۱۳۹۸ دی ۲۵, چهارشنبه

دعوت رییس‌جمهور روحانی به آشتی ملی


رییس‌جمهور روحانی گفت: این غم‌های بزرگ را بیایید تبدیل کنیم به آشتی ملی. انتخابات و ۲۲بهمن می‌تواند گام‌های‌اول باشد؛ در مقطعی از تاریخ هستیم که نمی‌توانیم جدای از یکدیگر باشیم. اگر باهم باشیم پیروز خواهیم بود اگر فاصله داشته باشیم خدای ناکرده، پیروز نیستیم.
گزیده‌ای از اظهارات ربیس‌جمهور در نشست امروز هیئت دولت را به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت می‌خوانید:
*‏در کشوری زندگی می‌کنیم که سبک‌های زندگی مختلف و سلایق مختلف است. ایران دارای یک رنگ و سلیقه نیست و‌باید به سلیقه‌های مردم احترام بگذاریم؛ ایران برای‌همه است و این سرزمین به جناح و افکار خاصی مرتبط نیست و به همه ارتباط دارد.
*‏سردار سلیمانی مرزبان ایران بود اما هیچوقت نمی‌خواست بین ایرانیان مرزی را به وجود بیاورد. ما همه صاحبان یک سرزمین و یک نظام هستیم.
*‏شهادت سردار سلیمانی، از دست رفتن عزیزانمان در کرمان و از دست رفتن عزیزانمان در جریان هواپیما مظلومانه بود. می‌دانستیم امریکا جنایتکار است اما فکر نمی‌کردیم میهمان یک کشور دیگر را در آن کشور با موشک به شهادت برساند.
*‏همه این‌مسائل جبران‌هایی دارد که باید حساب شده باشد. شهادت سردار سلیمانی جبران دارد که در بخش نظامی دیدیم نیروهای مسلح به عین‌الاسد موشک‌هایی زد. در جریان حادثه کرمان باید در آن شرایط مراقبت می‌کردند و آنهایی که مسئول نظم بودند باید پاسخگو باشند.
*‏در قضیه هواپیما هم باید جبران شود؛ گام اول صداقت است؛ غم مردم وقتی رفع می‌شود که بدانند احساس مسئولیت می‌کنیم و آنچه شده با صداقت مطرح می‌شود. باید با پیگیری درست قضایی، قوه قضاییه، نیروهای مسلح و دولت مشارکت کنند، اقدام قضایی انجام دهند که اقناع‌کننده باشد.
*‏نیروهای مسلح در حادثه هواپیما قدم اول که تحقیق و بررسی و اعلام بود را خوب برداشتند.
نیروهای مسلح را نیاز داریم و خواهیم داشت؛ سپاه، بسیج، ارتش و‌ نیروی انتظامی. قدم جبرانی این نیست که نیرویی که برای امنیت نیاز داریم، تضعیف شود.
*‏مسائل را جناحی نکنیم؛ نه موضوع شهادت سردار سلیمانی به جناح خاصی ربط‌دارد و نه حادثه هواپیما. اینها داغ بوده؛ البته مردم مردم می‌خواهند مطمئن شوند که مسئولین با صداقت با آنها حرف می‌زنند.
*‏حادثه هواپیما حادثه قابل باوری نبود؛ خیلی‌ها شوکه بودند؛ ۷سال مسئول پدافند بودم در طول جنگ و تاریخ ایران سابقه نداشته. اگر در بیان مساله تاخیر بوده یا لحن مناسب نبوده عذرخواهی شود. ما نوکر مردم هستیم و‌ مردم آقای ما هستند.
*‏کسی که مسئول جنایات علیه ایران است و قاتل صدها هزار نفر هستند؛ آمریکا بود که با آواکس‌هایش پروازهای ما را به صدام اطلاع می‌داد و او را ترغیب به حمله به ایران کرد؛ آنوقت برای مردم ما دلسوزی می‌کنید؟ ناامنی منطقه به نفع کسی نیست و به ضرر دنیاست.
*‏در برابر فشار حداکثری نیاز به دوستی و‌ انسجام و برادری حداکثری داریم. با یک جناح نمی‌شود کشور را اداره کرد؛ می‌گویند برای یک صندلی مجلس ۱۷نفر، ۱۷۰نفر یا ۱۷۰۰نفر داوطلب هستند؛ از چند جناح؟ از یک جناح؟ مثل اینکه در یک مغازه از یک جنس ۲هزارتا بگذاریم بعد بگوییم تنوع است.
*‏هرکاری در کاهش تعهدات انجام می‌دهیم بازگشت‌پذیر است و‌ با نظارت آژانس است. حالا کسی درباره سلاح و اینها می‌گوید لاطئالات است. این ‌آقای نخست‌وزیر در لندن نمی‌دانم چطور فکر می‌کند که می‌گوید برجام را کنار بگذاریم و توافق ترامپ داشته باشیم! ترامپ جر عهدشکنی چکار کرده؟!
*‏قدرت ملت و ایستادگی‌ ملت ایران بود که آنها را به تسلیم واداشت و برجام را پذیرفتند. اما بعد از برجام ایران داشت اوج می‌گرفت؛ سال ۹۵ بعد از برجام رشد اقتصادی ایران اول‌در جهان شد؛ دیگر اینکه آمریکا در منطقه شکست خورد.
*‏اسراییل و عربستان به همراه تندهای امریکا آمدند به ترامپ گفتند از برجام بیرون برو تا ما کار نهایی را انجام دهیم.
*‏این غم‌های بزرگ را بیایید تبدیل کنیم به آشتی ملی. انتخابات و ۲۲بهمن می‌تواند گام‌های‌اول باشد؛ در مقطعی از تاریخ هستیم که نمی‌توانیم جدای از یکدیگر باشیم. اگر باهم باشیم پیروز خواهیم بود اگر فاصله داشته باشیم خدای ناکرده، پیروز نیستیم