستند که می‌توانند این حوزه مهم سینما را به جایگاه اصلی خودش برسانند.
تهیه کننده «قاتل اهلی» گفت:باید بدانیم سرمنشاء فساد در سینما جای دیگری است همانطور که فراستی در برنامه «دورهمی» به آن اشاره کرد و متاسفانه مسئولان از آن دور می‌شوند. در زمان کنونی بحث اصلی، اقتصاد کثیف سینماست که مشکلات و مصائبی را بوجود آورده و باعث شده نخبگان یا مهاجرت کنند و یا خانه نشین شوند. اگر بتوانیم جلوی این معضل را بگیریم موفق شده ایم در غیر این صورت رانت‌ها جابه جا می‌شوند و از جایی به جای دیگری می‌روند.
این تهیه کننده در خصوص بحث سانسور‌های سلیقه‌ای که آن نیز به کیفیت فیلمنامه‌ها لطمه وارد می‌کند، گفت: قبل از هرچیز، مشکل اصلی حضور نخبگان است که باید زمینه‌های ورودشان فراهم شود که قطعا با چنین اتفاقی مشکل سانسور هم حل شده و بعضا به کمک هم خواهد آمد.

۱۳۹۹ خرداد ۷, چهارشنبه

بازداشت یک شهروند در مشهد به اتهام “توهین به مقدسات” در فضای مجازی

صبح روز جاری یک مقام انتظامی از شناسایی و بازداشت یک شهروند ۵۰ ساله در مشهد به دلیل آنچه “توهین به مقدسات” در فضای مجازی عنوان کرده است، خبر داد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مهر، محمد قنبری، امروز سه‌شنبه ۷ خردادماه ۱۳۹۹، فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان از شناسایی و بازداشت عامل انتشار مطالب به گفته وی “توهین آمیز به مقدسات دینی اهل سنت” در فضای مجازی خبر داد.

۱۳۹۹ خرداد ۶, سه‌شنبه

بازداشت دست کم ٨ فعال مذهبی در سنندج

طی ماه رمضان امسال دست کم هشت تن از فعالین مذهبی توسط نیروهای امنیتی حکومت ایران در سنندج بازداشت شدەاند کە یکی از آنها شهروند اهل قشم بودە است.

برپایە گزارش رسیدە بە سازمان حقوق بشری هەنگاو، طی ایام ماه رمضان امسال دست کم ٨ نفر از مدرسین و طلاب مدرسە دینی دارالعلوم مسجد ”ابراهیم خلیل اللە“ واقع در منطقە کانی کوزلە سنندج از سوی نهادهای امنیتی بازداشت شدەاند.
هویت ٨ تن از افراد بازداشت شدە کە برای هەنگاو احراز شدە است بە شرح زیر می باشد؛

۱۳۹۹ خرداد ۵, دوشنبه

صدور حکم حبس برای چهار فعال فرهنگی در کرمانشاه صدور حکم حبس برای چهار فعال فرهنگی در کرمانشاه

چهار فعال فرهنگی کرد بە نام های“شهریار طهماسبی“، اردشیر موسوی“، ”مصطفی باقری آشنا“ و ”ارسلان هدایتی“ از سوی دستگاه قضایی حکومت ایران هر کدام بە تحمل ٩ ماه  حبس تعزیری محکوم شدند.
این حکم روز شنبە ٣ خرداد ٩٩ (٢٣ می ٢٠٢٠) از سوی شعبە دوم دادگاه انقلاب کرمانشاه بە ریاست قاضی ”شاهرخ مرادی“ بە اتهام ”تبلیغ علیە نظام و تشکیل گروه برای بر هم زدن نظم عمومی“ صادر شدە و افراد مذکور از اتهام ”نشر اکاذب و همکاری با احزاب کردستانی اپوزسیون حکومت“ تبرئە شدەاند.

۱۳۹۹ خرداد ۴, یکشنبه

خودکشی دختر ١٧ سالە بە خاطر فقر مالی

شنبە ٣ خرداد ٩٩ (٢٣ می ٢٠٢٠)، یک دختر ١٧ سالە اهل روستای ”قباغو“ از توابع شهرستان سقز با هویت ”مفیدە حسن نژاد“ خود را حلق آویز و بە زندگی خود پایان دادە است.

۱۳۹۹ خرداد ۳, شنبه

صیادان ماهیان زردپر در مانه و سملقان دستگیر شدند

۶ صیاد غیربومی که ماهیان زردپر سد شیرین‌دره در شهرستان مانه و سملقان را صید کرده بودند دستگیر و به مقامات قضایی تحویل شدند.صیادان ماهیان زردپر در مانه و سملقان دستگیر شدند
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از این صیادان، ادوات صید ماهی و مقادیری ماهی زردپر کشف شد.مهدی اله پور اظهار داشت: ۲۰ نفر دیگر از افراد که به صورت غیر مجاز برای صید ماهی زردپر از سد شیرین دره اقدام کرده بودند، شناسایی شدند.
وی گفت: این ۲۰ نفر، صیدی نداشتند و با اخذ تعهد، آزاد شدند.
اله پور اظهار داشت: ماهی زردپر یا زردک از نظر حفاظتی از آبزیان حمایت شده است و این گونه آبزی، در رده های گونه های آسیب پذیر قرار دارد.
وی افزود: با وجود وسعت مناطق تحت حفاظت و کمبود شدید مامور اجرایی، یگان حفاظت این اداره کل از مرکز استان و ماموران اجرایی شهرستان مانه و سملقان به صورت دوره ای و سرزده پایش و گشت هایی در سطح مناطق آزاد از جمله حوزه سد شیرین دره انجام می دهند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اظهار داشت: در سال های اخیر شاهد حضور صیادان از سایر استان ها بویژه استان های شمالی هستیم و یگان حفاظت این اداره کل در صورت مواجهه با صیادان غیرمجاز اعمال مقررات نموده و متخلفان به مراجع قضایی معرفی شده اند.

