۱۳۹۸ دی ۲۷, جمعه

ایران به جای برخورد با مقصران سرنگونی هواپیمای مسافربری با معترضین برخورد می‌کند

در اعتراض به سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی در ایران تاکنون چندین نفر از معترضین دستگیر شده‌اند.
غلامحسین اسماعیلی سخنگوی دادگستری ایران روز سه‌شنبه ۲۴ دی گفت در ارتباط با اعتراضات اخیر بعد از سقوط هواپیما عده‌ای هم دستگیر شده‌اند، عدد دقیق ندارم و عدد اولیه چیزی حدود ۳۰ نفر بوده است. سخنگوی قوه قضاییه توضیح بیشتری پیرامون تعداد افراد دستگیر شده و حوزه مسئولیت آن‌ها در اختیار رسانه‌ها قرار نداده است.
اسماعیلی این اعتراضات را تجمع غیرقانونی توصیف کرد که امنیت ملی را در معرض خطر قرار داده بود.

اسماعیلی هشدار داد: “در جایی که اقدام علیه امنیت باشد و امنیت شهروندان را به مخاطره بیاندازد و دست بیگانگان در کار باشد، تعارفی نداریم.”
از جمله بازداشتی‌ها، دانشجویان دانشگاه کردستان هستند.
ماموران اطلاعات روز دوشنبه سه دانشجوی دانشگاه کردستان را به دلیل شرکت در اعتراضات اخیر دستگیر کردند. مسلم سلیمانی، ارشاد اتابک و زانیار احمدپور به مکانی نامعلوم منتقل شده‌اند.
همچنین شورا فکری، فعال سابق دانشجویی به دلیل شرکت در مراسم یادبود قربانیان سقوط هواپیمای اوکراین در آمل دستگیر شد.
از آن زمان تاکنون هیچ خبری از سرنوشت و محل نگهداری وی در دست نمی‌باشد.
شورا فکری که دارای مدرک کارشناسی ارشد اقتصاد از دانشگاه مازندران است، یک شاعر حرفه‌ای و کوهنورد است. وی یکی از معدود زنانی است که به ارتفاعات بالا صعود کرده و کارهای مختلف مرمت و بازسازی را در استان مازندران انجام می‌دهد.

ایران پس از سه روز انکار، روز شنبه ۲۱ دی اعتراف کرد که موشک‌های سپاه پاسداران هواپیمای مسافربری اوکراینی را هدف گرفته است.
ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه ایران نیز، روز دوشنبه ۲۳ دی، در سخنانی با اشاره به ناآرامی‌هایی در تهران و بسیاری از شهرهای این کشور نسبت به آنچه موج سواری به روی احساسات مردم خواند به معترضان هشدار داد.
اخیرا در آبان ماه گذشته نیز، رژیم ایران به طرز وحشیانه‌ای اعتراضات سراسری را که از روز شنبه ۲۵ آبان بدنبال سه برابر شدن قیمت نفت سرکوب کرد. طی آن حداقل ۱۵۰۰ معترض کشته شدند، حدود ۴۰۰۰ نفر زخمی و ۱۲،۰۰۰ نفر نیز بازداشت شدند.