۱۳۹۹ مرداد ۲۳, پنجشنبه

حکم اعدام دسته جمعی و مخفیانه برای چندین زندانی سیاسی عقیدتی اهل‌سنت

 

حکم اعدام ۱۱ زندانی سیاسی و عقیدتی اهل سنت دسته جمعی و مخفیانه اعلام شده است.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، یازده تن از زندانیان عقیدتی سیاسی اهل‌سنت بطور گروهی با اشد مجازات و احکام سنگین مواجه شده و حکم اعدام آنها صادر شده است.

اسامی زندانیان به شرح زیر می‌باشد:

۱- حمید راست بالا فرزند جلال از گلستان (اعدام)
۲- فرهاد شاکری فرزند خواجه ‌نیاز از گلستان (اعدام)
۳- کبیر سعادت جهانی فرزند علی از گلستان (اعدام)
۴- محمدعلی آرایش فرزند بعیدالله از گلستان (اعدام)
۵- عیسی عیدمحمدی فرزند مصطفی از گلستان (اعدام)
۶- مولوی حکیم عظیم گرگیج «بلوچ» فرزند صالح‌محمد از گلستان (اعدام)
۷- مولوی تاج محمد خُرمالی فرزند ارباب از گلستان (اعدام)
۸- حافظ عبدالرحمن گرگیج «بلوچ» فرزند سعید از گلستان (اعدام)
۹- محمدرضا شیخ احمدی از تربت‌جام شهر باخزر (۱۵ سال حبس)
۱۰- عبدالباسط اَوَزسَن از تربت‌جام (۱۵ سال حبس)
۱۱- مرتضی فکوری از تربت‌جام (۱۵ سال حبس)

مسئولین قضایی عناوین اتهامی یازده زندانی سیاسی عقیدتی اهل سنت را عضویت در گروه سلفی حزب‌الفرقان، عضویت در جبهه همبستگی ملی اهل‌سنت ایران و عضویت در گروه داعش اعلام کرده اند.

قابل ذکر است که متهمین به مدت ۱۰ الی ۱۲ ماه در سلول‌های انفرادی وزارت اطلاعات مشهد به سر برده‌ و به مدت ۴ سال در زندان وکیل آباد مشهد بصورت بلاتکلیف بوده اند. آنها پس از ۴ سال با احکام اعدام و برخی نیز با حکم سنگین ۱۵ سال حبس مواجه شده‌اند.

سنی نیوز در وبسایت خود گفته است: “تاکنون ۱۱ ماه است که پرونده این افراد به دیوان عالی کشور فرستاده شده و تاکنون مورد بررسی قرار نگرفته است.”

قابل ذکر است که این احکام بصورت مخفیانه صادر شده و تا دو روز پیش خانواده‌های آنها از احکام صادره اطلاعی نداشته‌ اند.

تاریخ صدور حکم ۲۷ شهریور ۹۸ توسط شعبه ۹۰۴ دادگاه مشهد بوده است و هیچکدام از زندانیان وکیل نداشته‌اند.

بازپرس اول پرونده حسن حیدری بازپرس دوم بازرگانی منش و قاضی پرونده محمود داودآبادی و همچنین مستشار پرونده نیز علی اکبر فرهیخته اصل بوده است.

اتهام بیشتر این افراد عضویت در گروه همبستگی ملی اهل‌ سنت ایران است که مابین سالهای ۷۱ تا ۷۶ فعالیت داشته و این افراد در آن زمان تنها ۱۰ الی ۱۲ سن داشته‌اند.

به گزارش یک منبع که نخواست نامش فاش شود، متهمین در بازجویی با شدیدترن توهین‌ها و شکنجه‌ها روبرو بوده‌ و چندین بار از بازجوها شلاق خورده‌ و با زور و فشار نسبت به عضویت در این گروه‌ها از آنها اعترافات اجباری اخذ شده است.

این منبع در ادامه گفته است: ”بازپرس پرونده به نام حسن حیدری شخصا نیز متهمین را مورد ضربات شلاق و همچنین تهدید قرار داده است.“

این منبع افزود: ”تمام این زندانیان بارها به نشانه اعتراض لب‌ها و چشمان خود را دوخته‌اند و خواهان حکمی عادلانه بوده‌اند که با بی‌توجهی دستگاه قضا روبرو شده‌اند، همچنین فرهاد شاکری مدت ۴ ماه و ۱۷ روز اعتصاب غذای خشک انجام داده که مسئولان زندان به آن توجهی نکرده و او را با سرم زنده نگهداشته‌اند.