۱۳۹۹ تیر ۲۶, پنجشنبه

تایید حکم اعدام سه معترض آبان ماه از سوی قوه قضاییه

​۲۴ تیر,۱۳۹۹

سخنگوی قوه قضاییه درباره تایید حکم اعدام سه نفر در ارتباط با حوادث آبان ماه گفت: این حکم بعد از فرجام خواهی متهمان و وکلای مدافع به تایید دیوان عالی کشور رسیده و به دادسرا اعاده شد.

به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، ۲۴تیر۹۹، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه در بیست و نهمین نشست خبری خود از تایید حکم اعدام سه نفر در ارتباط با حوادث آبان ماه خبر داد و گفت: «این حکم بعد از فرجام خواهی متهمان و وکلای مدافع به تایید دیوان عالی کشور رسیده و به دادسرا اعاده شد.»

سخنگوی قوه قضاییه افزود: اینکه حکم اجرا شود یا نشود اجرای احکام فرایند قانونی دارد که باید طی شود اما خبر تایید حکم صحت دارد.

سخنگوی قوه قضاییه مدعی شد: « بعد از دستگیری در گوشی موبایل این افراد صحنه هایی که بانک، اماکن عمومی و اتوبوس ها را آتش می زنند مشخص شد، با جسارت از اعمال مجرمانه خود فیلمبرداری کردند و برای خبرگزاری‌های خارج از کشور ارسال کردند»

این درحالی است که وکیل یکی از متهمان پیشتر گفته بود: « اینها در اعتراضات حضور داشته اند و این نیست که حضور نداشته اند. ولی به هیچ عنوان بانک و ماشین آتش نزده اند و صراحتا در خلاصه کار پرونده از زبان متهمین درج شده که در دادگاه گفته اند اقاریری که ما در مرحله تحقیقات مقدماتی در دادسرا داشته ایم را انکار می کنیم و نمی پذیریم.»

همچنین سخنگوی قوه قضاییه ادعا کرد: عجیب است آقایی که این روزها به عنوان وکیل اینها در رسانه ها اطلاع رسانی می کند که موکلین من نتوانستند از خود دفاع کنند هنوز فرمی برای وکالت ارائه نکرده است.

در اینرابطه نیز حسین تاج، وکیل مدافع محمد رجبی، یکی از این متهمان، در نامه ای به سخنگوی قوه قضاییه، با انتقاد از اظهارات وی، رویه شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران در رسیدگی به پرونده را خارج از “اصول متعارف و قانونی” خوانده و خواستار اجازه دسترسی به پرونده و اعطای فرصت برای تقدیم لایحه دفاعیه شده بود.

همچنین آقای پاک نیا با اشاره به محتویات دادنامه صادر شده توسط دیوان عالی کشور گفت: یکی از قضات دیوان عالی کشور با حکم اعدام مخالفت کرده و گفته باید تحقیقات بیشتری صورت بگیرد. ولی خوب است که مردم بدانند این دادنامه با نظر اکثریت قضات شعبه صادر شده؛ نه با اتفاق نظر قضات شعبه. ما معتقدیم بین جرم و مجازات تناسب وجود ندارد. یعنی نقش موکلین ما در حوادث آبان ماه به میزانی نبوده که برای آنها حکم اعدام صادر شود و وقتی حکم اعدام صادر شد خانواده های آنها در بهت بودند.

شایان ذکر است چنانچه در عکس هم پیداست «قاضی» ابوالقاسم صلواتی این سه نفر را در اسفند ماه به اعدام محکوم کرد. این درحالی است که عکس قاسم سلیمانی ابرتروریست جمهوری اسلامی روی میز دادگاه قرار دارد.