۱۳۹۹ تیر ۲۴, سه‌شنبه

مجازات جایگزین حبس؛ ۴ متهم در تهران به آموزش رایگان و اقدامات درمانی محکوم شدند

۱۳۹۹/۰۴/۲۲

خبرگزاری هرانا – یک زوج جوان در تهران به تدریس رایگان در یکی از مدارس مناطق محروم اطراف تهران به مدت دو روز در هفته محکوم شدند. همچنین دو کادر درمانی کلینیکی در تهران نیز که بنا بر ادعای دادگاه با این زوج جوان همکاری کرده اند، به آموزش مقدمات پزشکی و اقدامات درمانی به ساکنان یکی از مناطق محروم اطراف تهران به مدت یک سال محکوم شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا، پس از شناسایی یک زوج جوان که اقدام به خرید فرزند کرده بودند، پرونده جهت بررسی بیشتر در دستور کار پلیس قرار گرفت.

زن جوان در تحقیقات گفت: “سال ۹۲ ازدواج کردم و خیلی طول نکشید که متوجه شدیم بچه‌دار نمی‌شویم. کلی هزینه کردیم، اما درمان‌ها بی‌نتیجه مان و در نهایت تصمیم گرفتیم که از بهزیستی فرزندی بیاوریم. اما وقتی داشتیم مراحل فرزندخواندگی را طی می‌کردیم متوجه شدیم که داخل شناسنامه نوشته می‌شود «فرزند خوانده» و همه با خبر می‌شوند که ما بچه را از بهزیستی گرفته‌ایم. در صورتی که ما تصمیم داشتیم کسی از این ماجرا با خبر نشود. وقتی از این کار منصرف شدیم به یک کلینیک باروری رفتیم”.

وی افزود: “در آنجا یکی از کارکنان به ما گفت زنی که وضع مالی بدی دارد و باردار است قصد دارد بچه‌اش را سقط کند. می‌گفت شوهر این زن او را رها کرده و خبری از او نیست. او گفت حاضر است که بچه را از زن جوان با مبلغی بگیرد و به ما تحویل دهد. سال ۹۷ بود که چنین پیشنهادی به ما داده شد و ما هم قبول کردیم. با به دنیا آمدن پرهام در سال ۹۸، خودرویمان را فروختیم و به دو کارمند کلینیک دادیم و پرهام را گرفتیم. آن‌ها قول داده بودند که شناسنامه‌ای هم به‌نام پرهام بگیرند و اسم من و همسرم به‌عنوان والدین داخل شناسنامه باشد که این اتفاق هم افتاد”.

بدین ترتیب تیم تحقیق به سراغ دو کارمند کلینیک رفته و دو زن جوان بازداشت شدند.

با اعترافات دو زن جوان و زوج خریدار نوزاد، پرونده آن‌ها برای صدور حکم به دادگاه ارسال شد. از آنجایی که دو زن جوان از کاری که کرده بودند به شدت ابراز ندامت کردند، قاضی دادگاه حکم جایگزین حبس برای آن‌ها صادر کرد. طبق حکم دادگاه دو زن جوان که در کلینیک کار می‌کردند به مدت یک سال باید در یک منطقه محروم به اهالی منطقه اقدامات درمانی و کار‌های پزشکی آموزش دهند.

همچنین زوج جوان نیز که نوزاد را خریداری کرده بودند، محکوم به تدریس در یکی از مدارس مناطق محروم اطراف تهران به افراد بیسواد به مدت دو روز در هفته شدند و قرار است این زوج از مهر امسال آموزش خود را آغاز کنند.

با توجه به حسن نیت زوج جوان، وضع مالی خوب آن‌ها و خوش‌رفتاری‌شان با کودک و از آنجایی که خانواده پرهام که اکنون ۱۴ ماهه است شناسایی نشده‌اند، نوزاد نزد خانواده جدیدش می‌ماند. زوج جوان اقدامات برای دریافت حضانت او را آغاز کرده تا بتوانند به ‌صورت قانونی حضانت پرهام را به عهده بگیرند.

گفتنی است که با تصویب قانون مجازات اسلامی جدید در فصل نهم آن به مجازات‌های جایگزین اشاره شده است.
بر اساس این قانون قضات می‌توانند با توجه به شرایط متهم و داشتن برخی شروط از مجازات‌های جایگزین حبس استفاده کنند؛ به عنوان مثال یکی از شروط اجرای این قانون رضایت داشتن فرد محکوم است.