۱۳۹۸ دی ۲۹, یکشنبه

تداوم محرومیت از دریافت خدمات درمانی؛ گزارشی از آخرین وضعیت محمد حبیبی در زندان اوین

خبرگزاری هرانا – محمد حبیبی، معلم و فعال صنفی معلمان زندانی در اوین، از مدت‌ها قبل به تومور استخوانی در ناحیه ساعد دست چپ مبتلا شده است. وی علاوه بر این پس از بازداشت و انتقال به زندان تهران بزرگ به عفونت ریه نیز مبتلا شده، با این حال همچنان از اعزام به بیمارستان و رسیدگی مناسب پزشکی محروم است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمد حبیبی، معلم و فعال صنفی معلمان محبوس در زندان اوین همچنان از اعزام به بیمارستان و رسیدگی‌های مناسب پزشکی محروم است.

آقای حبیبی از مدت‌ها قبل از ناحیه ساعد دست چپ به تومور استخوانی دچار است و در این مدت از اعزام به بیمارستان محروم بوده است. وضعیت وی در دوران تحمل حبس روز به روز وخیم‌تر شده و اندازه تومور او بزرگ‌تر شده است.

تداوم محرومیت وی از اعزام به بیمارستان در حالی است که مردادماه امسال، خود در اعتراض به کارشکنی‌های مسئولین زندان در تقبل هزینه‌های درمان از اعزام به بیمارستان انصراف داده بود. این در حالی است که بر اساس آیین‌نامه سازمان زندان‌ها هزینه درمان زندانیان بر عهده این سازمان خواهد بود. وی در آبانماه سال گذشته نیز جهت انجام آزمایشات و عمل جراحی تشخیصی به بیمارستان اعزام و به دلیل خودداری زندان از تقبل هزینه های درمانی بدون رسیدگی مناسب به زندان بازگردانده شد. او همچنین در تاریخ ۹ تیرماه امسال، جهت رسیدگی پزشکی به بیمارستان فارابی تهران منتقل و پس از معاینه توسط پزشکان و تجویز دارو به زندان بازگردانده شد. وی از چند ماه پیش به دلیل احساس ضعف شدید در بینایی درخواست خود مبنی بر اعزام به بیمارستان را به مسئولین زندان ارائه کرده بود.
آقای حبیبی علاوه بر این پس از بازداشت و انتقال به زندان تهران بزرگ به عفونت ریه نیز مبتلا شده است.

یک منبع مطلع در این خصوص به هرانا گفت: “ریه آقای حبیبی بعد از بازداشت و انتقال به زندان تهران بزرگ دچار عفونت شده بود که بهداری اوین برای آن دارو داده اما درمان ریه کامل نشده و وی مرتبا سرفه می‌کند”.

این منبع مطلع همچنین از ادامه ممنوع الملاقاتی محمد حبیبی که آخرین مورد آن تا تاریخ ۱۷ دی ماه بود، خبر داده است. طی ماه‌های اخیر این چندمین بار است که آقای حبیبی به بهانه‌های مختلف با ممنوعیت سه هفته‌ای ملاقات مواجه می‌شود. پیشتر در تاریخ ۸ آبان ماه امسال نیز در پی حضور خانواده آقای حبیبی جهت ملاقات با وی به آنان اجازه ملاقات داده نشده و پس از پیگیری دلیل این موضوع، توسط مسئولین زندان اعلام شده که این معلم زندانی از تاریخ ۲۹ مهر تا ۲۱ آبان به دستور رییس زندان از ملاقات محروم شده بود.
آقای حبیبی در تاریخ ۲ مهرماه امسال نیز، بدون اطلاع قبلی، بدون ارائه دلیل توسط زندانبانان و بدون درخواست شخص خود از بند ۴ زندان اوین به بند ۸ منتقل شده بود.
محمد حبیبی در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ماه ۹۷ در جریان تجمع اعتراضی معلمان به همراه تعدادی دیگر از فعالین صنفی و شرکت کنندگان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و  به زندان تهران بزرگ منتقل شد.
شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی احمدزاده او را به اتهام اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی به ۷ سال و نیم حبس و به اتهام تبلیغ علیه نظام به ۱۸ ماه حبس و به اتهام اخلال در نظم عمومی به ۱۸ ماه حبس و همچنین ۷۴ ضربه شلاق و ۲ سال ممنوعیت از فعالیت در احزاب، گروه‌ها و دسته‌های سیاسی و اجتماعی و ممنوعیت خروج از کشور به عنوان مجازات تکمیلی محکوم کرد.
محمد حبیبی در شهریورماه ۹۷ به زندان اوین منتقل شده و نهایتا جلسه دادگاه تجدید نظر وی در تاریخ دوم آبان ماه ۹۷ در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران به ریاست قاضی احمد زرگر برگزار شد و این دادگاه در دی ماه سال ۹۷ رای دادگاه بدوی را عینا تائید کرد. با توجه به ادغام احکام، ۷ سال و نیم از حبس وی قابلیت اجرایی دارد.