۱۳۹۸ دی ۲۷, جمعه

آزادی موقت ۱۱ شهروند بازداشت‌شده همزمان با آزادی مشروط یک زندانی سیاسی


طی روزهای گذشته چهار شهروند به نامهای “رضا جابری” از اهالی کرمانشاه، “نحو امینی” از اهالی ارومیه، “محمد زارع” اهل سنندج و “سلیمان نادر” از اهالی بوکان با اتمام بازجوییها پس از تودیع وثیقه از بازداشتگاههای اداره‌ی اطلاعات شهرهای محل سکونتشان آزاد شده‌اند.
این افراد در جریان اعتراضات آبان‌ماه ۹۸ در محکومیت افزایش نرخ بنزین بازداشت شده بودند.
همچنین در گزارشی دیگر روز پنج‌شنبه ۲۶ دی‌ماه، “رشید ناصرزاده” خبرنگار و فعال محیط زیست بازداشت‌شده‌ی اهل اشنویه با قرار وثیقه‌ی ٢٠٠ میلیون تومانی آزاد شد. وی روز سه‌شنبه ۱۲ آذر بازداشت و جهت بازجویی به بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات ارومیه منتقل شده بود.
روز ۲۵ دی‌ماه هم “سیاوش حیاتی” سخنگوی مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان با کفالت و سه دانشجو به نامهای “اشکان والی‌زاده” و “صلاح غریبی” و “پژمان امیری” با سپردن وثیقه آزاد شده‌اند. این افراد روز ۲۲ دی‌ماه در جریان تجمعی در مقابل دانشگاه رازی کرمانشاه در اعتراض به سرنگونی هواپیمای اوکراینی توسط پدافند هوایی سپاه پاسداران بازداشت شده بودند.
در خبری دیگر از ارومیه گزارش شده است که روز چهارشنبه ۲۵ دی‌ماه یک زندانی سیاسی به نام “فخرالدین آسریس” به صورت مشروط از زندان مرکزی این شهر آزاد شده است.
فخرالدین آسریس روز ۲۳ مرداد ۹۶ توسط نیروهای سپاه پاسداران در اشنویه بازداشت و روز ۶ دی‌ماه ۹۶ با تودیع وثیقه‌ی ۲۰۰ میلیون تومانی از زندان ارومیه آزاد شده بود.
فخرالدین آسریس فرزند علی از اهالی شهرستان اشنویه روز شنبه ۲۲ مهرماه ۹۶ به اتهام “همکاری با یکی از احزاب کرد مخاف نظام” به پنج سال حبس محکوم شد. این حکم بعدها در دادگاه تجدیدنظر به سه سال حبس کاهش یافته و سپس این شهروند جهت اجرای حکم بازداشت و به زندان ارومیه منتقل شده بود.
در اواسط دی‌ماه هم دو شهروند به نامهای “محی‌الدین اصغری” و “صحبت امیدی” از اهالی کرمانشاه با سپردن وثیقه‌ی ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شده‌اند. این شهروندان در تاریخ ۸ آذرماه از سوی نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران در کرمانشاه بازداشت شده بودند. ماف نیوز ۲۶ دی