۱۳۹۹ تیر ۱۴, شنبه

سنندج؛ دادگاه ده فعال محیط زیست و اعضای شاخه کردستان حزب وحدت ملی برگزار شد


جلسه رسیدگی به اتهامات ۱۰ تن از فعالان محیط زیست کرد واعضای شاخه کردستان حزب وحدت ملی  به نام‌های فاضل قیطاسی، هادی کمانگر، بختیار کمانگر، آمانج قربانی، سیروان قربانی، عیسی فیضی، مهدی قبادی، راشد منتظری، خالد زمان و فرزاد حسینی در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی سنندج به ریاست قاضی سعیدی برگزار شد.
بنا به اطلاع شبکه حقوق بشر کردستان، در این دادگاه که در تاریخ پنج‌شنبه ۱۲ تیر به صورت گروهی و فردی برگزار شد، اتهام این افراد «اقدام علیه امنیت ملی» از طریق هواداری یا عضویت در حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) عنوان شده است. به گفته قاضی سعیدی احکام صادره برای متهمان طی روزهای آینده اعلام می‌شود.
روز گذشته شبکه حقوق بشر کردستان با انتشار خبری از صدور حکم ۴ سال حبس تعزیری برای فرهاد محمدی، وکیل دادگستری و دبیر شاخه کردستان حزب وحدت ملی و یکی از متهمان این پرونده خبر داده بود. این حکم اواسط خرداد امسال صادر شده و پس از اعتراض آقای محمدی، پرونده به دادگاه تجدیدنظر استان ارسال شده است.
طی دی و بهمن ماه ۱۳۹۶ نیروهای اداره اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در اقدامی هماهنگ و گسترده ده‌ها فعال محیط زیست و اعضای شاخه کردستان حزب وحدت ملی در شهرهای کامیاران، سنندج و مریوان در استان کردستان را به صورت جمعی و فردی بازداشت کردند. به دنبال بازداشت این افراد دفاتر این حزب در این شهرها پلمپ و ده‌ها تن دیگر از اعضا و همکاران این حزب توسط نهادهای امنیتی احضار و مورد بازجویی قرار گرفتند.
هرچند در حال حاضر اکثر بازداشت‌شدگان در این پرونده با قرار وثیقه‌های سنگین تا زمان صدور رای قطعی آزاد هستند، اما حسین کمانگر  همچنان از دو سال و نیم پیش در زندان به سر می‌برد


فاضل قیطاسی : فعال محیط زیست و عضو شاخه کردستان حزب وحدت ملی در کامیاران، عضو علی البدل سابق شورای شهر کامیاران
راشد منتظری : کارمند بانک، فعال محیط زیست و عضو شورای روستای شاهینی کامیاران
آمانج قربانی : کارشناس ارشد محیط زیست و کارمند اداره محیط زیست کامیاران، از فعالان باسابقه در حوزه محیط زیست و روزنامه‌نگار است.
سیروان قربانی :  فعال محیط زیست و از اعضای شورای رهبری شاخه کردستان
عیسی فیضی : فعال محیط زیست و عضو سابق شاخه کردستان حزب وحدت ملی در کامیاران
فرزاد حسینی : از اعضای شاخه کردستان حزب وحدت ملی. هادی کمانگر: فعال محیط زیست و عضو سابق شاخه کردستان حزب وحدت ملی در کامیاران
مهدی قربانی : شهروند اهل روستای شاهینی کامیاران
بختیار کمانگر: شهروند و از بازاریان معتمد شهر کامیارانخالد زمانی: شهروند اهل روستای پالنگان کامیاران
شبکه حقوق بشر کردستان13 تیر