۱۳۹۸ آذر ۲۹, جمعه

پرونده فعالان محیط زیست؛ انتقال سه تن از متهمان به بند عمومی زندان اوین

سه تن از متهمان پرونده فعالان محیط زیست به نام های مراد طاهباز، نیلوفر بیانی و هومن جوکار به بند عمومی زندان اوین منتقل شدند. این افراد علیرغم صدور حکم، پیش از این در سلول های انفرادی بند ۲ الف سپاه به سر می‌بردند.

متهمین این پرونده، فعالان محیط زیست در ایران هستند که نزدیک به ۷۰۰ روز گذشته را در بازداشت و در زندان اوین به سر برده و اوایل آبان ماه سال جاری توسط دادگاه انقلاب تهران مجموعا به ۵۸ سال حبس تعزیری محکوم شده اند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از دویچه وله فارسی، سه تن از متهمان پرونده فعالان محیط زیست به نام های مراد طاهباز، نیلوفر بیانی و هومن جوکار به بند عمومی زندان اوین منتقل شدند.

گفتنی است این فعالان محیط زیستی طی ماه جاری مجددا تحت فشار و بازجویی قرار گرفته و به جهت ممانعت از اعتراض آنها نسبت به حکم صادره تا به امروز در سلول های انفرادی نگهداری می‌شدند.
لازم به ذکر است که پیشتر حکم محکومیت متهمان این پرونده در زندان به آنان ابلاغ شده بود.
بر اساس حکم صادره، نیلوفر بیانی و مراد طاهباز هرکدام به ۱۰ تحمل سال حبس تعزیری، طاهر قدیریان و هومن جوکار هرکدام به تحمل ۸ سال حبس تعزیری، امیرحسین خالقی، سام رجبی و سپیده کاشانی هر کدام به تحمل ۶ سال حبس تعزیری و عبدالرضا کوهپایه را نیز به تحمل ۴ سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند.
گفتنی است پس از برگزاری جلسات اول، دوم، سوم،چهارم و پنجم دادگاه این فعالان محیط زیستی در تاریخ ۱۰، ۱۳، ۲۳، ۲۴ و ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی ادامه جلسات دادگاه رسیدگی به این پرونده به سال جاری موکول شده بود.
مراد طاهباز، سام رجبی، امیرحسین خالقی، هومن جوکار، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، طاهر قدیریان و عبدالرضا کوهپایه، فعالان محیط زیست در ایران نزدیک به ۷۰۰ روز گذشته را در بازداشت و در زندان اوین به سر می‌برند.
هرانا پیشتر در گزارشی مفصل به آخرین وضعیت این متهمین در زندان اوین پرداخته بود. در این گزارش اشاره شده بود که برخی از این متهمان از جمله یکی از زنان، به قصد اخذ اعترافات اجباری در ایام بازجویی مورد بدرفتاری و آزار جنسی قرار گرفته است. او تهدید به تجاوز شده و وضعیت بسیار بحرانی را در زندان سپری می‌کند. این زندانیان بعضا بیمار هستند و با شرایط روحی نامناسبی دست و پنجه نرم می‌کنند.