۱۳۹۹ خرداد ۳۰, جمعه

عفو بین‌الملل خواستار توقف فوری برنامه اعدام فرد متهم به تجاوز در ایران شد

پنجشنبه ۲۹ خرداد، عفو بین الملل امروز در بیانیه ای خواستار توقف حکم اعدام فرهاد صالحی ۲۹ ساله، در زندان مرکزی کرج شده است که پیشتر اعلام شده بود قرار است روز شنبه ۳۱ خرداد به اتهام «لواط» در زندان مرکزی کرج اعدام شود.
بر اساس اسناد دادگاه که به دست عفو بین الملل رسیده است، فرهاد صالحی جبه دار به اتهام «لواط» به اعدام محکوم شده است.
دایانا الطحاوی معاون مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا عفو بین الملل گفت: “ایران همچنان سالانه چند صد نفر را اعدام می کند، که این کشور را از نظر شمار اعدامی ها در جایگاه شرم آور دوم در جهان قرار داده است.”
او نوشت: “ما از مقام های ایرانی می خواهیم این اعدام را متوقف کنند. جزییات این پرونده تکان دهنده است اما دایانا الطحاوی معاون مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا عفو بین الملل گفت: “ایران همچنان سالانه چند صد نفر را اعدام می کند، که این کشور را از نظر شمار اعدامی ها در جایگاه شرم آور دوم در جهان قرار داده است.”
براساس این گزارش خانواده فرهاد صالحی جبه‌دار روز سه شنبه، ۲۷خرداد، برای آخرین دیدار به زندان احضار شد و آنها اکنون نگرانند حکم اعدام حتی زودتر از موعد مقرر اجرا شود.
براساس قوانین بین المللی کشورهایی که هنوز مجازات اعدام دارند باید استفاده از آن را به جدی ترین جرایم شامل قتل عمد محدود کنند.

این سازمان می نویسد قربانی در زمان حادثه که در سال ۱۳۹۶روی داد ده سال داشت و پرونده جنایی بعد از شکایت پدر او تشکیل شد.
فرهاد صالحی روز ۲۰خرداد۱۳۹۷ شناسایی و دستگیر شد و روز ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ در شعبه اول دادگاه کیفری یک استان البرز محکوم شد. شعبه ۳۱ دیوان عالی در پی درخواست تجدید نظر این حکم را تایید کرد.
براساس این گزارش پدر کودک در آبانماه ۱۳۹۸ رسما شکایت خود را پس گرفت و از مقام ها خواست پرونده را ببندند.
وکیل فرهاد صالحی جبه‌دار از رئیس قوه قضایی خواسته است اعدام آقای صالحی را متوقف کند و دستور بازبینی در پرونده را بدهد.
دایانا الطحاوی گفت: “در واکنش به خشونت وحشتناک جنسی علیه کودکان، مقام های ایرانی باید برای اطمینان از وجود مکانیسم های پیشگیری و حفاظت و دسترسی قربانی به مراقبت های پزشکی و روانی لازم بکوشند.”
عفو بین الملل اشاره می کند که در سال ۲۰۱۹ اعدام حداقل ۲۵۱ نفر را در ایران ثبت کرده است.
پس از تلاشهای خانواده و وکلای وی برای رفع ابهامات پرونده، و پس از اینکه مشخص شد گزارش پزشکی قانونی ابهام دارد و شاکی هم رسما شکایت خودش را پس گرفت، روز دوشنبه ۲۶خرداد۹۹ جهت اجرای حکم اعدام به انفرادی زندان مرکزی کرج منتقل گردید و متهم قرار است روز شنبه ۳۱خرداد اعدام شود. جوانه ها ۲۹ خرداد