۱۳۹۹ خرداد ۲, جمعه

وضعیت نگران کننده دراویش زندانی | از مرخصی برای کرونا خبری نیست؛ نگه‌داشتن کسری نوری در زندان شیراز به جای تهران

کسری نوری یکی از دراویش گنابادی زندانی است که در حال حاضر در زندان عادل‌آباد شیراز دوران محکومیت خود را سپری می‌کند و به رغم پیگیری‌های خانواده‌اش از طریق مراجع قضایی، هنوز هم با مرخصی وی موافقت نشده است.

یکی از دراویش گنابادی که از وضعیت آقای نوری مطلع است،‌ به صدای آمریکا می‌گوید، خانواده کسری نوری حتی برای انتقال وی از زندان عادل‌آباد شیراز به زندان تهران بزرگ (فشافویه) درخواست‌هایی را به مقامات قضایی ارائه دادند. به تازگی آقای نوری ابلاغیه‌ای در زندان دریافت کرده که در آن اعلام شده است که طی تحقیقات صورت گرفته این درویش زندانی ساکن شیراز است و به همین دلیل محل حبس وی زندان عادل‌آباد خواهد بود؛ این در حالی است که این اظهارنظر مقامات خلاف واقع بوده و خانواده وی ساکن تهران هستند.
کسری نوری و خانواده او معتقدند نگهداری او در زندان عادل‌آباد در آذر ماه سال ۹۸ و عدم انتقال او به تهران، تنها برای اعمال فشار بیشتر بر خانواده این درویش زندانی بوده است. خانواده این زندانی برای هربار ملاقات باید تا شیراز سفر کنند.

۱۳۹۹ خرداد ۱, پنجشنبه

حجاب در ایران اجباری است، حتی در اینستاگرام

معاونت پلیس فتا اعلام کرده از این پس با کسانی که عکس بی حجاب در فضای مجازی منتشر می‌کنند مانند مجرم برخورد خواهد شد. یک حقوقدان اما جرم بودن بی‌حجابی در فضای مجازی را از نظر حقوقی درست نمی‌داند.islamische Kleiderordnung (Basij)
معاون اجتماعی پلیس فتا اعلام کرد کشف حجاب در فضای مجازی نیز جرم محسوب می‌شود و هر شخصی که قانون حجاب را در فضای مجازی رعایت نکند به عنوان مجرم شناخته خواهد شد.
سرهنگ پاشایی تصریح کرد: «هیچ تفاوتی میان جرائم در فضای مجازی و واقعیت وجود ندارد و هر امری که موجب تشویش اذهان عمومی می‌شود قطعا با آن برخورد خواهد شد و پلیس در این رابطه با جدیت عمل می‌کند.»
این مقام انتظامی سپس با تاکید بر اینکه “در فضای مجازی هیچ تفاوتی میان افراد پرطرفدار و افرادی که فالوورهای کمتری دارند، وجود ندارد” جلوی این گمانه‌زنی را که شاید این قانون فقط شامل حال سلبریتی‌ها و کسانی شود که طرفداران زیادی در فضای مجازی دارند، گرفت و تصریح کرد: «هر شخصی که در فضای مجازی مرتکب تخلف شود و موارد فوق را رعایت نکند به عنوان مجرم شناخته ‌خواهد شد.»
معاون پلیس فتا به قانون تعیین مصادیق استفاده مجرمانه از فضای مجازی که در سال ۸۸ تصویب شده، اشاره کرده که بر اساس آن پخش محتوایی که خلاف اخلاق و عفت عمومی باشد در فضای مجازی جرم محسوب می‌شود.
او سپس نتیجه گرفته: «در رابطه با کشف حجاب در فضای مجازی نیز باید گفت به علت اینکه زیرمجموعه ناهنجاری‌ها قرار می‌گیرد، نیز تخلف محسوب می‌شود.»
این اظهارات دو روز پس از سخنرانی علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در جمع دانشجویان و دانشگاهیان صورت می‌گیرد. او در این دیدار مجازی که روز یک‌شنبه ۲۸ اردیبهشت انجام شد، حجاب را “دغدغه” خود دانست و گفت: «بنده در این زمینه دغدغه دارم و خواهش میکنم که مسئولان و رؤسای دانشگاه‌ها و وزارتخانه‌های مربوط و بویژه خود دانشجویان و دخترخانم‌ها به مسئله‌ی حجاب و فاصله‌گذاری بین زن و مرد که مورد تأکید اسلام است اهمیت بدهند و موازین شرعی را در دانشگاه‌ها رعایت کنند.»
اوایل اردیبهشت یک اینفلوئنسر ایستاگرام به نام پیکاسو معین نوشت که او و همسرش که در حال حاضر در خارج ایران به سر می‌برند مجموعا به ۱۶ سال حبس محکوم شده‌اند. یکی از اتهامات همسرش این بوده که در اینستاگرام بدون حجاب عکس منتشر کرده است.

۱۳۹۹ اردیبهشت ۳۱, چهارشنبه

ایران ازادی وامنیت

سال 57 جوان بودیم . از سال 58 شروع کردیم به پیر شدن . از درون و از بیرون . شروع کردیم به غصه خوردن . بعضی چیزها را از همان اول نمی توانستیم باور کنیم . دل مان می خواست افکار و عقاید گذشته مان را قبول داشته باشیم ؛ اما هر روز دریغ از دیروز و هر سال دریغ از پارسال . فکر می کردیم آن هائی که می گفتند: وای بر دروغگویان ؛ خودشان آدم های راستگویی هستند . اما نه!  به ما دورغ گفتند .

آن هائی که می گفتند دنیا مزرعه آخرت است ؛ خودشان می دانستند که دروغ می گویند .آن هائی که می گفتند: مال دنیا چرک کف دست است ؛ خودشان بردند و خوردند و دزدیدند و اختلاس کردند و قاچاق کردند و تو بانک های بلاد کفر با پولی که می گفتند " بیت المال " است حساب های میلیاردی برای خودشان و زن و بچه و حتی کُلفَت شان باز کردند که اگر روزی به روزگاری ؛ تقّی به توقی خورد ؛ کباب بوقلمون و خاویارشان دچار اِشکال نشود . ما ماندیم و زور و تزویر و ریا و پیر شدیم .

