۱۳۹۸ بهمن ۲۳, چهارشنبه

رفتار های فراقانونی ماموران زندان مشهد: دریافت مبلغ ۷۰۰ هزار تومان از زندانیان اهل سنت برای انتقال به زندان زاهدان

گزارش هایی که به دست کمپین فعالین بلوچ رسیده حاکی است، ماموران اداره زندان مشهد برای انتقال مولوی کوهی و همراهان این روحانی اهل سنت به زندان زاهدان، مبلغ ۷۰۰ هزارتومان به عنوان هزینه راه از زتدانیان دریافت کرده و این درحالی است که انتقال این افراد، با خودروی شخصی روحانیون زندانی صورت گرفته است.
به گزارش کمپین فعالی بلوچ، ماموران زندان مشهد برای انتقال ۷ تن از همراهان مولانا کوهی به زندان زاهدان ۷۰۰ هزارتومان هزینه کرایه راه دریافت کرده‌اند، گفته می‌شود این هفت نفر با خودروهای شخصی خود زندانیان به زاهدان منتقل شده‌اند.هویت این هفت نفر «مولوی عبدالرئوف دشتی، حبیب الله آسکانی علیا، حاج محمد نور آسکانی، خالد رسولی زاده، عبدالعزیز شیروزهی، حافظ اصغر کوهی، عبدل اربابی» توسط کمپین فعالین بلوچ تایید شده است.

در همین زمینه تارنگاه شبکه جهانی کلمه به نقل از مولوی محمد امین آسکانی مدیر داخلی انوارالحرمین پشامگ گزارش داده که این روحانی در خطبه های نماز جمعه این هفته ضمن انتقاد از فشارها بر مولانا فضل الرحمن کوهی و حافظ اصغر گفته:” حداقل به آنها اجازه بدهید تا با خانواده خود تماس بگیرند و اگر مشکل هزینه تماس است بدون تعارف بگویید تا خانواده پرداخت کند، همانگونه که ۷ میلیون ریال بابت کرایه از {زندان} مشهد تا {زندان} زاهدان از همراهان مولانا کوهی دریافت کردید و آنها را از زندان مشهد به زندان زاهدان منتقل کردید”.
این روحانی اهل سنت در قسمتی از خطبه جمعه خود با اشاره به ناامیدی از وعده های بدون عمل مسئولین گفته است: «ما پیش همه مسئولین رفته ایم و اما متاسفانه هیچ جوابی دریافت نکرده ایم».
مولوی کوهی در آذر ماه امسال پس از احضار به دادگاه ویژه روحانیت در مشهد، با همراهان خود بازداشت شد. او امام جمعه اهل سنت پشامگ سرباز است که به‌خاطر موضع گیری هایش در خصوص سیاست های جمهوری اسلامی در بین مردم بلوچ به شهرت و محبوبیت دست پیدا کرده است.
وی منتقد مشارکت ایران در جنگ های منطقه ای، سیاست های دولت در سالهای اخیر و همچنین توزیع و پخش سلاح در بین عشایر بلوچ توسط سپاه پاسداران است.
پیش‌تر نیز، این روحانی اهل سنت در جریان اعتراضات اخیر به گرانی بنزین از معترضان حمایت کرده و سرکوب خشونت‌بار نیروهای امنیتی و انتظامی را محکوم کرده بود.