۱۳۹۸ آذر ۷, پنجشنبه

اعتصاب غذای حسن رشیدی, زندانی عقیدتی محبوس در زندان رجائی شهر

حسن رشیدی, زندانی عقیدتی سنی مذهب, محبوس در سالن ۲۱ اندرزگاه ۷, زندان رجائی شهر کرج, در اعتراض به عدم رسیدگی به تقاضای آزادی مشروط وی از ۲ روز پیش دست به اعتصاب غذا زد.

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز سه شنبه ۲۵ تیرماه ۱۳۹۸, حسن رشیدی, زندانی عقیدتی سنی مذهب, محبوس در سالن ۲۱ اندرزگاه ۷ زندان رجائی شهرکرج که از بابت اتهام “عضویت در گروههای معاند نظام” تا به امروز بیش از یک سوم مجموع محکومیت حبس ۵ ساله خود را سپری کرده در پی عدم رسیدگی به تقاضای آزادی مشروط وی از سوی مسئولان قضائی در اعتصاب غذا بسر می برد.
بنقل از یک منبع مطلع در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران ضمن اعلام این خبر گفت؛ حسن رشیدی, شهروند اهل سنت, ۲۲ ساله, اهل نخل تقی از توابع استان بوشهر, محبوس در سالن ۲۱ اندرزگاه ۷ زندان رجائی شهر کرج که پیشتر از سوی دادگاه انقلاب از بابت اتهام “عضویت در گروههای معاند نظام” به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده بود در چهارمین سال از محکومیت حبس خود و تقاضای آزادی مشروط از سوی وی و عدم رسیدگی به درخواست این زندانی سنی مذهب دست به اعتصاب غذا زد.
این منبع مطلع همچنین گفت؛ با توجه به پیگیریهای مستمر از سوی خانواده حسن رشیدی و مراجعات مکرر آنها به مراجع قضائی برای موافقت با درخواست آزادی مشروط این زندانی سنی مذهب هیچگونه ترتیب اثری از سوی مسئولان قضائی به وضعیت حقوقی پرونده این زندانی سنی مذهب نشده است.

براساس قانون آزادی مشروط متهمینی که مدت محکومیت حبس آنها اگر چنانچه زیر ۱۰ سال باشد می بایست در مجموع یک سوم از کل مدت محکومیت حبس خود را سپری کنند و یا اگر مدت محکومیت حبس آنها بالای ۱۰ می باشد با سپری کردن نصف مدت محکومیت حبس پی ارائه تقاضای آزادی مشروط با نظر دادستان و مسئولان قضائی زندان مبنی بر عدم تکرار جرم از سوی متهم فرد مذکور می تواند از حبس آزاد شود و الباقی مدت حبس به حالت تعلیق در می آید و در صورت تکرار جرم علاوه بر الباقی دوران تعلیق شده فرد در پرونده جدید هم می بایست تحمل کیفر کند.
زندانیان سنی مذهب در زندان رجائی شهر همانند زندانیان سیاسی محبوس در این زندان از حداق حقوق شهروندی شان هم محروم هستند.
حقوق بشر در ایران در تاریخ ۲۷ تیرماه ۱۳۹۸, با انتشار گزارشی از اعتصاب غذای دست جمعی زندانیان عقیدتی سنی مذهب محبوس در اندرزگاه ۳۶ سالن ۱۰ زندان رجائی شهر ار اطلاع رسانی کرده بود.
همچنین در گزارشی که حقوق بشر در ایران در تاریخ ۵ فروردین ماه ۱۳۹۸, با مضمون لیست اسامی زندانیان سنی مذهب محبوس در سالن ۲۱ اندرزگاه ۷ زندان رجائی شهر کرج منتشر کرده بود به نوع اتهام و مدت محکومیت حبس حسن رشیدی اشاره شده بود.
جملگی برخوردهای قهرآمیز با شهروندان اهل سنت, باعث محرومیت آنها از حقوق ذاتی شان شده است. محرومیت از حق دادرسی عادلانه و صدور احکام زندان و اعدام فرمایشی و از قبل تعیین شده با اعمال نفوذ ارگانهای امنیتی همچون وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه پاسداران برای شهروندان اهل سنت, که این مورد ناقض ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده ۱۴ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسیمصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ نیز می باشد. از سوی دیگر زندانیان سنی مذهب همچون سایر زندانیان عقیدتی و حتی سیاسی از حق دسترسی به خدمات پزشکی و یا اعزام به مراکز درمانی خارج از زندان محروم هستند و فقط در موارد اورژانسی که فرد زندانی دقیقه ای کتر با مرگ فاصله دارد به بیمارستان اعزام می شوند که این مورد از جمله مصادیق بارز شکنجه و ناقض ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر می باشد.
سرکوب پیروان سایر ادیان در ایران ناقض ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر می باشد.