با جنگ و توی صف های کالاهای کوپنی ؛ میان سال مان کردند . یواش یواش موهای اطراف گوش ها و شقیقه ها خاکستری شد . کابوس و دلهره موشک های اسکاد برادران روسی و بمب ها و خمپاره ها خواب مان را آشفت و چون موریانه جان مان را سوراخ سوراخ کرد ؛ اما گفتند : جنگ نعمت است . آمدیم حرف بزنیم ؛ گفتند جنگ است ؛ خفه شوید . جنگ تمام شد ؛ آمدیم حرف بزنیم ؛ گفتند دوره سازندگی است ؛ دهان تان را ببندید . گفتیم دارند می دزدند ؛ گفتند این حرف ها خیانت به  خون شهیدان است . گفتیم قرار بود تبعیض و تفاوت و بی عدالتی در جامعه نباشد ؛ گفتند این ها اولوالامرند و فرستاده خدا و کلَی با شما فرق دارند .

۱۳۹۹ اردیبهشت ۳۰, سه‌شنبه

سومین محکومیت برای اسماعیل مغربی‌نژاد، عضو رسمی کلیسای اسقفی

اسماعیل مغربی‌نژاد،شهروند مسیحی برای سومین بار محکوم شد


شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز حکم دو سال زندان برای اسماعیل مغربی‌نژاد را به اتهام عضویت در گروه‌های «معاند نظام (مسیحیت تبشیری صیهونیستی)» تأیید کرد و یک سال حبس نیز به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به حکم این نوکیش مسیحی افزود.

دادگاه «اصلاح رأی» روز شنبه ۲۰ اردیبهشت به ریاست قاضی سید محمود ساداتی برگزار شد. حکم دادگاه نیز روز شنبه گذشته ۲۷ اردیبهشت ماه به این شهروند مسیحی ابلاغ شد.
این عضو کلیسای اسقفی (انگلیکن) که چهل سال پیش به مسیحیت گرویده، در بهمن ماه نیز توسط دادگاه انقلاب این شهر بابت اتهام «توهین به مقدسات» به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.
دادگاه انقلاب روز هشتم اسفند ماه، دو سال به محکومیت اسماعیل مغربی‌نژاد، به اتهام عضویت در گروه‌های «معاند نظام (مسیحیت تبشیری صهیونیستی)» افزود.
دادگاهی برای «اصلاح رأی» روز ۲۰ اردیبهشت به درخواست قاضی سید محمود ساداتی تشکیل شد. آقای ساداتی از حکم اولیه خود در مورد آقای مغربی نژاد ابراز نارضایتی کرده و گفته بود که خواستار «اصلاحاتی» در حکمش است.
سخنان قاضی ساداتی به اسماعیل مغربی‌نژاد و خانواده اش این امید را داده بود که ممکن است حکم صادره لغو شود.
رئیس دادگاه، علیرغم اعتراضات فرشید رفوگران، وکیل قانونی آقای مغربی نژاد، مبنی بر اینکه اسماعیل «به هیچ وجه یا طریق در هیچ یک از گروه‌های معاند نظام عصویت و فعالیت نداشته»، یک سال حبس بر حکم وی افزود.
قاضی دادگاه گفته‌است که حکم وی در مورد اسماعیل مغربی‌نژاد بر اساس «گزارش حفاظت اطلاعات نیروهای مسلح» ایران صادر شده که مسئول دستگیری آقای مغربی نژاد را داشتند.
این گزارش که براساس آن حکم قاضی صادر شده، حاکی از آن است که یک آیه از کتاب مقدس، از یک کانال تلویزیونی ماهواره ای مسیحی به تلفن همراه آقای مغربی نژاد فرستاده شده‌است. او حتی آن را به کسی ارسال نکرده‌است. قاضی ساداتی همچنین این نوکیش مسیحی را مدت کوتاهی پس از تشکیل جلسه، از دادگاه اخراج کرد.
وکیل او، آقای رفوگران، استدلال کرد که دادگاه «حتی یک دلیل یا مدرک یا مستندی که بتواند توجیه کننده رأی محکومیت وی باشد» ارائه نکرده‌است.
وی افزود که این دادنامه «بسیار مجمل و مختصر و غیرمستدل» و فاقد هرگونه مدرک و دلیل برای محکومیت موکلش است.

۱۳۹۹ اردیبهشت ۲۹, دوشنبه

محکومیت دو شهروند بهایی به احکام زندان در دادگاه انقلاب شیراز

دو شهروند بهایی ساکن شیراز طی حکمی از سوی دادگاه انقلاب مجموعا به تحمل ۱۲ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، سهیلا حقیقت و شهناز ثابت، دو شهروند بهایی ساکن شیراز که سال گذشته از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و پس از مدتی با قرار وثیقه آزاد شده بودند، طی حکمی مجموعا به تحمل ۱۲ سال حبس محکوم شدند.
هر یک از این افراد در دادگاه انقلاب شیراز به ریاست قاضی ساداتی از بابت اتهام «تشکیل گروه‌های معاند نظام» به ۵ سال حبس تعزیری و از بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شدند.
سهیلا حقیقت در تاریخ ۱۹ مردادماه ۹۸ و شهناز ثابت نیز در ۱۰ شهریورماه همان سال توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در شیراز بازداشت شدند.

۱۳۹۹ اردیبهشت ۲۸, یکشنبه

مهاجرت و مسائل قومی علت اصلی بازماندگان از تحصیل در چابهار

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت: در چابهار با مشکل فضای آموزشی برای دانش آموزان حاشیه‌نشین مواجهیم. از این رو تعداد بازماندگان از تحصیل در حاشیه این شهرستان قابل توجه است.به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، حمیدرضا رخشانی درباره وضعیت دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در استان سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: شهرستان زاهدان بیشترین آمار مهاجرت‌پذیری و حاشیه‌نشینی با جمعیت بسیار زیاد در سطح کشور را داراست  که به دلیل فقر مالی و تعداد زیاد فرزندان در حاشیه این شهرستان دانش آموزان از تحصیل باز می‌مانند.

