۱۳۹۹ مرداد ۲۹, چهارشنبه

۵ زندانی از جمله یک زن در مشهد اعدام شدند – اعدام درسال۹۹ به ۱۱۸ نفر رسید

 سحرگاه امروز سه شنبه ۲۸مرداد۹۹، حکم اعدام ۵ زندانی از جمله یک زن در مشهد به اجرا در آمد. اتهامات همه این زندانیان «قتل» عنوان شده است.

۵ زندانی از جمله یک زن در مشهد اعدام شدند

به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، به نقل از حقوق بشر ایران، سحرگاه امروز سه شنبه ۲۸ مرداد ۹۹، احکام اعدام ۵ زندانی شامل اردشیر بهادری، علی غلامی آغویی، مرضیه ابراهیمی پور، و ۲ زندانی دیگر که اسامی و مشخصات آنها هنوز احراز نشده است در زندان وکیل آباد مشهد به اجرا درآمد.

حکم اعدام این زندانیان پیشتر در دادگاه کیفری یک مشهد صادر و در دیوان عالی کشور تایید شده بود.

علی غلامی آغوئی، در سال ۱۳۹۴ به اتهام قتل عمد بازداشت و از سوی دادگاه به اعدام محکوم شد. حکم اعدام علی غلامی آغوئی در شعبه دیوان عالی کشور تائید و برای اجرا به شعبه اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب مشهد ارجاع شد.

علی غلامی آغویی
اردشیر بهادری، به اتهام قتل در یک نزاع خیابانی در سال ۱۳۹۶ بازداشت و پس از طی مراحل دادرسی به اعدام محکوم شد. این حکم در شعبه دیوان عالی کشور تائید و به اجرای احکام در دادسرای عمومی و انقلاب مشهد ارجاع شد. اردشیر بهادری برای اجرای حکم اعدام به دلایل نامعلومی از زندان بجنورد به زندان مشهد منتقل شد.

اردشیر بهادری
مرضیه ابراهیمی پور، ساکن روستای سفر قلعه از توابع شهرستان دره گز، در سال ۱۳۹۱ به اتهام قتل فردی بنام محمد روستا پس از بازداشت توسط ماموران انتظامی و طی مراحل بازجوئی توسط شعبه ۴ دادگاه کیفری ۱ خراسان رضوی به اعدام محکوم شد. این حکم در شعبه ۲ دیوان عالی کشور تائید شد و پرونده به اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب مشهد ارجاع شد.

در زمان اجرای حکم اعدام این زندانیان، قاضی محمدرضا دشتبان، « معاون دادستان مرکز خراسان رضوی » در محل اجرا حاضر شده بود.

شایان ذکر است از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا کنون و با احتساب این زندانی دست کم ۱۱۸ زندانی اعدام شده اند.

کانون حقوق بشری نه به زندان- نه به اعدام، اجرای حکم شوم اعدام را تحت هر عنوان و با هر بهانه‌ای محکوم دانسته و مسبب تمامی جرم و جنایتهایی که در کشورمان صورت میگیرد را حکام فاسد و دیکتاتور حاکم میداند. همانطور که بیش از ۱۲ میلیون نفر از سراسر ایران و جهان فریاد زدند اعدام نکنید، و خواهان لغو فوری اعدام شدند؛ ما نیز خواهان لغو حکم اعدام در ایران هستیم.

خانم دیانا الطحاوی، معاون خاورمیانه و شمال آفریقا در عفو بین‌الملل در مورد مجازات اعدام در ایران گفت:
«ما صدور و اجرای مکرر مجازات اعدام توسط مقامات ایرانی را قویاً محکوم می‌کنیم. آن‌ها با این عملکرد، کشور ایران را در مقام شرم‌آور دومین مجری بزرگ اعدام در جهان قرار داده‌اند. هیچ توجیهی برای استفاده از این مجازات به غایت بیرحمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز وجود ندارد و ما از مقامات ایرانی می‌خواهیم که آن را برای همیشه منسوخ کنند.»

همچنین بر اساس ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر هيچ کس نبايد شکنجه شود يا تحت مجازات يا رفتاری ظالمانه، ضد انسانی يا تحقيرآميز قرار گيرد.

ایران به نسبت جمعیت دارای بالاترین آمار اعدام شهروندان خود می‌باشد. براساس آمار گردآوری شده توسط کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، تعداد اعدام‌ها در سال ۲۰۱۹ میلادی ۲۸۱ مورد می‌باشد که در میان آنان ۱۵زن دیده می‌شوند.