۱۳۹۸ آذر ۱۶, شنبه

محرومیت ماشالله پسرکهن, شهروند یهودی محبوس در زندان اوین از حق درمان و ملاقات


حقوق بشر در ایران – روز جاری, “ماشالله پسرکهن”, شهروند یهودی و زندانی عقیدتی محبوس در اندرزگاه ۸ سالن ۹ زندان اوین در نامه ای سرگشاده, نسبت به اعمال محدودیتهایی از قبیل عدم اعزام وی به مرکز درمانی و همچنین محرومیت از حق ملاقات و یا تماس تلفنی با خانواده اش در طی این دوران بر وی روا داشته شده پرده برداشته است.
به گزارش حقوق بشر در ایران, امروز پنجشنبه ۲۳ آبان ماه ۱۳۹۸, “ماشالله پسرکهن”, زندانی عقیدتی, ۶۶ ساله, متولد ۲۶ تیرماه ۱۳۳۹, دارای ۲ فرزند, شهروند یهودی محبوس در اندرزگاه ۸ سالن ۹ زندان اوین که در حال سپری کردن دوران محکومیت حبس ۳ ساله خود می باشد از زمان آغاز این دوران در زندان اوین با محدودیتهایی از قبیل عدم اعزام به بیمارستان جهت درمان ضعف اعصاب, بیماری گوارشی, چشم و همچنین خرابی دندانهایش که منجر به بروز درد در وی شده مواجه است. از سوی دیگر با توجه به سکونت خانواده “ماشالله پسرکهن” در کشور اسرائیل این زندانی عقیدتی نمی تواند با آنها ملاقات کند و یا حتی اجاره تماس تلفنی هم به وی داده نمی شود.