ساخت ۲۰ پروژه آموزشی در حاشیه زاهدان

وی در ادامه افزود: اداره کل آموزش و پرورش استان از چند سال پیش برای این دانش آموزان در حاشیه شهرستان زاهدان برای ساخت فضاهای آموزشی برنامه‌ریزی کرده است. و در سطح ناحیه ۱ و ۲ حاشیه زاهدان حدود ۲۰ پروژه را یا افتتاح شده و یا در حال ساخت و آماده سازی برای افتتاح هستند.

رخشانی اضافه کرد: در حال حاضر شرایط فضای آموزشی برای دانش‌آموزان حاشیه شهر زاهدان نسبت به گذشته از شرایط بهتری برخوردار است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان عنوان کرد: در شهرستان چابهار نیز با مشکل فضای آموزشی برای دانش‌آموزان حاشیه‌نشین که به دلیل مهاجرت روستاهای اطراف که به شکل گسترده ای  روبه افزایش است مواجهیم که با ساخت و ایجاد فضای بیشتر دانش‌آموزانی که قبلا از داشتن این فضا محروم بودند مشغول به تحصیل شدند. ولی با این وجود تعداد بازماندگان از تحصیل در حاشیه شهرستان چابهار قابل توجه است.

بازمانده از تحصیل با ترک تحصیل فرق می کند

وی ادامه داد: بازماندگان از تحصیل با ترک تحصیل فرق می‌کند. بازمانده دانش آموزان پایه اول ابتدایی هستند که از ابتدا به تحصیل ورود نمی‌کنند و ترک تحصیل برای دانش آموزانی است که وارد چرخه تحصیل می شوند و در پایه‌های میانی به دلایل مختلف آموزش را رها می کنند. شاید ما همه این‌ها را با اصطلاح بازمانده از تحصیل بدانیم ولی واقعیت این است که شرایط این ۲ با هم فرق می کند.

۱۳۹۹ اردیبهشت ۲۷, شنبه

ابراز بی‌اطلاعی وکلای بازداشتی‌های هفت‌تپه از گزارش‌ها درباره لغو حکم موکلانشان

وکلای گروهی از بازداشت‌شدگان در پرونده اعتراض‌های شرکت نیشکر هفت‌تپه از گزارش‌ها درباره لغو حکم موکلانشان ابراز بی‌اطلاعی کرده و همزمانی انتشار این خبر با موضوع برگزاری دادگاه کارفرمای خصوصی این شرکت را «ابهام برانگیز» خواندند.
جمال الدین حیدری‌منش، وکیل سپیده قلیان و فرزانه زیلابی وکیل علی نجاتی، اسماعیل بخشی و محمد خنیفر اعلام کردند که درباره‌ اجرا یا لغو احکام موکلانشان تاکنون ابلاغ کتبی یا اعلام شفاهی به وکلای پرونده یا موکلان انجام نشده است.
این دو وکیل تاکید کردند که «همزمانی انتشار این خبر با خبر جریان رسیدگی به پرونده‌ اتهامی مدیران هفت تپه ابهام‌برانگیز است».
پیشتر، امیر رئیسیان وکیل دادگستری، گفته بود که هفته گذشته با اعلام شفاهی دفتر قوه قضاییه به شعبه اجرای احکام دادسرای امنیت، ادامه هرگونه اقدامی روی پرونده کارگران نیشکر هفت‌تپه و پرونده‌های اقماری‌اش متوقف شده است.
او اعلام کرده بود طبق آنچه شفاهی به ما گفته شده، پرونده بازداشت‌شدگان اعتراض‌های کارگران هفت‌تپه مشمول لغو احکام شده است.
اسماعیل بخشی و سپیده قلیان در تاریخ چهارم و هشتم آبان‌ماه به قید وثیقه‌های ۷۵۰ و یک میلیارد و پانصد میلیون تومانی آزاد شدند. دادگاه انقلاب تهران در شهریورماه بخشی را به ۱۴ سال حبس و قلیان را به ۱۸ سال زندان محکوم کرده بود.

۱۳۹۹ اردیبهشت ۲۶, جمعه

ژیلا کرم زاده مکوندی به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد

هرانا: ژیلا کرم زاده مکوندی، فعال مدنی به صورت غیابی و بدون تشکیل جلسه دادرسی توسط دادگاه انقلاب تهران به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد.ژیلا کرمی لیست فعالیت های من
در صورت قطعی شدن این حکم در دادگاه تجدیدنظر و با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس تعزیری از بابت اتهام “اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور” در خصوص او قابل اجرا است.
ژیلا کرم زاده مکوندی، فعال مدنی به صورت غیابی و بدون تشکیل جلسه دادرسی توسط دادگاه انقلاب تهران به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد.
بر اساس این حکم که توسط شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران صادر شده است، خانم کموندی از بابت اتهام “اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور” به ۵ سال حبس و از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به ۱ سال حبس و در مجموع به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد.
در صورت قطعی شدن این حکم در دادگاه تجدیدنظر و با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس تعزیری از بابت اتهام “اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور” در خصوص او قابل اجرا است.

