۱۳۹۸ بهمن ۱۳, یکشنبه

بازداشت‌ها

روز شنبه ۵ بهمن یک زن در مشهد به دلیل مدیریت کانال تلگرامی «خط هشتم» بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. اتهامات مطروحه علیه این شهروند « نشر اکاذیب، افترا، توهین و افشای اسناد محرمانه » عنوان شده است. نیروهای امنیتی علاوه بر بازداشت وی اقدام به ضبط لوازم الکترونیکی و لپ‌تاپ او نمودند.
-روز شنبه ۵ بهمن, امیررضا اسدی, شهروند اهل گرگان و دانشجوی در حال تحصیل در کرمانشاه پس از تفتیش منزل و ضبط لوازم شخصی از قبیل گوشی تلفن همراه و لب تاپ از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات سپاه در این شهرستان منتقل شد.
-یک شهروند کرد به نام عثمان دل‌انگیز، روز شنبه ۵ بهمن پس از احضار به ستاد خبری اداره اطلاعات مریوان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. در همین روز یکی از فعالین رسانه ای اهل پاوه به نام وحید فتاحی به دلیل عدم استفاده از واژه شهید برای پاسدار قاسم سلیمانی، از سوی نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت شد.
-چهار شهروند بهایی ساکن بوشهر به نام‌های مینو ریاضتی، احترام شیخی، فریده جابری و اسدالله جابری روز شنبه ۵ بهمن پس از مراجعه به واحد اجرای احکام دادگستری بازداشت و برای تحمل حبس به زندان بوشهر منتقل شدند. این شهروندان پیشتر توسط دادگاه انقلاب این شهر هر یک به تحمل ۳ سال حبس تعزیری و ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده بودند.

-در هفته‌ای که گذشت سه شهروند به نام های سامان ربانی، احمد شاهد و سلمان افرا، در شهرستان های سقز، ایلام و مریوان جهت تحمل دوران محکومیت خود به زندان منتقل شدند، این شهروندان پیشتر به اتهام «همکاری با یکی از احزاب کرد مخالف نظام» در پرونده هایی جداگانه به تحمل حبس محکوم شده بودند. همزمان دو شهروند به نام های صادق شامی و علی اسماعیلی در ایلام و اشنویه هرکدام به تحمل یک سال حبس محکوم شدند.
-روز یکشنبه ۶ بهمن یک دختر ۲۳ ساله اهل سردشت به نام ساوین محمودیان راد، پس از دوماه نگهداری در سلول‌های انفرادی بازداشتگاه اطلاعات سپاه المهدی، به زندان مرکزی ارومیه منتقل شد.
-در هفته‌ای که گذشت شش شهروند در شهرهای کرمانشاه، ارومیه، سنندج، کامیاران و شاهین‌دژ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.
-روز دوشنبه ۷ بهمن ماموران اداره اطلاعات در شهرستان حمیدیه، یک فعال فرهنگی به نام شهاب سیاحی ۲۵ساله را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. این فعال فرهنگی پیش از این نیز ۲ بار توسط ماموران امنیتی بازداشت شده بود. وی به دلیل فعالیت فرهنگی و گفتن شعر حماسی و ملی در برخی مراسم و تجمعات، توسط اداره اطلاعات بازداشت شد.

-روز سه‌شنبه ۸ بهمن نیروهای اطلاعاتی، یک جوان کرد پیرو آیین یارسان به نام صابر محمدی اهل کرمانشاه را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. این جوان کرد بدون ارائه مجوز قانونی از سوی نیروهای اطلاعاتی بازداشت شده است.
-روز پنج‌شنبه ۱۰ بهمن پروین ادوایی فعال مدنی کرد جهت تحمل اجرای حکم حبس ۲ ساله‌اش به کانون اصلاح و تربیت سنندج منتقل شد. این فعال زن در تاریخ ۵ مردادماه با یورش ماموران اداره اطلاعات به منزلش در مریوان بازداشت و سپس به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج منتقل شده بود. وی روز ۲ آبان با سپردن وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی تا پایان مراحل دادرسی از کانون اصلاح و تربیت سنندج آزاد شده بود.