“ماشالله پسرکهن”, در بخشی از نامه خود نوشته است؛ تنها جرم من مسافرت به اسرائیل برای ملاقات با پدر ۹۰ ساله ام بود و پس از بازگشت به ایران مرا بازداشت کردند و هم تحت شکنجه قرار گرفتم و به زندان محکوم شدم.
متن نامه سرگشاده “ماشالله پسرکهن”, جهت انتشار در اختیار حقوق بشر در ایران قرار گرفته در ادامه می آید؛
نه به تفتیش عقاید
“فردی یهودی نشسته و تنها و غمگین در بند بود. همه موها و ریش هایش سفید شده بود و موهای سرش در حال ریختن بود و از بیماری های گوارشی رنج می برد. دندانهایش خراب شده بود و غذای اینجا را نمی توانست بخورد. او را در حالی که در حمام بود بدون آنکه به او اخطاری دهند دستگیر کرده بودند و با دست و چشم های بسته او را تحت شکنجه و بازجویی قرار دادند. بعد از دو روز تحت‌الحفظ با دستبند و چشم بند او را به زندان اوین آوردند و در زندان دچار مشکلات بسیاری شدم. همه شب در کابوس هستم. هیچ امیدی به آینده زندگی من ندارم و رنج های زیادی را تحمل می کنم. به علت کابوس و خیالات نمی‌توانم از غذاهای conser_soot استفاده کنم که به همین دلیل همه توان خود را از دست داده ام. شماره چشمم بالاتر رفته و توان بالا رفتن از پله های بند را ندارم. تنها گناه من دیدار از پدر ۹۰ ساله ام بود که به علتهای مختلف به کشور اسرائیل بازگشته بود. مریض بود و به دیدارش رفتم تا از او عیادت کنم. در دین ما و در اکثر ادیان و چه به لحاظ اخلاقی دیدار از پدر و مادر و رسیدگی به آنها ضروری است و به همین دلیل من به دیدار پدرم رفته بودم. وقتی برگشتم آنها مرا دستگیر کردند و شکنجه های فراوانی را فقط به جرم ملاقات از پدرم تحمل کردم. از مردم می خواهم که صدای من باشند”.
در توضیحاتی بیشتر پیرامون “ماشالله پسرکهن”, شهروند یهودی ۶۶ ساله محبوس در اندرزگاه ۸ سالن ۹ زندان اوین لازم به ذکر است, این زندانی عقیدتی به اتهام ورود به کشور اسرائیل پس از بازگشت به ایران بازداشت شد. با اتمام مراحل بازجوئی از این شهروند یهودی در بند امنیتی ۲۰۹ وزارت اطلاعات واقع در زندان اوین پرونده وی جهت برگزاری جلسه دادرسی به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست “ابوالقاسم صلواتی” ارجاع شد.
“ماشالله پسرکهن”, پس از محکومیت به تحمل ۳ سال حبس تعزیری از بابت اتهام “ورود به کشور اسرائیل” توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران و پس از ارجاع این حکم به شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر حکم صادره توسط دادگاه بدوی عینا به تائید دادگاه تجدیدنظر هم رسید.
وی که با قید وثیقه آزاد بود در تاریخ ۲ خردادماه ۱۳۹۸، اطراف آرامستان خلدبرین یزد در منزل شخصی خود توسط مامورین امنیتی بازداشت و جهت اجرای حکم حبس ۳ ساله خود به شعبه اجرای احکام دادسرای امنیت تهران مستقر در زندان اوین منتقل شد.
بازداشت این شهروند یهودی” جهت اجرای حکم حبس خود در حالی صورت گرفت که پیش از این حکم از سوی اجرای احکام و یا دادگاه انقلاب برای وی ارسال نشده بود.
ماشاالله پسرکهن، فرزند ابراهیم متولد ۲۶ تیر ۱۳۳۹ متاهل و پدر ۳ فرزند است. وی پیش از بازداشت به شغل پارچه فروشی در شهر یزد مشغول بود.
پسرکهن در تاریخ ۵ مهرماه ۱۳۹۶, پس از دیدار با خانواده خود در کشور اسرائیل و پس از بازگشت به ایران در فرودگاه امام خمینی تهران توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و پس از ۱ هفته و اتمام مراحل بازجوئی و تکمیل پرونده جهت ارجاع به دادگاه با تودیع قرار وثیقه بطور موقت و تا اتمام مراحل دادرسی از بازداشت آزاد شده بود.
سرکوب پیروان سایر ادیان در ایران ناقض اسناد بین المللی حقوق بشر از جمله ماده ۲ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده ۱۸ و ۱۹ این سند معتبر بین المللی و همچنین ماده ۱۸ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی نیز میباشد.
برخورداری افراد از حق دادرسی عادلانه توسط دادگاهی بیطرف از جمله موارد مورد تاکید در اسناد بین المللی حقوق بشر و همچنین ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۴ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ نیز میباشد.
محرومیت از حق درمان و ممانعت از ملاقات و یا تماس تلفنی “ماشالله پسرکهن” با خانواده اش در حالی است که “ابراهیم رئیسی”, رئیس قوه قضائیه, در تاریخ ۱۲ آبان ماه ۱۳۹۸, با حضور در جلسه شورای عالی حقوق بشر در جمهوری اسلامی که با حضور “علی شمخانی” و “غلامحسین محسنی اژه ای” دو تن دیگر از اعضای ارشد در قوه قضائیه و شورای عالی امنیتی ملی جمهوری اسلامی برگزار شده بود از حکومت جمهوری اسلامی با عنوان حکومتی یاد کرد که در ریشه و بطن ساختاری برابری کامل با اصول حقوق بشر دارد!
همچنین علی خامنه ای, رهبر جمهوری اسلامی, به دفعات در صحبتهای خود ادعا کرده که در ایران هیچ شهروندی به صرف انتقاد مورد پیگرد قضائی و بازداشت قرار نمی گیرد که اینگونه رفتارهای قهرآمیز حقیقت ماجرا از سرکوب و گسترش فضای امنیتی در ایران را نشان می دهد و گویای این امر است که حاکمان جمهوری اسلامی اساتید بزرگ در سفسطه, مغالطه و تفسیر به رای هستند.