۱۳۹۹ اردیبهشت ۲۵, پنجشنبه

شهروندان بهایی؛ الهه سمیع زاده و سودابه حقیقت مجموعا ‌به ۱۲ سال حبس تعزیری محکوم شدند

الهه سمیع زاده و سودابه حقیقت شهروندان بهایی ساکن شیراز توسط شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر مجموعا به ۱۲ سال حبس تعزیری محکوم شدند. در صورت قطعی شدن این حکم در دادگاه تجدیدنظر و با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس تعزیری از بابت اتهام “عضویت در گروه‌های مخالف نظام” در خصوص این شهروندان قابل اجرا است. این دو شهروند بهایی شهریورماه ۹۷ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از ۲۵ روز با تودیع قرار وثیقه تا پایان مراحل دادرسی آزاد شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، الهه سمیع زاده و سودابه حقیقت شهروندان بهایی توسط دادگاه انقلاب شیراز مجموعا به ۱۲ سال حبس تعزیری محکوم شدند.
براساس این حکم که توسط شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز به ریاست قاضی سید محمود ساداتی صادر و ابلاغ شده است. سودابه حقیقت و الهه سمیع زاده از بابت اتهامات “فعالیت تبلیغی علیه نظام و عضویت در گروه‌های مخالف نظام” هر یک به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند.
در صورت قطعی شدن این حکم در دادگاه تجدیدنظر و با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس تعزیری از بابت اتهام “عضویت در گروه‌های مخالف نظام” در خصوص این شهروندان قابل اجرا خواهد بود.
جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات خانم سمیع زاده و خانم حقیقت روز یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۹۹ با حضور وکلا و بنا به دستور قاضی بدون حضور متهمین برگزار شد.
صدور این حکم در حالی صورت گرفته است که این شهروندان در انتظار برگزاری دادگاه پرونده دیگر خود در دادگاه کیفری نیز هستند.
الهه سمیع زاده و سودابه حقیقت در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۳۹۷ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از ۲۵ روز با تودیع قرار وثیقه ۱۵۰ میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز آزاد شدند.

۱۳۹۹ اردیبهشت ۲۴, چهارشنبه

گلایه ملی‌پوش فوتسال زنان از پرداخت نشدن پاداش ۲۲ میلیونی

نسترن مقیمی از تعلل دو ساله فدراسیون فوتبال در پرداخت پاداش ۲۲ میلیون تومانی قهرمانی تیم ملی زنان ایران در آسیا گلایه کرد.گلایه ملی‌پوش فوتسال زنان از پرداخت نشدن پاداش ۲۲ میلیونی
به گزارش ایسنا، تیم ملی فوتسال زنان ایران ۲۲ اردیبهشت ماه سال ۹۷ برای دومین دوره پیاپی قهرمان آسیا شد. در پی این قهرمانی مقرر شد که فدراسیون فوتبال به اعضای تیم ملی ۲۲ میلیون تومان پاداش بدهد اما با وجود گذشت دو سال از این تاریخ هنوز پاداش پرداخت نشده است، حتی ملی‌پوشان در این مدت بارها پیگیر حق خود بودند اما تاکنون نتیجه‌ای به دنبال نداشته است.

۱۳۹۹ اردیبهشت ۲۳, سه‌شنبه

روح الله زیبایی، شهروند بهایی به دادگاه انقلاب کرج احضار شد

روح الله زیبایی، شهروند بهایی ساکن کرج به شعبه ۲ دادگاه انقلاب کرج احضار شد. احضار آقای زیبایی در حالی است که وی آذرماه ۹۸ توسط شعبه یک دادگاه انقلاب این شهر به ۱ سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم اخیرا توسط دادگاه تجدیدنظر استان البرز عینا تایید شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روح الله زیبایی، شهروند بهایی ساکن کرج به شعبه ۲ دادگاه انقلاب کرج احضار شد.
احضار آقای زیبایی در حالی است که او آذرماه ۹۸ در پرونده‌ای دیگر به همراه سه شهروند بهایی به نام‌های ابوالفضل انصاری، روئین کهنسال و محمدصادق رضایی توسط شعبه یک دادگاه انقلاب کرج به ریاست قاضی عاصف الحسینی، از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام به نفع فرقه ضاله بهائیت” به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود. این حکم نهایتا در اردیبهشت امسال توسط دادگاه تجدیدنظر استان البرز عینا تایید شده است.
این رای در حالی صادر شده که سال ۹۷ شعبه‌ای از دادگاه تجدید نظر استان البرز، با استناد به اینکه اساسا تبلیغ آئین بهایی تبلیغ علیه نظام نیست یک شهروند بهایی را از این اتهام تبرئه کرده بود.
یک منبع مطلع از انجام عمل آنژیوی قلب این شهروند بهایی به دلیل گرفتگی رگ قلب طی روزهای آتی خبر داده است.

۱۳۹۹ اردیبهشت ۲۲, دوشنبه

دو فعال اهل سنت بازداشت شدند

روز گذشته دو تن از فعالان اهل سنت ساکن مهاباد از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، نیروهای امنیتی روز گذشته ۲۲ اردیبهشت‌ماه ۹۹ دو فعال سنی مذهب را بازداشت به مکان نامعلومی منتقل کردند.
هویت این افراد، «محمد علی لشکری» و «سعید رشیدی» توسط کمپین تایید شده است.
منابع آگاه در این زمینه به کمپین گفتند: «ساعت ۹ صبح، ماموران پاسگاه نیروی انتظامی شماره ۱۱، به بهانه ی اینکه سعید رشیدی شاکی دارد او را به آنجا فراخواندند اما بعداز یک ساعت مأموران امنیتی وی راهمراه خود به مکان نامعلومی بردند و مسئول نیروی انتظامی درپاسخ به مراجعه خانواده اش، از وضعیت او سعید اظهار بی اطلاعی کردند.»

۱۳۹۹ اردیبهشت ۲۱, یکشنبه

عفو بین‌الملل: سپنتا نیکنام به رسیدگی پزشکی فوری نیاز دارد

ازمان عفو بین‌الملل روز چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت با انتشار یک فراخوان ضمن ابراز نگرانی از وضعیت پزشکی این شهروند زرتشتی زندانی در زندان عادل آباد شیراز، از مردم و فعالان حقوق بشر سراسر دنیا خواست که با نوشتن نامه‌ای به حیدر آسیابی، دادستان عمومی و انقلاب استان فارس، خواستار دسترسی حسین سپنتا به مراقبت‌های پزشکی خارج از زندان شوند.

