۱۳۹۸ دی ۲۷, جمعه

محکومیت سرکوب معترضان به سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین توسط عفو بین‌الملل

سازمان عفو بین‌الملل سرکوب معترضان به سقوط هواپیمای مسافربری اواکراین، توسط نیروهای امنیتی را محکوم کرد. عفو بین‌الملل روز چهارشنبه ۲۵ دی‌ماه ۹۸ با انتشار بیانیه‌ای از مقامات حکومتی ایران خواست فورا سرکوب معترضان ایرانی را پایان دهد.
در این بیانیه همچنین خواسته شده است که مقامات حکومتی، تمامی کسانی را که به طور خودسرانه بازداشت کرده اند آزاد کنند.
در بخشی از این بیانیه آمده است که این سازمان تایید می‌کند که نیروهای امنیتی ایران مردم معترض که به شکل مسالمت‌آمیز در سراسر ایران دست به تجمع زده بودند را با برخوردهای غیر قانونی سرکوب کرده‌اند.
بر اساس شواهد تایید شده از سوی سازمان عفو بین‌الملل نیروهای امنیتی ایران شامل نیروهای ویژه پلیس، بسیج و مامورین لباس شخصی در روزهای شنبه ۲۱ دی و یکشنبه ۲۲ دی با شلیک مستقیم باعث زخمی شدن برخی از معترضین شدند و همچنین این نیروها برای متفرق کردن مردم از گلوله‌های پلاستیکی، گاز اشک‌آور، اسپری فلفل، و ضرب و شتم با باتوم استفاده کرده و برخی از معترضان را نیز به طور خودسرانه بازداشت کرده‌اند.
فیلیپ لوتر، مدیر بخش پژوهش‌ها و امور حقوقی خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل، با اشاره به سرکوب مردم ایران می‌گوید:
«استفاده از برخوردهای غیرقانونی در آخرین تظاهرات بخشی از الگوی دیرینه نیروهای امنیتی ایران است.»
سازمان عفو بین‌الملل در بخش دیگری از این بیانیه می‌افزاید اطلاعاتی مبنی بر بازداشت تعداد زیادی از جمله دانشجویان دانشگاه‌ها و مردم معترض در شهرهای اصفهان، زنجان، آمل، بابل، بندرعباس، کرمانشاه، سنندج، مشهد، شیراز، تبریز، و تهران به دست آورده است. جوانه ها ۲۶دی