۱۳۹۸ آذر ۲۱, پنجشنبه

رخساره قنبری, نوکیش مسیحی, جهت اجرای حکم حبس به زندان منتقل شد

طی روزهای گذشته, “رخساره « ماهرخ » قنبری”, نوکیش مسیحی ساکن کرج, جهت سپری کردن دوران محکومیت حبس ۱ ساله اش پس از مراجعه به دایره اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب استان استان البرز بازداشت و به زندان منتقل شد. 
به گزارش حقوق بشر در ایران بنقل از سازمان ماده ۱۸, روز دوشنبه ۲۲ مهر ماه ۱۳۹۸, “رخساره « ماهرخ » قنبری”, نوکیش مسیحی ساکن کرج که پیش از این از بابت فعالیتهای مذهبی و تغییر دین توسط دادگاه انقلاب استان البرز به تحمل ۱ سال حبس تعزیری محکوم شده بود پس از ابلاغ احضاریه و مراجعه به واحد اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب استان البرز, بازداشت و به زندان منتقل شد.
براساس این گزارش, این نوکیش مسیحی, با دارا بودن ۶۱ سال سن پیش از این از بابت فعالیتهای مرتبط با اعتقاد مذهبی وی به مسیحیت و تغییر دین توسط ماموران وزارت اطلاعات در کرج بازداشت شده بود و پس طی مراحل بازجوئی و تکمیل پرونده جهت ارجاع به دادگاه با تودیع قرار وثیقه بطور موقت و تا اتمام مراحل دادرسی از بازداشت آزاد شده بود.
با آغاز روند دادرسی بر پرونده “رخساره « ماهرخ » قنبری”, وی در تیر ماه ۱۳۹۸, از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام از طریق تبلیغ مسیحیت” توسط دادگاه انقلاب کرج به تحمل ۱ سال حبس تعزیری محکوم شده بود که این حکم پس از ارجاع به دادگاه تجدیدنظر عینا مورد تائید قرار گرفت.
سرکوب مسیحیان در ایران در حالی رو به گسترش است که در مجامع بین المللی و از سوی محمد جواد ظریف و مسئولان ستاد حقوق بشر قوه قضائیه به دفعات اعمال رفتارهای قهرآمیز و برخوردهای فراقانونی با نوکیشان مسیحی و دگراندیشان مذهبی نیز انکار شده است.
از زمان پیروزی انقلاب در بهمن ۱۳۵۷ تاکنون، دستکم ۶ رهبر کلیسا در ایران کشته شده و صدها مسیحی نیز تحت بازجوئی قرار گرفته و زندانی شده‌اند.

علاوه بر این،‌ چاپ کتاب مقدس مسیحیان به زبان فارسی ممنوع شده است و برخی از کلیساها تعطیل شده‌اند و از مراسم کلیسایی به زبان فارسی جلوگیری به عمل آمده است.
لازم به اشاره است علیرغم اینکه طبق قانون مسیحیان به عنوان یکی از پیروان ادیان به رسمیت شناخته می‌شوند، با این حال دستگاه‌های امنیتی مسئله‌ی گرویدن مسلمانان به مسیحیت را با حساسیت خاصی دنبال می‌کنند و برخورد قهرآمیزی با فعالان این عرصه دارند.
جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، در طی نشستی که در تاریخ در پارلمان بریتانیا برگزار شد وضعیت نوکیشان مسیحی در ایران را بسیار نگران‌کننده خواند. او افزود که این موضوع از «دغدغه‌ها و نگرانی‌های» اوست و در سال‌های آینده او با جدیت به این موضوع خواهد پرداخت.