عفو بین‌الملل با اشاره به ابتلای آقای سپنتا به بیماری نادر «سیرینگومیلی» که یک ضایعه نخاعی محسوب می‌شود و توان حرکتی بیمار را سلب می‌کند می‌گوید، این بیماری در طول مدت زمان بازداشت حسین سپنتا بر اثر عدم رسیدگی پزشکی در زندان شدت یافته و دچار درد شدید مزمن، بی‌حسی، مشکل بلع و دفع، و کنترل ادرار و از دست دادن تعادل فیزیکی این زندانی سیاسی شده است، به طوری که او در طول شب‌ مدام از خواب بیدار می‌شود و از فشار درد فریاد می‌کشد.

۱۳۹۹ اردیبهشت ۲۰, شنبه

دیوانداره؛ محاصره مناطق کوهستانی «چلچمه» توسط سپاه پاسداران

در پی یک درگیری نظامی در شهرستان دیواندره استان کردستان بین نیروهای قرارگاه حمزه سیدالشهدا سپاه پاسداران و افرادی که از سوی سپاه اعضای مسلح یک حزب اپوزیسیون کرد معرفی شده‌اند، سپاه پاسداران اقدام به محاصره روستاهای منتهی به کوهستان «چلچمه» در این منطقه کرده است.
یکی از ساکنان این منطقه در شهرستان دیواندره در این باره  به شبکه حقوق بشر کردستان گفت: «روز سه شنبه ۱۶ اردیبهشت‌ ماه، در ارتفاعات نزدیک روستای «شاقلا» دیواندره، درگیری شدیدی میان نیروهای یکی از احزاب اپوزیسیون کرد و سپاه پاسداران روی داد. سپاه در این روز با محاصره این منطقه ارتفاعات کوهستانی را توپ‌باران کرد.»

۱۳۹۹ اردیبهشت ۱۹, جمعه

ممانعت از آزادی پدر و پسر بهایی، علیرغم تودیع قرار وثیقه

شه زاد حسینی و پسرش شایان حسینی، دو شهروند شهروند بهایی با وجود صدور و تودیع قرار وثیقه در دادسرای خمینی شهر اصفهان، کماکان در بازداشتگاه اطلاعات سپاه اصفهان در بازداشت بسر می‌برند. شه زاد حسینی روز سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت توسط ماموران امنیتی در خمینی شهر اصفهان بازداشت و به همراه پسرش شایان حسینی که روز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت بازداشت شده بود، به بازداشتگاه اطلاعات سپاه اصفهان منتقل شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز پنج‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹، شه زاد حسینی و پسرش شایان حسینی، دو شهروند شهروند بهایی با وجود صدور و تودیع قرارهای وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی در دادسرای خمینی شهر اصفهان، کماکان در بازداشتگاه اطلاعات سپاه اصفهان در بازداشت بسر می‌برند.
یک منبع نزدیک به خانواده این شهرون بهایی در این خصوص به هرانا گفت: «صبح امروز پس از تودیع و قبول وثیقه‌های دویست میلیون تومانی و صدور دستور آزادی موقت شه زاد حسینی و شایان حسینی، توسط نهاد قضایی خمینی شهر اصفهان و ارائه و تحویل دستور کتبی توسط خانواده به اطلاعات سپاه اصفهان، این نهاد امنیتی رسما از اجرای دستور نهاد قضایی مبنی بر آزادی آنها خودداری کرد.»
شه زاد حسینی، به همراه پسرش شایان حسینی که روز دوشنبه ۱۶ اردیبهشت بازداشت شده بود، روز سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت به بازداشتگاه اطلاعات سپاه اصفهان منتقل شدند.
روز یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹، طی یک اقدام هماهنگ، منازل سه تن از شهروندان بهایی در اصفهان مورد تفتیش نیروهای اطلاعات سپاه قرار گرفت. شه زاد حسینی، پسرشان شایان حسینی و مادربزرگ وی خانم حسینی، این سه شهروند هستند که منازلشان توسط نیروهای امنیتی مورد تفتیش قرار گرفت. نیروهای امنیتی همزمان اقدام به تفتیش و پلمب محل کسب “شه زاد حسینی” یکی از این شهروندان کرده و برای مورخ ۱۷ اردیبهشت ۹۹ او را به اطلاعات سپاه احضار کردند.

۱۳۹۹ اردیبهشت ۱۸, پنجشنبه

پایان اعتصاب غذای سهیل عربی در زندان تهران بزرگ

​۱۳۹۹/۰۲/۱۷

سهیل عربی، زندانی عقیدتی امروز چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت در پی درخواست مادر و دوستان خود و همچنین وعده آغاز روند درمانی‌اش به اعتصاب غذای خود پایان داد. آقای عربی از بیش یک ماه پیش در اعتراض به عملی نشدن وعده مسئولان در خصوص اعزام وی به بیمارستان، شرایط نامساعد زندان، تداوم حبس و محرومیت از اعزام به مرخصی در اعتصاب غذا بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹، سهیل عربی، زندانی عقیدتی پس از بیش از یک ماه به اعتصاب غذای خود پایان داد.

۱۳۹۹ اردیبهشت ۱۷, چهارشنبه

فاطمه ملکی همسر نوریزاد دستگیر شد

فاطمه ملکی بعد از ملاقات با همسرش محمدنوریزاد دستگیرشد.مصاحبه با فاطمه ملکی، همسر محمد نوری زاد - BBC News فارسی
صبح امروز۱۵اردیبهشت‌ماه۹۹ فاطمه ملکی همسر محمد نوریزاد، درحالیکه مشغول گزارش دهی از مقابل زندان مشهد بود توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.
او در فیلمی که از خودش تهیه کرد گفت:
«امروز ۱۵ اردیبهشت سال۱۳۹۹ ما (دیروز) به مشهد آمدیم خدمت دادستان و معاونش هیچکدام را نتوانستیم ببینیم فقط آقای سلطانی را دیدیم به ما گفتند فردا بیایید به دادستان مراجعه کنید.

