۱۳۹۸ آذر ۲۹, جمعه

گزارشی از وضعیت افشین بایمانی در زندان رجایی شهر کرج؛ در اعتصاب با کاهش وزن

پنج شنبه ۲۸ آذرماه ۱۳۹۸، با گذشت حدود چهل روز از اعتصاب غذای افشین بایمانی، او کماکان در اعتصاب به سر می‌برد.
این زندانی سیاسی در روزهای اول اعتصاب توسط مسئولان زندان تهدید شده بود که در صورتی اعتصاب غذا بکند و این اقدام خود را کتبا اعلام کند، موی سر وی را تراشیده و با دستبند و پابند به سلول انفرادی منتقل خواهد شد. آقای بایمانی نیز به دلیل همین تهدیدات تا به امروز جهت معاینات روزانه و کنترل فشار خون به بهداری زندان مراجعه نکرده است.

یک منبع نزدیک به خانواده آقای بایمانی در خصوص آخرین وضعیت او به هرانا گفت: “آقای بایمانی از زمان آغاز اعتصاب غذای خود حدود ۱۵ کیلوگرم کاهش وزن داشته است. وی پیش از آغاز اعتصاب ۱۱۰ کیلو وزن داشته و اکنون وزنش به حدود ۹۵ کیلوگرم رسیده است. از طرفی مسئولان زندان به زندانیان گفته‌اند کسانی که اعتصاب بکنند بر اساس آیین نامه زندان پس از تراشیدن موی سر با دستبند و پابند به سلول انفرادی منتقل خواهد شد. آقای بایمانی نیز به خاطر درگیری با رییس بند از همان روزهای اول حاضر نشد به بهداری مراجعه کند و فشار خون را چک کند”.

این منبع مطلع در ادامه گفت: “افشین بایمانی سابقه بیماری قلبی و سابقه بستری در بیمارستان دارد و پزشکان زندان نیز مشکل قلبی او را تایید کرده‌اند. علاوه بر این پزشکان زندان بارها بالا بودن غلظت خون او را نیز تایید کرده‌اند و با وجود این عوامل و تداوم اعتصاب غذا خانواده آقای بایمانی اکنون نگران وضعیت او هستند”.

افشین بایمانی از روز یکشنبه ۱۹ آبان ماه ۹۸، در اعتراض به پرونده‌سازی جدید علیه خود از سوی امین وزیری، (نماینده دادستانی و دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی) و شاه محمدی، بازپرس شعبه ۳ دادسرای اوین (مقدس) و متعاقب آن مخالفت با اعزام وی به مرخصی تا زمان تعیین تکلیف وضعیت خود دست به اعتصاب غذا زده است.
پیشتر یک منبع مطلع درباره پرونده سازی جدید علیه این زندانی سیاسی به گزارشگر هرانا گفته بود: “این پرونده که به حدود ۲۰ سال پیش مربوط می‌شود، به دلیل نقض و نبود ادله کافی تاکنون دو بار از سوی شعب ۳ و ۷ دادگاه کیفری تهران رد شده و به بازپرسی ارجاع داده شده است اما به دلیل اصرار نماینده دادستانی و بازپرس شعبه ۳ دادسرای اوین همچنان پرونده وی مفتوح است. آقای بایمانی به همین دلیل از اعزام به مرخصی و دیدار با مادر سالخورده و فرزندانش در شهرستان محروم شده است”.
هرانا پیشتر در با انتشار گزارشی در تیر ماه سال جاری از وضعیت سلامت آقای بایمانی و سایر زندانیان زندان رجایی شهر کرج خبر داده بود. این زندانی سیاسی پس از سالها حضور در محیط نامناسب زندان از تیرماه سال ۹۶ دچار گرفتگی عروق قلب شد. در پی معاینات صورت گرفته پزشک بهداری دستور اعزام به بیمارستان را صادر کرد با این حال از اعزام وی به بیمارستان جلوگیری شده است.
به علاوه، دوران طولانی زندان برای افشین بایمانی که متأهل و پدر دو فرزند است، مشکلات جسمی نظیر بیماری قلبی و سنگ کلیه، مسائل عدیده ای را برای خانواده اش ایجاد کرده است.
آقای بایمانی، زندانی سیاسی ساکن سالن ۱۰ زندان رجایی شهر کرج، در تاریخ ۱۵ شهریور ۱۳۷۹ به اتهام کمک به فرار برادر خود «مهدی بایمانی» که عضو سازمان مجاهدین خلق بود بازداشت و به اعدام محکوم شد، این حکم در دادگاه تجدید نظر تایید شد اما پس از ۶ سال حکم وی به حبس ابد تقلیل یافت. هرانا ۲۸آذر