۱۳۹۹ اردیبهشت ۱۶, سه‌شنبه

نرگس محمدی: سال دیگری از حبس ظالمانه‌ام را آغاز می‌کنم

سخنگوی کانون مدافعان در پنجمین سال زندانی شدن‌اش، وضعیت زنان محبوس در زندان زنجان را روایت کرده است. او می‌نویسد مقامات قضایی او را از دریافت کتاب هم محروم کرده‌اند و اوقاتش به شنیدن سرگذشت هم‌بندی‌هایش می‌گذرد.Narges Mohammadi inranische Menschenrechtsaktivistin (picture-alliance/AP Photo/M. Girardin)
نایب رئیس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر، به مناسبت سالروز زندانی شدن‌اش، وضعیت زنان زندانی و شرایط خودش را در نامه‌ای شرح داده است. او می‌نویسد سال دیگری از حبس ظالمانه‌اش را در جمع قربانیان فقر و فساد و قوانین مردسالار آغاز می‌کند: «… در میان خواهرانم، همان‌هایی که برای تحقق حقوق‌شان پای در کارزار گذاشته‌ام و در کنار انسان‌هایی که که فقر و گرسنگی شان مرا به اعتراض وا می‌داشت حبس می‌گذرانم.»
نرگس محمدی می‌گوید به حکم مقامات قضایی و امنیتی، حتی کتاب به او نمی‌دهند: «آرزو داشتم در روز تولدم یکی از کتاب‌ها را به من می‌دادند اما چه افسوس! هدیه امسال من زانو به زانو نشستن و چشم در چشم نگریستن و شنیدن صدای قربانیان بی‌رنگی است که سرنوشت‌شان درد را به استخوانم رسانده و مرا عریان در میدانگاه رنج و عشق گذاشته‌اند تا بفهمم دزدی یک پفک نمکی برای کودک گرسنه و روسپی‌گری برای شب در خیابان نخوابیدن چه تباهی به بار می‌اورد و نداشتن حق طلاق زن را تا پای چوبه دار و گودال سنگسار می‌کشاند.»
او از ۱۵ اردیبهشت ۹۴ برای سپری کردن محکومیت ۱۶ ساله خود زندانی است. شش سال این محکومیت به دلیل تبلیغ علیه نظام و ۱۰ سال  دیگر به خاطر فعالیت او در کمپین “گام به گام تا لغو مجازات اعدام” صادر شده است. او که در زندان اوین محکومیت می‌گذراند، دی ماه ۹۸ به زور و با خشونت فیزیکی رئیس اوین به زندان زنجان فرستاده شد. علت این انتقال، تحصن خانم محمدی و چند زندانی دیگر در همبستگی با آسیب دیدگان سیل و زلزله و اعتراضات آبان ماه در دفتر زندان اوین بود. مقامات اوین، تحصن‌کنندگان را ممنوع ملاقات کرده و حق تماس تلفنی با بستگان‌شان را از آنها گرفتند.
خانم محمدی در نامه اخیرش می‌نویسد که مشاهده رنج و فلاکت و هلاکت زنان زندانی، تولدی دوباره برای او بوده است: «من در میان این چهاردیواری سخت و سرد، دلشکسته ولی سرخوش و ایستاده، سال دیگری از حبس ظالمانه‌ام را آغاز می‌کنم. این زیستن، سخت اما یقین‌بخش است تا ایمان داشته باشم که تلاش برای تحقق عدالت، آزادی و حقوق بشر ارزش از دست دادن تمام داشته‌هایم را دارد حتی نشنیدن صدای کودکانه علی و کیانایم را.»

۱۳۹۹ اردیبهشت ۱۵, دوشنبه

بازداشت دو جوان از جملە یک سرباز در اشنویە

طی روزهای گذشتە نیروهای ادارە اطلاعات اشنویە دو جوان اهل روستای ”کانی رش“ بە نام های ”آلان بنگین“ ٢١ سالە و ”یحیی ابراهیمی“ ٢٠ سالە را بازداشت کردەاند.

نجات زن سامری


یکی از داستانهای کتاب مقدس در انجیل یوحنا داستان نجات زن سامری است و اهمیت آن از این جهت است که یهودیان و سامریان دشمنی دیرینه با همدیگر داشتند.
روزی عیسی مسیح به همراه شاگردانش وارد شهری شدند. عیسی به آنها گفت که برای خرید غذا به شهر بروند و خودش در کنار چاهی نشست و استراحت کرد. زنی سامری برای کشیدن آب از چاه به آنجا آمد. عیسی به او گفت که کمی آب به من هم بده! زن از گفته عیسی متعجب شد و به او گفت درست نیست که ما با هم صحبت کنیم. اما عیسی گفت اگر می دانستی چه کسی از تو تقاضای آب کرده است دیگر این حرف را تکرار نمی کردی زیرا من  می توانم به تو آب زندگی دهم.
زن به عیسی گفت که این چاه عمیق است و تو دلو هم برای کشیدن آب نداری. چگونه می خواهی به من آب حیاتبخش عطا کنی؟
عیسی به او گفت اگر تو از از آب این چاه بنوشی دوباره تشنه خواهی شد ولی آبی که من به تو می دهم به تو زندگی ابدی خواهد داد. زن به عیسی گفت ای آقا این آب را به من بده که دیگر هرگز تشنه نشوم و مجبور نشوم برای کشیدن آب مسافت زیادی را طی کنم.
اما منظور عیسی از آب، حقیقت واقعی در مورد خدا و ملکوتش بود که هر که از آن بنوشد هرگز تشنه نخواهد شد.
عیسی به او گفت که برو و شوهرت را به اینجا بیاور و زن در پاسخ گفت که من شوهر ندارم. عیسی گفت که تو راست می گویی و تو پنج شوهر داشته ای و مردی که اکنون با توست شوهرت نیست، برو و دیگر گناه نکن. زن بسیار متعجب شد و به او گفت تمام این حرفها حقیقت دارد ولی تو این چیزها را از کجا می دانی؟
در همان لحظه شاگردان برگشتند و از اینکه عیسی را با آن زن سامری در حال صحبت دیدند بسیار تعجب کردند. زن با عجله به شهر رفت و موضوع را با دیگران در میان گذاشت و به آنها گفت مردی یهودی در کنار چاه است که تمام حقایق زندگی مرا برایم آشکار کرد.

خودکشی یک دختر ١٦ سالە در پاوە + آمار

یک دختر نوجوان در شهرستان پاوە اقدام بە خودکشی و بە زندگی خود پایان داد.برپایە گزارش رسیدە بە سازمان حقوق بشری هەنگاو، روز پنجشنبە ١١ اریبهشت ٩٩ (٣٠ آوریل ٢٠٢٠)، یک دختر نوجوان ١٦ سالە اهل شهرستان پاوە با هویت ”شیلان شبرنگ“ خود را حلق آویز و بە زندگی خود پایان دادە است.خودکشی یک دختر ١٦ سالە در پاوە + آمار
بە گفتە یک منبع مطلع، شیلان شبرنگ اهل روستای هجیج و ساکن شهرستان پاوە بودە و بە دلیل اختلافات و مشکلات خانوادگی خود را حلق آویز کردە است.
با استناد بە آمار بە ثبت رسیدە در مرکز آمار و اسناد سازمان حقوق بشری هەنگاو، طی چهار ماه گذشتە دست کم ٦ دختر زیر ١٨ سال در شهرهای جوانرود، پاوە، اشنویە، هلیلان و بوکان بە زندگی خود پایان دادەاند.

۱۳۹۹ اردیبهشت ۱۴, یکشنبه

دوازده سال پلمب محل کسب شهروند بهایی؛ رد درخواست بازگشایی محل کسب پیام ولی توسط دادستانی

محل کسب پیام ولی، شهروند بهایی حدود ۱۲ سال است که توسط ارگان‌های دولتی پلمب شده است. پیگیری‌های آقای ولی در دادگاه‌های تجدیدنظر، دیوان عالی، دیوان عدالت اداری، کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران و سایر ارگان‌های دولتی کماکان به نتیجه نرسیده و محل کسب این شهروند نظرآبادی کماکان پلمب است. در آخرین مرحله درخواست آقای ولی جهت بازگشایی محل کسب توسط دادستان شهرستان نظرآباد در استان البرز رد شد. پیام ولی اکنون یادداشتی در خصوص رد درخواست فک پلمب محل کسب خود توسط دادستان نظرآباد نوشته است که در ادامه می‌آید.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پیام ولی، شهروند بهایی است که محل کسب او مهرماه ۱۳۸۷ (حدود ۱۲ سال پیش) توسط نهادهای امنیتی پلمب شد.
پیگیری‌های آقای ولی با وجود پیگیری‌های بسیار در دادگاه‌های تجدیدنظر، دیوان عالی، دیوان عدالت اداری، کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران و سایر ارگان‌های دولتی تاکنون بی نتیجه مانده و محل کسب این شهروند نظرآبادی کماکان پلمب است.
آقای ولی در آخرین مرحله در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ طی نامه‌ای خطاب به دادستان شهرستان نظرآباد خواهان فک پلمب محل کسب خود شد. با این حال این درخواست توسط دادستان شهرستان نظرآباد در استان البرز رد شد.
پیام ولی اکنون یادداشتی در خصوص رد درخواست فک پلمب محل کسب خود توسط دادستان نظرآباد نوشته است.

۱۳۹۹ اردیبهشت ۱۳, شنبه

فراخوان فوری به شرکت در توفان اینترنتی برای توقف اعدام در ایران

در یک فراخوان اینترنتی برای توقف اعدام در ایران اعلام کرد: پس از شروع بحران کرونا و بی عملی دولت و حاکمیت برای مهار و کنترل بحران در ایران، و بطور خاص پس از شورش زندانیان در زندانهای مختلف در فروردین۹۹، دستگاه قضاییه وابسته به خامنه‌ای در وحشت از تکرار این شورشها، موج جدیدی از اعدامها را آغاز کرده است.
در یک اقدام جنایتکارانه، از اول تا دهم اردیبهشت ماه ۹۹، تعداد ۲۹ زندانی اعدام شده اند.
این اعدامهای شتابزده هیچ دلیلی جز ترس و وحشت حکومت از براندازی و سقوط ندارد.

۱۳۹۹ اردیبهشت ۱۲, جمعه

بازداشت یک شهروند در شهرستان لاهیجان


یک شهروند ۲۲ ساله در شهرستان لاهیجان توسط پلیس امنیت این شهر بازداشت شد. به گفته فرمانده انتظامی لاهیجان، بازداشت وی به دلیل “تبلیغ عرفان‌های نوظهور” صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از سایت خبری دیارمیرزا، روز پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه ۹۹، سرهنگ قاسم جانعلی‌پور، فرمانده انتظامی لاهیجان از دستگیری یک شهروند تحت عنوان “عامل تبلیغ فرقه ضاله و عرفان‌های نوظهور” در شبکه اجتماعی اینستاگرام خبر داد.
این مقام انتظامی گفت: ماموران پلیس امنیت عمومی با انجام تحقیقات نامحسوس و رصد فضای مجازی از صحت موضوع اطمینان حاصل کرده و متهم این پرونده و منزل وی را در شهرستان لاهیجان شناسایی کرد.
این مقام انتظامی با بیان اینکه پس از هماهنگی با مقام قضایی ماموران پلیس امنیت عمومی به محل زندگی متهم اعزام شدند افزود: متهم ۲۲ ساله دستگیر شد.

تشدید بحران اقتصادی در ایران در پی شیوع کرونا و تاثیر آن بر زنان و خانواده‌های ایرانی

با شیوع گسترده ویروس کرونا در شهرهای مختلف ایران و آغاز قرنطینه بسیاری از شهروندان برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس مجبور به ترک کار خود شده‌اند. این خانه‌نشینی اجباری آمار خشونت‌خانگی در ایران را نیز افزایش داده است.
تا جایی که وزارت بهداشت در پیامکی از شهروندان ایرانی خواسته است برای دریافت خدمات اجتماعی روانی در صورت مشاهده یا مواجهه با موارد کودک آزاری و همسر آزاری در این دوران با اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی ایران، تماس بگیرند.